Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Pluggar på SAE i Stockholm där vi främst jobbar med Pro Tools. För att jobba upp ett bättre arbetsflöde i Pro Tools funderar jag på att ändra alla snabbkommandon i mitt Reason/Record så att det är samma som i Pro Tools. Läste först i min manual, där det borde stod hur man gjorde i Mac. Kollade sedan i själva programmet men kunde inte hitta något. Ser ju onekligen ut som att det inte går. Har jag missat något eller är det som jag befarar och i så fall varför? Verkar ju dumt, speciellt om det går för Mac-användare.

Annons
Postat

Jo, det ska gå. Sitter inte framför datorn, men hittade detta på propparnas hemsida:

http://www.propellerheads.se/substance/words-wise/index.cfm?fuseaction=get_article&article=february-2007

Saxar lite:

"Haven't got a MIDI keyboard but don't want to miss out on the control fest? Activate "Enable Keyboard Control" from the "Options" menu and enter "Keyboard Control Edit Mode" to setup your QWERTY keyboard to control Reason via Remote. For example you can use your keyboard to control mixer mutes, or map them to the Pattern Select buttons of a Redrum Drum Computer. The possibilities are endless!"

Postat

Men du kan väl bara ändra knappar som kontrollerar enheter i reason? Jag vill ha snabbknappar för att byta verktyg, zooma in/ut och sånt. Vet att det redan finns och är smidigt, men jag vill ha samma som i Pro Tools så att jag kan fusköva in arbetsflödet hemma i Reason. Kanske är dumt då det inte finns exakt samma verktyg i och för sig.

Postat

Det jag själv gjort är att byta "plus" och "minus" från tempojustering till markör framåt/bakåt. Övriga har jag inte testat att byta, mest för att de redan liknar cubase (som jag kör) ganska mycket. Men det indikerar att du kan justera även funktioner som inte sitter på enheterna.

Det var ett tag sen, så jag har inte proceduren i huvudet. Låt mig prova så kan jag skriva in resultatet i tråden senare.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.