Jump to content
Annons

Jakten på den perfekta pickupen!


Dominoes

Recommended Posts

Det är nog inte bara jag som någon gång skulle vilja hitta en gitarr som låter lika cleant och naturligt som en strata utan dist, och fett som en Les Paul eller EPS med disten påslagen. Jag har tittat rundor en hel del, och kommit fram till ganska fort att det kanske är humbuckers man ska ha ändå (efter att ha haft en strata i 3 år nu).

Jag tänkte att jag skulle lösa detta genom att installera en humbucker i stall-läge, vilket fungerar - i en viss utsträckning.

Men om man inte vill hålla på att fippla både med pedalbordet och mikrofonväljaren genom hela låtarna så vill man ju ha en bättre lösning.

En gitarr som låter superbra både med och utan dist.

Och med "med dist" så menar jag tung dist, inte crunch-aktigt.

Jag har fått upp ögonen en del för PRS, lyssnat en del på provspelningar på nätet, men aldrig fått chansen att spela på en själv. Men det jag hört har varit gött, dock låter inte clean ton lika bra som en singlecoil mikrofon.

Är det någon som kommit närmre den ultimata pickupen än vad jag gjort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det säger väl kanske sig självt att du inte kan få en single coil och en humbucker på samma gång utan att behöva använda mikrofonväljaren? Om det hade funnits en pickup som var bäst på allt så hade den nog använts av alla.. Nu verkar inte fallet vara så utan olika micar har olika karaktärer och det får man leva med och hitta det som passar en själv bäst.

I studion spelar det ju ingen roll för där kan man ju ha olika gitarrer för olika ändamål, och är en livepublik verkligen så fruktansvärt kräsen att det är sådär vansinnigt viktigt?

En gitarr som låter superbra både med och utan dist.

Men om man inte vill hålla på att fippla både med pedalbordet och mikrofonväljaren

Sen förstår jag inte riktigt ditt resonemang här, varför ska micen vara bra på både rent och dist om du inte vill fippla med pedalbordet eller micväljaren? Det är väl på pedalbordet man stänger av och sätter på disten till att börja med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag får vara lite på gränsen till filosofisk? En svenskalärare sa till mig en gång i samband med en uppsatsskrivning. Tänk på flickor med kjol. Den ska inte va så kort att den avslöjar allt, då blir det ointressant. Men är den för lång orkar man inte läsa den (se resten). Vad har nu detta med jakten på den perfekta pickupen att göra? Jo jag tror att man aldrig hittar det ultimata utan att du får nöja dig med bra ljud vid olika krav. Den gången det ska vara sprött så är det stratalikt och single coil som gäller o då du ska ha det fett får du leta efter LP typ med humbucker.

Däremot har jag sagt det förr. Den enda gitarr som jag provet som någorlunda täcker alla krav är enligt mitt tycke en PRS. Men då kan en man av ordningen fråga varför jag själv inte äger en... Ja, det kan jag faktiskt inte svara på.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

I studion spelar det ju ingen roll för där kan man ju ha olika gitarrer för olika ändamål, och är en livepublik verkligen så fruktansvärt kräsen att det är sådär vansinnigt viktigt?

Sen förstår jag inte riktigt ditt resonemang här, varför ska micen vara bra på både rent och dist om du inte vill fippla med pedalbordet eller micväljaren? Det är väl på pedalbordet man stänger av och sätter på disten till att börja med?

Men jag tänker inte i fösta hand på publiken när jag väljer gitarr. Jag skulle aldrig få för mig att välja sound efter vad publiken vill ha, hade känt mig jättelöjlig. Givetvis vill jag känna mig självsäker och spela på det jag själv gillar.

Nej, pedalbordet har jag inga problem med, det är snarare att byta mik jämnt och ständigt. Och om man då dessutom är sångare i sitt band, vilket jag råkar vara, så blir det väldigt ofta att jag måste byta effekt, pickup, spela gitarr och sjunga samtidigt. Låter kanske inte jättebesvärligt, men i vissa fall blir det jättebökigt.

Så det jag frågar är helt enkelt om någon någon gång spelat på en pickup som låter riktigt schyst cleant, och riktigt schyst med dist! Enklare än så kan jag inte göra det för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...