Jump to content
Annons

Nätaggregatet dog


Burn

Recommended Posts

Hej

Nätaggregatet till min gamla p4 har dött. Funkade i morse, men nu när jag skulle starta den hände ingenting.

Är det normalt att det kan dö bara sådär? Säkringen är i alla fall hel.

Bytte till ett nätaggregat från min före detta dator och fick igång maskinen.

Detta är dock på endast 300W medan den som dog är på 400W.

Kan detta vara skadligt på nåt sätt?

Har inte vågat testa att koppla in ljudkortet (firewire).

Allt verkar dock funka,förutom en sak som är lite konstig:

Moderkortet (Abit AS8) har en grej som heter uGuruclock, det är en liten display på utsidan av maskinen

som ska visa en massa värden som temperatur,tid osv. Den visar nu tid 00:00 och rumstemperatur -01 grader celsius! 🤪 och ingenting annat.

Så kallt är det inte... Kan nätaggregatet påverka detta? 😳 Konstigt tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är så nätdelarna brukar göra när de lägger av. Om det blir något fel, så stänger de av helt för att inte skada datorn med överspänningar och annat "kul". Oftast så funkar det skyddet, så att det bara är att byta nätdelen för att få liv i burken igen.

Om du kör med en för klen nätdel så belastas den för mycket och kommer att gå sönder snabbare, men om du inte har flera hårddiskar och inget kraftigt spel-grafikkort, så borde det nog räcka med 300W.

Displayen vet jag inget om, så där kan jag inte hjälpa dig. Det borde stå något om det i manualen till kortet, som du bör kunna hitta på ASUS' hemsida.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

Jag har två hårddiskar (den ena är dock bara på 80Gb, om det har nån betydelse) och grafikkortet

vet jag inte, men jag tror inte att det är nåt värsting kort iallafall.

Har ju väntat ett tag nu att datorn ska ge upp helt, så jag tror att jag ska fortsätta använda det här gamla då, och inte skaffa nåt nytt nätagg.

Ljudkortet brukar ta ström från firewire, det kanske är bäst att börja använda transformatorn till det då, för att avlasta datorn?

Tack för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är inte helt ovanligt. Har bytt nätagg två gånger på min gamla athlon-häck, oftast är det kondensatorerna som torkar/spricker och ger följdproblem. Kan vara värt att kika på moderkortet efter kondensatorer som buktar/läcker (de ska vara helt plana i toppen), eftersom de är ungefär lika gamla som de i nätagget. Ser du något sånt är det bara en tidsfråga innan moderkortet ger upp med.

Displayen kan ju ha fått sig en kyss när det gamla nätagget gav upp, ibland är skyddskretsarna inte tillräckligt snabba helt enkelt. Men du kan ju ha kommit åt nån sladd vid bytet också, kolla att allt sitter som det ska. Kanske finns det nån reset-funktion som kan få liv i den?

Ang uppgradering kan du ju ha kvar den gamla burken och göra t.ex. filserver av den. Släng på en linuxinstallation, det är nästan bara fantasin och din ambition som begränsar vad du kan ha den till.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör med en för klen nätdel så belastas den för mycket och kommer att gå sönder snabbare, men om du inte har flera hårddiskar och inget kraftigt spel-grafikkort, så borde det nog räcka med 300W.

...eller kopplar in en hel del USB-prylar som behöver ström.

Jag smällde mitt nätaggregat en gång när USB-hubbens strömförsörjning åkte ut och (smack) så skulle allt plötsligt sno ström från datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är inte helt ovanligt. Har bytt nätagg två gånger på min gamla athlon-häck, oftast är det kondensatorerna som torkar/spricker och ger följdproblem. Kan vara värt att kika på moderkortet efter kondensatorer som buktar/läcker (de ska vara helt plana i toppen), eftersom de är ungefär lika gamla som de i nätagget. Ser du något sånt är det bara en tidsfråga innan moderkortet ger upp med.

Displayen kan ju ha fått sig en kyss när det gamla nätagget gav upp, ibland är skyddskretsarna inte tillräckligt snabba helt enkelt. Men du kan ju ha kommit åt nån sladd vid bytet också, kolla att allt sitter som det ska. Kanske finns det nån reset-funktion som kan få liv i den?

Ang uppgradering kan du ju ha kvar den gamla burken och göra t.ex. filserver av den. Släng på en linuxinstallation, det är nästan bara fantasin och din ambition som begränsar vad du kan ha den till.

/Andreas

Det där med kondensatorer som läcker känner jag till från min gamla dator, där var det säkert 5 st som buktade riktigt ordentligt och nåt vitt hade läckt ut och torkat. Det var också orsaken till att den datorn gav upp. Men på den här har jag inte upptäckt nåt sånt alls, varken på moderkortet eller inuti nätdelen.

Displayen har börjat se helt normal ut igen. Kom på att den mäter ju temperatur och sånt på olika hårdvara i datorn, så det är kanske inte så konstigt att den kände av att nätdelen hade gått sönder.

Den behövde säkert fundera lite när det plötsligt bara var 300W... Måste erkänna att jag aldrig brytt mej om den förrän nu. :rolleyes:

Vad har man en filserver till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehehe, min gamla PC spökade rejält och jag letatade rejält efter felet!

Så fort jag öppnade balkongdörren på vinterhalvåret så dog datorn efter en 10 minuter. Och jag började fundera rejält om nån tempgivare levde fan. Att den jobbade baklänges eller nåt, eftersom datorn stängde av sig när det blev KALLT??!? 😲

Och varför jag snurrade in mig på just det problemet var att min Powermac G5 hade dåliga tempgivare som behövdes bytas.

Men det visade sig vara nätagget till PC'n som levde apa!

Var bara att byta. Och sen dess så har den aldrig strejkat oavsett om jag haft balkongdörren öppen eller inte. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har man en filserver till?

Lite av varje kan man säga.. Men nä glöm det, det är fömodligen inget du behöver hemma. Kan vara behändigt om man har flera datorer som behöver komma åt samma filer. Eller om du vill kunna komma åt dina filer utifrån internet. Men man behöver nog vara lite nördig för att orka köra server hemma.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...