Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Börjar med att säga hej till er alla och att detta verkar vara ett grymt forum (ny här) Jag har sökt runt men hittar ingen tråd som exakt täcker mina funderingar kring mitt ämne.

Jag planerar att bygga min egen studio helt enkelt. Den ska vara en simpel rock n' roll-studio då det är den musiken mitt band skriver och vill spela in. Alltså inte en massa MIDI- trummor och syntar. Jag har tidigare under ett års tid jobbat i en direktlinad studio (in till en Mac via ett ljudkort). Visst jag gillade tillvägagångssättet men den här gången måste jag kunna spela in akustiska trummor och ha en kanal för varje mick/ trumma. Utöver trummor kommer jag spela in uppmickade gitarr-och basstärkare + sång. Detta för mina tankar till ett mixerbord, alltså koppla alla mickar till var sin kanal på mixerbordet sedan in i min dator. Dator och program har jag lört (Windows med Pro Tools). Är detta möjligt?

Alltså: Mikrofon > mixerbord > dator > Pro Tools.

Antar att jag måste ha en analog-till-digitalomvandlare från bordet till datorn. Det skulle vara oerhört smidigt för mig att lösa inspelning på detta sättet då vi bara kör akustiska instrument. Jag vet hur man spelar in etc men att sätta upp en sådan här "oldschool" studio är något nytt för mig.

Tack på förhand!

Redigerat av MichaelBornsteen
Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.