Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en fråga ang hur jag ska tänka med min leadsångsinspelning. Jag använder idag en mikrofon; ADK A51 som jag kör genom mitt ljudkort; Edirol UA-4FX till min Mac Book Pro. Räcker dessa prylar för att få en grymt bra sångljud (med hjälp av en bra mixare/mastrare)?

- Ska jag prioritera att köpa en bättre mikrofon?

- Köpa nytt ljudkort? Kanske firewire eftersom att jag ändå har en mac book pro?

- Eller ska jag hellre lägga pengarna en "bra" mickpreamp?

Förstår såklart att det bästa vore att köpa allt, men som student får man tråkigt nog prioritera.

tacksam för svar! // Fredrik

Annons
Postat

Huvudingredienser för ett grymt sångljud, sorterat efter relevans:

1. Rösten

2. Akustiken

3. Micken

4. Preampen (som kan vara fristående eller inbyggd i ett ljudkort)

5. Omvandlaren (som kan vara fristående eller inbyggd i ljudkortet)

Postat

Och hur väl står sig ADK-micken? Den kostar under tusenlappen men som jag förstått det så ska det vara en helt ok mick. ? Det billigaste i min gear är skulle jag tro ljudkortet men det kanske inte är så väldans viktigt då?

Postat

Den är helt ok, ja. 🙂

Du kan hämta lite inspelningar från min testsite, där jag har smakprov på över 100 olika mickar, så kan du jämföra hur A51 låter jämfört med andra - och om skillnaden gör det värt att satsa på någon annan.

Ljudkortet är viktigt för stabiliteten. När man skaffar betydligt dyrare prylar så kan det förstås vara lönt att se över det också - men det går att få ett bra sound med billigare prylar också, även om det ibland kan krävas mer jobb för att få det bra.

Ljudkortens micpreamp brukar som regel vara ganska ofärgad - och det är sådana som är enklast att använda, eftersom de fungerar bra med alla mickar. Med en kraftigt färgande preamp så kan det vara viktigt att se till att hitta rätt kombination av mick+preamp, så även om en färgande preamp kan kännas kul, så är det inget jag skulle hålla fram som särskilt viktigt förrän man har kommit lite längre erfarenhetsmässigt och vet mer vad man är ute efter för något sound.

Postat (redigerat)
Räcker dessa prylar för att få en grymt bra sångljud (med hjälp av en bra mixare/mastrare)?
Att säga grymt bra är kanske att ta i lite väl mycket. Ett helt okej sångljud som går att förfina, ja.

Då syftar jag enbart på mikrofonvalet, det övriga tycker jag inte att du behöver ändra.

Har du ett schysst sångbås? Annars skulle jag börja där innan mikrofonen.

Efteråt finns det väldigt många bra mikrofoner som ligger några tusenlappar upp på stegen.

Redigerat av Linus
Postat (redigerat)

Jag menade att jag reserverade uttryck som grymt bra till mikrofoner som Neumann U47, Manley Ref C, Brauner Phantom m.fl.

Men samtidigt som jag är medveten om att jag precis namedroppat några svindyra mikrofoner som grymt bra, är mitt råd att inte gå efter prislappen när det gäller att hitta rätt mikrofon.

Din A51:a är en allround-mikrofon som funkar okej på de flesta. Olika röster låter olika i olika mikrofoner och en mik för 1695:- skulle kunna låta bättre på din röst än en för 4995:- om du är med på vad jag menar.

Jag har t ex gjort inspelningar med Studio Projects B1 (i ungefär samma klass som A51) som gick att putsa till riktigt snyggt.

Försök att välja ut ett par modeller i en större musikaffär, ta med dig datorn och be personalen om att få spela in rösttest med dem. Det brukar gå bra, allt beroende på tidpunkt och mängden kunder i butiken. Glöm inte att jämföra med din A51:a såklart.

Åk sedan hem och lyssna igenom ordentligt.

Förslag kan vara stormembranare som Røde NT2-A, Røde NT1000, Violet Design the Black Knight, AKG C3000, Neumann TLM-102, Blue Babybottle...

...men det måste inte vara stormembranare och kondensatormikar.

Glöm inte att handmikar som är mer vanliga som "fina livemikrofoner" kan funka lika bra i studion t ex Shure KSM9, Neumann KMS104/105 och BeyerDynamics TGX-mikar.

Shure SM7 (dynamisk mikrofon) är inte bara broadcast-vänlig, låter snyggt på många mörkare röster också.

Redigerat av Linus
Postat

Jag hade en ADKA51 jag använde till det mesta hempulet förr tyckte den var riktigt bra. När jag sen köpte en Röde NT2-A tyckte jag ADKn lät rena skiten i jämförelse. Nu har jag även två st NT1-A, tycker de också låter mkt bättre än ADKn och NT1-A är ju inte så dyr, mycket mick för pengarna. Rödemickarna är så enormt mycket tystare än ADKn. Jag skulle absolut byta ut ADK-micken, jag sålde min för 500 kr har jag för mig.

Kan ju tillägga att när jag nu sist även slog till på en Neumann TLM102 så blev ljudet i NT2-A ganska sopigt i jämförelse. Kan du sälja nåt eller på nåt vis få ihop pengar till Neumanns billigaste så kommer du aldrig att ångra dig. Värt att låna lite för den kvalitén.

post-8284-043405600 1280144710_thumb.jpg

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Bra tips alltihop som är sagt i tråden.

Jag har själv budgetprylar hemma men brukar få till hyggligt bra sångljud i mix.

För att ge lite perspektiv på hur det kan låta hemma hos någon annan så har jag tagit en snutt av en låt jag gjort där jag är nöjd med både sånginsats och ljudet på denna. Låten är den som vann 80talsfestivalen här på forumet så mixen är klassiskt 80tals blöt, det får du har överseende med.

Den andra filen är sånginspelningen utan effekter, EQ kompressor eller gate, så här låter det direkt in på disk hemma hos mig.

Låten:

Och sångspåret:

Utrustningen är en MXL 1006 mick, en Art TubeMP preamp och ett M-Audio 2496 Audiophile PCI ljudkort, mao väldigt enkla grejer.

Brus,brum är inga problem. Några fula klipp fick jag visst med, det bjussar jag på, det var bråttom när jag skulle mixa till festivalen. 🙂

Det är väldigt lite hörlursläck på denna inspelning, förvånansvärt bra skulle jag vilja påstå med tanke på att jag använder en lur när jag lägger sång som kostar 189:- nya ett par Sennheiser HD-201.

Rummet är ett vanligt rum på ca 12 kvm med mycket bokhyllor (och böcker). Det ger en bra hemmainspelningsmiljö utan någon övrig akustikbehandling.

En ny mick står på önskelistan. Får se när det blir av. Lutar lite åt Blue Babybottle, en mick jag provat som låter bättre än min nuvarande mick.

Så mitt tips är att kolla vart i din bostad där du får bästa ljudet, och sedan efter det kanske låna hem en mick för att jämföra.

Hoppas mitt inlägg ger lite hjälp.

Redigerat av drloop

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.