Jump to content
Annons

Peak controller (Sidechain)


JoinAS

Recommended Posts

Tjena !

Precis som i den här videon:

Så använder jag mig av Peak controllern i FL studio när jag sidechainar.

Då väljer jag först "link to controller" och därefter i listan "mapping formula" så väljer jag "inverted".

Sedan skriver jag oftast i precis som i videon "0.8-input".

Det jag undrar är:

Om jag t,ex. spelar in ett röstspår och vill att de ska höras UNGEFÄR på samma sätt, bara att det inte blir helt tyst.

Alltså, om jag väljer "0.8-input" på en synthslinga t,ex., så går ju ljudet från 0 på volymreglatorn till 8. Oftast går det ner på 0

då kicken slår, och sedan upp på 8 igen när kicken blir tyst, och sedan repeteras det, för att kicken ska få ut sin maximala kraft, alltså (sidechain).

Det jag vill få till är att när jag sidechainar rösten med kicken så vill jag ändå att rösten ska höras ytterst lite när kicken slår, och alltså att röstens volymreglator inte ska falla ner hela vägen till 0 när kicken slår, utan kanske bara en bit för att släppa förbi kicken. Förstår ni hur jag menar?

Typ så att kanske en mening blir såhär:

where. ARE! you. NOW!

och då att kicken slår på "where" och "you".

Tacksam för svar om någon vet ! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

går det inte att bara höja volymen på rösten lite?

Jag använder en VST för att få fram sidechain, och där ställer man ganska lätt in ljudnivån.

Hur menar du då ?

Vad är det för VST du använder dig av? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Du vill alltså ha mindre Sidechain-effekt på rösten? Så inte bastrumman dödar rösten totalt?

Är det det du är ute efter, lek med den där 0.8 siffran, den bestämmer hur mycket som sjävla reglaget ska påverkas av den inkommande källan. Vet inte exakt vilket håll den ska åt, men prova 0.5 eller liknande, det borde minska effekten utan att du behöver dra ner på Peak Kontrollern om allt annat låter bra med stark sidechain!

Ett tips är också att använda något att som ska skapa Sidechain. Väljer du att lägga det på Mixer-Fadern så har du ingen möjlighet att kontrollera var ljudet ska vara i mixen, du kanske vill ha starkare pad och svagare röst, men det går inte, för att dina reglar fylger runt som bara satan. 😛 Det ser nog ganska häftigt ut, men opraktiskt.

Använd istället en simpel FL Kompressor. Lägg ration över 4.1 (Mer än så behövs inte, och ger egentligen ingen större skillnad) och koppla istället Threshhold-reglaget till din Peakkontroller, med allt du gör för att koppla till din fader. Lägg Kompressorn som 9:e Effekt på din mixerkanal så den ligger längst bak, klicka på effekten med mitt-musknappen, Döp den till "Sidechain", lägg alla andra effekter framför, och voiláh, du är den nye Deadmau5! 😉

ps. Lek förresten med releasen på antingen Peak Kontrollern eller Kompressorn så ska du få se på häftiga grejer! Du behöver inte pilla så mycket med attacken, det förstör bara. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...