Jump to content
Annons

Gitarren brusar


pepsmann

Recommended Posts

Har precis börjat använda NI´s Guitar Rig och stör mig på att det ofta brusar och brummar när jag använder gitarren, speciellt med distade ljud. Kan man eleminera detta oljud med en DI-box?? Eller ska jag hosta upp slantar till att trycka in aktiva mickar i gitarren?

Just nu kopplar jag in guran i min preamp (VTP 1) som har instrumentingång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är troligen samma problem som i AmpliTube...

Om du inte har en väldigt ren signal in, så kommer oljuden att överdrivas ännu mer när du kör distade program. Se alltså till att rensa ljudet på alla tänkbara sätt. Om du har en CRT-skärm, så stäng av den helt vid inspelning, eftersom störningar från den annars går in i gitarrmicarna. Undvik alla former av lysrör, dimmers och lågenergilampor, som också kan bidra med elakartade störningar i studion.

Menar du en Studio Projects VTB-1? I så fall ska du nog stänga av rörinblandningen helt i den, så att den kör helt i SS (Solid State) läge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev av med mycket brum när jag satte

mig rakt framför skärmen med min gurra och en

bit bort..... 😉

Jag har ett par äkta goa P-90 mickar som gärna trycker

på brummet en del...

Konstigt... Det blev helt tyst som sagt när jag satte mig i

mitten av rummet och mickarna i riktning mot skärmen ???

Någon som har en idé om detta ???

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Går ju att laborera med att sätta en tunn kabel från gitarr.miken som gitarristen kan sätta foten på, brukar funka i en del fall faktiskt.

Men det jag undrar är om man kan få mindre brum genom att koppla in guran i en DI-box??

Om du använder instrument-ingången så får du samma effekt som om du skulle använda en DI-box. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev av med mycket brum när jag satte

mig rakt framför skärmen med min gurra och en

bit bort..... 😉

Jag har ett par äkta goa P-90 mickar som gärna trycker

på brummet en del...

Konstigt... Det blev helt tyst som sagt när jag satte mig i

mitten av rummet och mickarna i riktning mot skärmen ???

Någon som har en idé om detta ???

😳

Det är faktiskt logiskt. Skärmtillverkarna har ju jobbat i många år kring strålnings- (störnings-) problemet. Man har eftersträvat att minimera strålningen just där användaren sitter, och det är ju rakt framför skärmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft samma problem med Amplitube...

Replokalen, som vi funderade på att dämpa osv.. Är fortfarande odämpad.

I lokalen finns lysrör, en kyl, PA och en dator som mer eller mindre konstant brummar litegrann... Jag gjorde ett "rum" som var 2,5 * 2,5 meter med hjälp av lakan i taket. Ingen bra ljuddämpning generellt kanske, men löste mina problem vad gäller dist i Amplitube.

Satt jag vid datorn, så hade jag en ljudnivå på 30-35% bara jag drog volymen på volymknappen på gitarren. Satte jag mig sen i "rummet" så fungerade det perfekt och var nästintill tyst när jag inte spelade.

Så prova att stänga av så mycket som möjligt, släck lampor om du inte verkligen behöver dom osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

JamaicaMan (oregistrerad)

Testa även att alltid ha ett finger på någon av mikarna, förslagsvis nedanför tunna e-strängen (om du kan spela så), då slipper man mkt av allt brum o elände! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner igen problemet.

Har själv suttit med en gitarr som brummade mer eller mindre beroende på vilken riktning den pekade åt.

Det visade sig i slutändan att det var input-kontakten i gitarren som knasat sig. Problemet uppstod när jag lämnade in gitarren för mikrofonbyte, när jag fick tillbaka gitarren så brummade den på detta sätt. Exakt vad för fel som uppstått i input-kontakten minns jag inte dock...

Värt att nämnas är väl att dataskärmen i mitt fall INTE påverkade brummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag inte förstår är varför dom inte gör teleutgången balanserad på gitarrer (o andra instrument för den delen). Humbuckers bygger ju på den balanserade tekniken med 180 graders fasförskjutning så det ska väl inte vara så svårt att ta detta steg fullt ut?

Sen att alla får köpa nya förstärkare mm e ju en annan sak men det borde ju tillverkarna gilla 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske är välkänt, men kontaktspray brukar göra susen när min förstärkare brukar börja surra. Minns när pappa brukade gå loss med en flaska WD 40 på varenda radioapparat och krets han kunde hitta.

Spraya kretsarna och volymknapparna, det mesta som leder ström, brukar jag göra en gång i halvåret, fräscht och fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Just när det gäller dist så kanske du skulle prova sätta in en noisegate, som ofta plockar bort brum o andra störiga ljud...

En gate tystar signalen helt när den kommer under en viss nivå, så att man kan få helt tyst medan man inte spelar - men det hjälper ju inte när man börjar spela igen, om man har en massa hörbara störningar då... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Det jag inte förstår är varför dom inte gör teleutgången balanserad på gitarrer (o andra instrument för den delen). Humbuckers bygger ju på den balanserade tekniken med 180 graders fasförskjutning så det ska väl inte vara så svårt att ta detta steg fullt ut?

Sen att alla får köpa nya förstärkare mm e ju en annan sak men det borde ju tillverkarna gilla 😱

Äntligen någon!

Tack!

Man kan tacka Leo Fender och Les Paul och andra för mycket men absolut inte för att ha TELEPLUGGEN obalanserad! Jag har alltid undrat vilken gipshjärna som kom på den idiotiska idéen. Vi hade blivit av med rätt mycket trubbel med brus och brum, speciellt på singelcoilmickar.

Det spelades inte mycket fetdist på 50-talet, det var nog därför.

/HeHå

Link to comment
Dela på andra sajter

G.Audemard (oregistrerad)
Jag tycker att det borde bli bra om du kör med instrumentingången. Brummet kanske har något annat ursprung? Kör du kanske med ojordade urtag?

Hur är det igentligen med ojordat? Är det en dödssynd, själ bor jag i en lägenhet, byggd 1959, som endast har jordade uttag i köket. Har inte haft några större problem kring detta, vad jag vet. Därimot fungerar min gitarr utmärk som radioantenn vid vissa tidpunkter, gärna under sportutsändningar 😆

Vid försök att micka min stärkare fick jag kräma på en del för att få bra ingångsvolym. Då ville div. störningar vara med och köra.

Kan något av detta avhjälpas med jordning tro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det borde bli bra om du kör med instrumentingången. Brummet kanske har något annat ursprung? Kör du kanske med ojordade urtag?

Hur är det igentligen med ojordat? Är det en dödssynd, själ bor jag i en lägenhet, byggd 1959, som endast har jordade uttag i köket. Har inte haft några större problem kring detta, vad jag vet. Därimot fungerar min gitarr utmärk som radioantenn vid vissa tidpunkter, gärna under sportutsändningar 😉

Vid försök att micka min stärkare fick jag kräma på en del för att få bra ingångsvolym. Då ville div. störningar vara med och köra.

Kan något av detta avhjälpas med jordning tro?

Nej, hur mycket ojordat eller jordat du har hjälper föga mot "antenn-problemet".

Däremot skärmning som är en helt annan grej än jordning. Har du för många kablar ikopplat så bildar de en antenn vare sig du vill eller inte. Håll dig till "di grove" kablarna.

Det är ett ständigt gissel för alla. Jag själv trodde jag skulle slippa allt brum och brus genom att ha så mycket jordat som möjligt - men se - ju fler kablar desto mer "krypström" kröp det fram eftersom - till sist - så bildar alla dessa förb* kablar ändå sin jordslinga och kopplar ur den effektiva jorden, även om "jordningen" bara är på ett ställe i väggen.

Groundlift - som finns på vissa s.k. power strips - är inte att rekommendera. Däremot undrar jag varför det skall vara så svårt att bygga in en lite lysdiod i rött på varenda kontakt, så att man ser vilken som är vänd fel, eller som "släpper" jorden.

Ständigt ett problem! Låt oss slåss och kämpa för:

1. Likström 🙂

2. Endast XLR kontakter överallt - ingen 120 Db BUMP i högtalarna när man jackar ur. 🙂

3. Polariserat och Balanserat - överallt! 🙂

4. krav på lägenheter/med tapeter med ingjuten koppartråd - ingen radio kan tas emot, och mobiltelfonen ringer inte och stör mitt i ett pålägg 🙂

/HeHe

Redigerat av HeHå
Link to comment
Dela på andra sajter

G.Audemard (oregistrerad)

Apropå kablar. Tror jag måste idiotförklara mig själv. Sedan jag köpte min senaste planka (strata+delux) för 8-9 år sedan har jag under hela tiden (i hemmet) använt den medföljande kabeln. Den är iofs inte av den allra plastigaste sorten, men ändå. Puckat. Att jag inte fått mig för att skaffa en riktig.

I dag händer det.

Ni får mobba mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...