Jump to content
Annons

Koppla en Modulär synth till en dator


Dimfak

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar vad jag behöver för att kunna använda en mjukvaru sequencer (Ableton Live LE) ihop med en Semi modulär synth (Analogue Solution Red Square)

Jag använder nu en midi keyboard (Novation SL 25 Mk 2) som midi interface mellan dator och Modulären men tycker inte det fungerar något vidare...har inte någon Externt ljudkort än.

Tacksam för svar 🙂

Mvh.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det går bra att skicka midi och ljud får jag men det blir bara "släpiga" toner eller vad man skall säga..

Här är ju en sequencer kopplad till en red Square och jag vill göra liknande sekvenser fast med en mjukvaru seq. ist för en hårdvaru han använder på filmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite svårt att veta precis vad du menar eftersom du inte ha med nån länk till filmen du pratar om... 😉

Men med en hårdvarusequencer kan man ju koppla sladdar för att mha CV-signaler kontrollera parametrar på synthen för varje sequencer-steg. Vet inte hur mycket man kan påverka enskilda parametrar via MIDI, gissar att det är lite mer begränsat. -Läs manualen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att det du menar med att ljudet "släpar" är att anslaget inte sker så direkt efter skickad notdata från host som önskat, har samma dilemma med mitt ljudkort som har MIDI-interface, kan mycket väl bero på drivrutiner som inte är helt optimala, eller bara att USB-gränssnittet inte är så kvickt, enkel notinformation brukar gå fint, men ska du köra på med feta ackord och mycket parameter-automationer så blir det lätt irriterande fördröjningar. För att vara säker på att få riktigt tajt timing mellan dator och instrument så skulle jag nog köra på ett internt kort.

Appropå sequencer så är det alltså "analog cv"-aktigt stuk du efterfrågar, det finns ett antal plug-ins som emulerar just den typen av sequencers, en av de är Thesys, rattarna är borta men funktionaliteten är densamma och mycket mer därtill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp,det "släpar" lite kan man säga,irriterande!

Precis det analog-CV stuket är det jag är ute efter,håller faktiskt på as-we-speak och testar Thesys men kan inte får programmet att skicka ut MIDI till modulären via min Novation....fattar nada....

Kanske är det bästa är att skaffa en analog sequencer trots allt!

Hade ju iof. varit kul om man fick det att fungera....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...