Jump to content
Annons

Musikprogram för gitarrist


arreparre

Recommended Posts

Jag har spelat gitarr ett ganska bra tag och nu vill jag ge mig in på låtskrivadet. Jag ska alltså köpa ett musikprogram. I detta program skulle det vara kannon om det redan ligger ett antal trumkomp, basgångar m.m, så att jag, genom att spela in sången och gitarren, sedan kan skapa en hyfsad låt genom att mixa ihop olika ljud som ligger i programet (låång mening).

Vilket ska jag nu välja? Det är också bra om det inte är alltför komplicerat. Några tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tjena!

Om du vill ha ett lättöverskådligt och specialutvecklat program för enbart gitarr ska du satsa på Cakewalk Guitar Tracks Pro. Om du vill ha fler användningsområden kan du mycket väl köra med Cubase, Logic eller dylikt. Egentligt är en sådan lösning smartare eftersom att du då får i princip samma möjligheter plus mängder av fler =D

Link to comment
Dela på andra sajter

Är "Cubase, Logic eller dylikt" komplicerade grejer?

Nej det behöver de inte vara, men visst, det tar att tag att bekanta sig med dem.

Både cubase och logic finns i "light"versioner (Logic finns numera endast till mac).

Nackdelen är dock att Cubase (Logic vågar jag inte uttala mig om) inte levereras med färdiga loopar, vilket du sökte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är "Cubase, Logic eller dylikt" komplicerade grejer?

Nackdelen är dock att Cubase (Logic vågar jag inte uttala mig om) inte levereras med färdiga loopar, vilket du sökte.

Ja, i Logic 7 Express/Pro kan man använda Apple-loopar. Det följer med några extra utöver de som Garageband levereras med.

Om du vill testa Garageband till din mors dator kostar det bara 450 (iLife '04). iLife '05 levereras snart, och kommer kosta lite mer (ca 800 utan rabatt). Men det är riktigt kompetent för ett så billigt program.

Garageband följer med alla nya macar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt den svenska distributören Trigonos hemsida verkar det finnas många återförsäljare av Acid i Sverige :rolleyes:

acidpro5.120.gif

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar mest använda Acid till att fixa samplingar i rätt tempo, i det avseendet är det bra men i övrigt finns mer att önska. Visst fick det en liten finputsning till version 5 när sony tog över men sequensern är fortfarande dålig. Dessutom brukar jag dom få tillfällen jag testat att spela in direkt i Acid få väldigt dåligt ljud.

Men om man bara vill sitta och pula med loopar och spela till det så visst, då fungerar det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...