arreparre Posted January 18, 2005 Share Posted January 18, 2005 Jag har spelat gitarr ett ganska bra tag och nu vill jag ge mig in på låtskrivadet. Jag ska alltså köpa ett musikprogram. I detta program skulle det vara kannon om det redan ligger ett antal trumkomp, basgångar m.m, så att jag, genom att spela in sången och gitarren, sedan kan skapa en hyfsad låt genom att mixa ihop olika ljud som ligger i programet (låång mening). Vilket ska jag nu välja? Det är också bra om det inte är alltför komplicerat. Några tips? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Straka Posted January 18, 2005 Share Posted January 18, 2005 Om du har en Mac så borde Garageband vara perfekt för dig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingpong Posted January 18, 2005 Share Posted January 18, 2005 tjena! Om du vill ha ett lättöverskådligt och specialutvecklat program för enbart gitarr ska du satsa på Cakewalk Guitar Tracks Pro. Om du vill ha fler användningsområden kan du mycket väl köra med Cubase, Logic eller dylikt. Egentligt är en sådan lösning smartare eftersom att du då får i princip samma möjligheter plus mängder av fler =D Link to comment Share on other sites More sharing options...
MusicNixon Posted January 18, 2005 Share Posted January 18, 2005 Ja, Garageband och/eller Logic 7 Express vore perfekt för dig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
arreparre Posted January 18, 2005 Author Share Posted January 18, 2005 Min kära mor har en mac och jag har föreslagit GarageBand för henne men tanken på att jag ska sitta framför hennes "jobbdator" och spela gitarr hela dagarna lockar henne inte. Är "Cubase, Logic eller dylikt" komplicerade grejer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tordA Posted January 18, 2005 Share Posted January 18, 2005 en PC med Acid är inte fel ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
arreparre Posted January 18, 2005 Author Share Posted January 18, 2005 Acid har vi i skolan och det är kannon. Fast läraren sa att det nog kunde bli svårt att få tag på det i Sverige, de köpte programmet i USA. Har jag fel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Straka Posted January 18, 2005 Share Posted January 18, 2005 Är "Cubase, Logic eller dylikt" komplicerade grejer? Nej det behöver de inte vara, men visst, det tar att tag att bekanta sig med dem. Både cubase och logic finns i "light"versioner (Logic finns numera endast till mac). Nackdelen är dock att Cubase (Logic vågar jag inte uttala mig om) inte levereras med färdiga loopar, vilket du sökte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MusicNixon Posted January 18, 2005 Share Posted January 18, 2005 Är "Cubase, Logic eller dylikt" komplicerade grejer? Nackdelen är dock att Cubase (Logic vågar jag inte uttala mig om) inte levereras med färdiga loopar, vilket du sökte. Ja, i Logic 7 Express/Pro kan man använda Apple-loopar. Det följer med några extra utöver de som Garageband levereras med. Om du vill testa Garageband till din mors dator kostar det bara 450 (iLife '04). iLife '05 levereras snart, och kommer kosta lite mer (ca 800 utan rabatt). Men det är riktigt kompetent för ett så billigt program. Garageband följer med alla nya macar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
arreparre Posted January 18, 2005 Author Share Posted January 18, 2005 Vet nån om man kan få tag på Acid i Sverige? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus Posted January 18, 2005 Share Posted January 18, 2005 (edited) Enligt den svenska distributören Trigonos hemsida verkar det finnas många återförsäljare av Acid i Sverige Edited January 18, 2005 by vectro Link to comment Share on other sites More sharing options...
arreparre Posted January 19, 2005 Author Share Posted January 19, 2005 Okej, tack. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrix Posted January 19, 2005 Share Posted January 19, 2005 Jag brukar mest använda Acid till att fixa samplingar i rätt tempo, i det avseendet är det bra men i övrigt finns mer att önska. Visst fick det en liten finputsning till version 5 när sony tog över men sequensern är fortfarande dålig. Dessutom brukar jag dom få tillfällen jag testat att spela in direkt i Acid få väldigt dåligt ljud. Men om man bara vill sitta och pula med loopar och spela till det så visst, då fungerar det 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
android Posted January 19, 2005 Share Posted January 19, 2005 Håller med angående Cakewalk guitar tracks. Borde sedan gå att uppgradera till nån av de mer avancerade Cakewalk-programmen (t.ex. Sonar) när du växt ur det... Sonar funkar också finfint tillsammans med loopar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
arreparre Posted January 19, 2005 Author Share Posted January 19, 2005 Var i Anderasson musik idag och de rekommenderade "FL Studio". Massor av loopar och det är inte så krångligt. Någon som har någon erfarenhet av "FL Studio"?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrix Posted January 19, 2005 Share Posted January 19, 2005 Vad sägs om att kolla med dom som hänger här? 😆 Link to comment Share on other sites More sharing options...
arreparre Posted January 19, 2005 Author Share Posted January 19, 2005 Tack 😏 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts