Jump to content
Annons

Hjälp med automation i Cuvase 4


supreme

Recommended Posts

Har försökt googlat men hittar inga bra sökord så får inte fram svaret. Som borde vara ganska enkelt.

Jo, jag vill i ett ljudklipp öka mängden "våt" signal successivt över en tid. Då tänkte jag att jag gör en send effekt och automatiserar gainen på den i mitt ljudklipp. Det som händer då är inte att signalerna blandas. Utan snarare att den våta adderas till den torra, vilket gör att volymen åker upp. Jag vill inte att den ska åka upp. Hur gör jag så att den håller sig på samma volymnivå under hela automationen? Det är säkert jättelätt att lösa det här. Snabb hjälp uppskattas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Antingen får du lägga en limiter/kompressor på det spår som avses eller så kan du väl lägga den som insert istället? Vet inte vad det är för effekt du menar och har faktiskt inte tänkt på det du beskriver nån gång...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle gärna vilja använda insert. Men vet inte hur jag ska bära mig åt. Det jag vill göra är att lägga ett delay på ett ljudspår som ökar de sista 10 sek i slutet. Så att 10 sekunder innan slutet så hörs ingen delay alls. Och sista sekunden av spåret endast är den våta signalen med delay. Nu sitter jag och fipplar med automationen. Har lagt automation på send level på spåret och sen försöker jag automatisera ner volymen likvärdigt...mycket pilligt och jobbigt....

Link to comment
Dela på andra sajter

Då tänkte jag att jag gör en send effekt och automatiserar gainen på den i mitt ljudklipp. Det som händer då är inte att signalerna blandas. Utan snarare att den våta adderas till den torra, vilket gör att volymen åker upp

Är väl rätt logiskt eller ?

Du kanske borde automatisera wet regeln på effekten istället.

Det jag vill göra är att lägga ett delay på ett ljudspår som ökar de sista 10 sek i slutet. Så att 10 sekunder innan slutet så hörs ingen delay alls. Och sista sekunden av spåret endast är den våta signalen med delay.

Jag skulle göra det på ett separat ljudklipp med delay direkt på kanalen och sedan göra automation på delayet.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl rätt logiskt eller ?

Du kanske borde automatisera wet regeln på effekten istället.

Jag skulle göra det på ett separat ljudklipp med delay direkt på kanalen och sedan göra automation på delayet.

Så då hade du automatiserat ner volymen på det ursprungliga klippet då? och sen ökat volymen likvärdigt på det nya delayklippet?

Får prova med wet reglaget.

Men tycker att det borde vara så att signalen blandas istället för att effekten "plussas på".

Link to comment
Dela på andra sajter

Men tycker att det borde vara så att signalen blandas istället för att effekten "plussas på".

Nej - för om du skickar till en send-effekt, så fortsätter originalsignalen opåverkad fram till summeringen - och effektens utgång går också direkt till summeringen, så signalerna går vidare helt separerade från varandra då, utan att kunna påverka varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det råkar inte vara så att du har glömt ställa mix-reglaget på reverbet till 100%? Har du inte gjort det så kommer ju torr signal med i nivån du automatiserar. Om inte, så bör du nog tänka igenom hur blöt signal du egentligen har, för det känns rätt underligt att det ska bli så pass stor skillnad i nivå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...