Jump to content
Annons

Subwoofer?


LejonLeo

Recommended Posts

Jag sitter på ett par Event Alp-5 monitorer och har märkt att de inte har någon vidare bas. Ofta så blir mina mixar alldeles för överdrivna i det lägre registret märker jag när jag lyssnar i andra källor så som en vanlig hemmastereo, mitt PA eller i bilstereon.

Men monitorerna är väldigt tydliga och klara i mellanregistret och diskanten och bu har jag dessutom "lärt mig" dem.

Ett tag var jag inne på att sälja dem på grund utav att det alltid blev fel med basen,

men nu är jag istället inne på att komplettera dem med en subwoofer. Det borde bli en gyllene kombination.

Jag vet att Event har en egen sub som är "gjord" för deras Event monitorer, men den verkar alldeles omöjlig att hitta.

Jag kastade ett öga på thomann och såg en sub som verkade prisvärd: ESI SW10K EXPERIENCE.

Jag är medveten om att ESI räknas som ett budgetmärke, men jag får för mig att det inte är livsviktigt med

det allra bästa i de lägre registren. Det ska ju bara ge lite byxfladder. Tror inte man känner någon större skillnad på byxfladder och byxfladder.

Men samtidigt vill man ju inte köpa grisen i säcken. Tester och åsikter om monitorer svämmar det ju över av, men subbar...?

Har inte tänkt att ge mer än 3000:- (det var det jag köpte monitorerna för), helst lägre.

Någon som har något tips?

Skulle efterlysa ett subwoofer test i Studio, mig veterligen har det aldrig förekommit något sådant

(men jag funderar fortfarande på om det är en bättre idé att sälja mina monitorer och köpa ett par större)

post-4675-1277640080_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skulle hellre rekommendera att du kontrollerar basen i ett par bättre hörlurar. Det spelar ingen roll hur bra subwoofer man köper, om rummet inte är anpassat för det så kommer dess inverkan vara mycket större än de man får i den billigaste kinasubben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Men samtidigt vill man ju inte köpa grisen i säcken. Tester och åsikter om monitorer svämmar det ju över av, men subbar...?

Finns en hel del subb-tester också men ofta säger inte de så mycket eftersom rummet och hur de placeras betyder väldigt mycket för deras upplevda kvaliteter.

Bäst vore att låna hem och testa hemma hos dig innan du köper kanske den här som nog är ett bättre köp än ESI:n som du frågade om.

http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/hogtala...gh-glossy-black

Link to comment
Dela på andra sajter

En nackdel med den där fyndbörsen-suben, är att den inte innehåller något delningsfilter (inte såvitt jag kunde hitta i alla fall), så den passar mindre bra i studion och bättre i surroundanläggningen, där man ju normalt har en separat sub-utgång från receivern.

Studio-subar har som regel inbyggt delningsfilter, så att man kopplar ljudkortets utgångar till suben och sedan kopplas monitorerna in i subens utgångar, så att satelliterna bara får det som ligger över delningsfrekvensen i suben så att man inte riskerar att få stora problem med fasfel, som det kan bli om man låter både sub och satelliter spela upp samma frekvenser.

Ett alternativ för att kunna använda en sub utan inbyggt filter, är att man samtidigt köper ett separat aktivt delningsfilter - men då får man räkna med minst någon tusenlapp extra för filtret, om man väljer något budgetfabrikat.

Sedan är förstås frågan om en sub kommer att göra någon egentlig nytta... Som SkunkFunk var inne på, så är man ofta mer hjälpt av att referenslyssna på djupbasen i lurar i stället, så länge man inte sitter i ett väl akustikbehandlat rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)
Sedan är förstås frågan om en sub kommer att göra någon egentlig nytta... Som SkunkFunk var inne på, så är man ofta mer hjälpt av att referenslyssna på djupbasen i lurar i stället, så länge man inte sitter i ett väl akustikbehandlat rum.

Jag kan verkligen rekommendera att koppla på en sub. Men som Claes sa så behöver signalen delas så inte de två systemen krockar i basregionen utan arbetar som en helhet på det de gör bäst. Sen gäller det också att inte lockas av för mycket "byxfladder" utan bara använda suben till det som monitorerna inte kan ge. Själv fick jag lösa delningen genom min interna sw-mixer och även mäta upp hur mycket den behövde ge. Mindre än man tror.

Kanske har jag tur som sitter i ett ganska stort rum, men jag kan lugnt säga att helhetsljudet blev mycket bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan verkligen rekommendera att koppla på en sub. Men som Claes sa så behöver signalen delas så inte de två systemen krockar i basregionen utan arbetar som en helhet på det de gör bäst. Sen gäller det också att inte lockas av för mycket "byxfladder" utan bara använda suben till det som monitorerna inte kan ge. Själv fick jag lösa delningen genom min interna sw-mixer och även mäta upp hur mycket den behövde ge. Mindre än man tror.

Kanske har jag tur som sitter i ett ganska stort rum, men jag kan lugnt säga att helhetsljudet blev mycket bättre.

Ja - alltså; suben ska inte höras. Man ska märka om den försvinner, men inte mycket mer än så - för då är det troligen för mycket. Det är lätt att bli fartblind - och med för stark bas i lyssningen, så mixar man omedvetet basen för svagt.

Ett stort rum har mindre problem i basen än ett litet, eftersom längre mått ger lägre resonansfrekvenser. De flesta i forumet sitter i ett ganska litet och relativt obehandlat (åtminstone när det gäller basen) rum i sin hemstudio - och det är därför jag främst rekommenderar att de referenslyssnar i lurar istället för att skaffa en sub.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara att köpa en vanlig logitech bas, fungerar hur bra som helst. Lyssna in den ordentligt, sen spelar det ingen roll hur bra den är så länge du är nöjd med basen.

Finns inte mycket i basregistret som är så pass hörbart att du behöver köpa det allra bästa.

http://www.dustinhome.se/pd_5010072982.aspx

Den där gör jobbet, småhögtalarna behöver man inte använda.

  • 200 W rms (toppeffekt 400 W) ger dundrande kraft för musik, filmer och spel.
  • 8-tums baselement med hög slaglängd och bashorn pumpar ut distorsionsfritt basljud.
  • (Satellithögtalare med polerade faspluggar i metall är överlägsna konventionella tvåvägslösningar.)
  • Adapter ingår så att system kan anslutas direkt till dvd- och cd-spelare samt tv-spelskonsoler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara att köpa en vanlig logitech bas, fungerar hur bra som helst. Lyssna in den ordentligt, sen spelar det ingen roll hur bra den är så länge du är nöjd med basen.

Finns inte mycket i basregistret som är så pass hörbart att du behöver köpa det allra bästa.

tack för din insiktsfulla visdom

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett stort rum har mindre problem i basen än ett litet, eftersom längre mått ger lägre resonansfrekvenser. De flesta i forumet sitter i ett ganska litet och relativt obehandlat (åtminstone när det gäller basen) rum i sin hemstudio - och det är därför jag främst rekommenderar att de referenslyssnar i lurar istället för att skaffa en sub.

Precis, det är där jag också tycker att gränsen går. Har man ett stort rum kan det löna sig att använda SW, även om rummet är obehandlat, men i små rum är det nästan bara förvirrande. I så rum kan man ha fluktuationer på 15 dB mellan säg 40 hz och 65 hz, vilket är alldeles för mycket för att vi ska kunna "tänka förbi" det när vi mixar. Snarare bakas den felaktiga frekvensgången in i våra mixar ännu mer, än om vi bara använde monitorer som sträckte sig ner till säg 50 hz.

Så kontentan är: SW i litet rum? Ja visst, om du har akustikbehandlat lägre registret i rummet ordentligt med helmholzar och noga vald monitor/SW och lyssnings,position. Sköt istället djupbasmixningen i ett par bra lurar.

[*]8-tums baselement med hög slaglängd och bashorn pumpar ut distorsionsfritt basljud.

Say what?

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en hel del subb-tester också men ofta säger inte de så mycket eftersom rummet och hur de placeras betyder väldigt mycket för deras upplevda kvaliteter.

Bäst vore att låna hem och testa hemma hos dig innan du köper kanske den här som nog är ett bättre köp än ESI:n som du frågade om.

http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/hogtala...gh-glossy-black

Den verkar trevlig, men är lite för dyr för min sub-budget. Dessutom verkar den inte ha en fotkontroll för att sätta av och på den.

Det är en viktig detalj i sammanhanget som jag inte vill vara utan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle hellre rekommendera att du kontrollerar basen i ett par bättre hörlurar. Det spelar ingen roll hur bra subwoofer man köper, om rummet inte är anpassat för det så kommer dess inverkan vara mycket större än de man får i den billigaste kinasubben.

Nja, hörlurar mixar jag sällan i. Enbart för att höra detaljer. Har ett par bra lurar (Beyerdynamic DT-250) men blir trött i skallen av att sitta för länge med lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den verkar trevlig, men är lite för dyr för min sub-budget. Dessutom verkar den inte ha en fotkontroll för att sätta av och på den. Det är en viktig detalj i sammanhanget som jag inte vill vara utan.

Om du vill kunna bypassa suben så måste den dela korrekt (d v s både upp och ned) då du vill att satelliterna får hela registret om du bypassar suben. Denna sub fixar detta:

http://www.m-audio.com/products/en_us/SBX10.html

Link to comment
Dela på andra sajter

En nackdel med den där fyndbörsen-suben, är att den inte innehåller något delningsfilter (inte såvitt jag kunde hitta i alla fall), så den passar mindre bra i studion och bättre i surroundanläggningen, där man ju normalt har en separat sub-utgång från receivern.

Studio-subar har som regel inbyggt delningsfilter, så att man kopplar ljudkortets utgångar till suben och sedan kopplas monitorerna in i subens utgångar, så att satelliterna bara får det som ligger över delningsfrekvensen i suben så att man inte riskerar att få stora problem med fasfel, som det kan bli om man låter både sub och satelliter spela upp samma frekvenser.

Ett alternativ för att kunna använda en sub utan inbyggt filter, är att man samtidigt köper ett separat aktivt delningsfilter - men då får man räkna med minst någon tusenlapp extra för filtret, om man väljer något budgetfabrikat.

Sedan är förstås frågan om en sub kommer att göra någon egentlig nytta... Som SkunkFunk var inne på, så är man ofta mer hjälpt av att referenslyssna på djupbasen i lurar i stället, så länge man inte sitter i ett väl akustikbehandlat rum.

Ja, jo, om jag nu ska skaffa en sub så får det såklart vara en som har inbyggt filter. Man vill ju inte krångla till det i onödan.

Och den ska ha on/off på fotswitch. Och kosta max 3000:-

Alternativet är att sälja min monitorer och lägga till de 3000:- jag lagt undan för subben och köpa ett par nya monitorer för 5-6000:-.

Men det är en annan femma.

Och nej, jag har inget angenämt dämpat rum, inga tekniker har varit här och mätt upp akustiken. Det är lite mattor på väggarna och golvet. That's it.

Stort är det inte heller. 25, 30 kvm kanske. Ett vanligt hempular-rum med andra ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tjena mannen!

Jag har nästan lika monitorer, ALP6, även de är klena i basen från ca 50 hz o neråt. Jag köpte en enklare sub, en Prodipe P10, är helnöjd med den.

Jag har testat att koppla in den på många vis, bla a har jag använt Eventarnas eget filter, man trycker in en knapp så skär den bort från 80 hz i Eventen, och sen ställt Subens steglöst variabla filter på 80 hz, för att inte få krock i frekvenserna så som alla skriver. Men att skära bort ända upp till 80 hz i monitorerna tycker jag är helt kass, att bara höra tex 75 hz i min egen basiga röst nerifrån golvet är helt värdelöst, toppmonitorerna låter vasst och skitdåligt då tycker jag. Bättre då att läta toppmonitorern spela ut alla frekvenser de kan.

Har även kopplat ljudet först till subben och använt enbart subbens inbyggda delningsfilter och testat lite olika frekvenser. Men snart kom jag fram till att subdelningsfiltret gör att Eventarna låter sämre, rejält mkt sämre.

Det avgjort bästa ljudet är att köra Eventarna odelade och sen backa upp med subben, delningsfiltret på subben har jag ställd på ca 45 hz. Sen är tricket att ha exakt lagom mycket volym på subben. Att frekvenserna skulle krocka där nere har jag inte märkt alls, att få lagom mycket bas så det stämmer i PA eller hemstereo är en baggis nu med subben, förr var det helt jävla omöjligt. Lyssnar även i lurar har lika Beyerdynamic som du (!) och även HD 280 pro.

Jag har ett obehandlat men ganska bra mixrum i en gammal träkåk. I ett litet betongrum kan säkert en sub vara katastrof.

Tycker som du att Event ALP låter förb bra och rakt, förutom att det fattas i basen, det gör det ju på alla små monitorer.

Att köpa en riktigt dyr sub skulle jag aldrig göra, hellre la jag de slantarna på en Neumannmick eller nåt annat, den här Prodipen gör jobbet perfekt ihop med bra hörlurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Bara att köpa en vanlig logitech bas, fungerar hur bra som helst. Lyssna in den ordentligt, sen spelar det ingen roll hur bra den är så länge du är nöjd med basen. Finns inte mycket i basregistret som är så pass hörbart att du behöver köpa det allra bästa. http://www.dustinhome.se/pd_5010072982.aspx Den där gör jobbet, småhögtalarna behöver man inte använda.
  • 200 W rms (toppeffekt 400 W) ger dundrande kraft för musik, filmer och spel.
  • 8-tums baselement med hög slaglängd och bashorn pumpar ut distorsionsfritt basljud.
  • (Satellithögtalare med polerade faspluggar i metall är överlägsna konventionella tvåvägslösningar.)
  • Adapter ingår så att system kan anslutas direkt till dvd- och cd-spelare samt tv-spelskonsoler.

Jag är nyfiken på hur man kopplar liknande subbar som den ovan till monitorer.

Då dom inte är anpassade att koppla till andra högtalare eller är det vissa dom funkar på tänkte på kopplingen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gjort precis så som man inte bör göra...

1, har inget kontrollerat rum

2, har köpt "olyssnat" på blocket...

Hursomhelst;

det blev en sånhär; http://www.thomann.de/se/behringerb2092a_subwoofer.htm?sid=54d3ec391821a23cd769a948b8643e17

å herrejösses vilken skillnad det blev för lyssningen 🙂

Höll faktiskt på att skita på mig då jag drog på... måste ju testa 😉 att dra på alltså...

Tycker den håller jädra bra. Man får ställa in lite, men den har även delningsfilter, samt möjlighet till avstängning via fotpedal. Väldans trevligt, enkelt att A/B lyssna.

MEn, som sagt, jag har den inte till mixning utan, mest bara för att lyssna i efterhand, eller bara när jag softlyssnar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Jag har funderat lite på den subben, den är ju snorbillig men har fått skitbra kritik.

Får nog bli en beställning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...