B@kon Postat 18 januari 2005 Dela Postat 18 januari 2005 (redigerat) Skrev i en tråd förut att jag inte visste hur jag skulle spela in trummor för att få bra resultat m.m. Så Addic59 hjälpte mig med en del men nu är det stopp. jag la in cDrumkit From Hell och installerade Reason 2.5. Sen öppnade jag Reddrum och ställde in alla ljuden så jag fick virvel och hi-hat och allt det där. Sen tröck jag på "knapparna" så jag fick hela takter. Men sen så är problemet hur jag ska kunna spela in det så jag får inte färdiga trummor i Cubase SX och hur jag gör för att kunna byta takter och lägga på fills och sånt där som gör att det blir bra...? Tacksam för snabba svar Redigerat 18 januari 2005 av B@kon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 18 januari 2005 Dela Postat 18 januari 2005 (redigerat) Om du har tänkt att arbeta i Cubase SX känns det lite onödigt att först använda Reason sedan aktivera Re-Wire och sen spela in i CUbase.. skaffa Native Instruments Battery och ladda in ljuden direkt i den istället( en sampleplayer som tar ytterst lite CPU-kraft) sen kan du antingen programmera midinoter eller spela in noterna via ett midiklaviatur eller synt Om problemet ligger i att du inte får till svänget i trumprogrammeringen är det en helt annan sak...där är det bara träning som gäller.. eller be någon göra lite schyssta räkor som du kan analysera. Redigerat 18 januari 2005 av demoniqus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 18 januari 2005 Dela Postat 18 januari 2005 Om du har tänkt att arbeta i Cubase SX känns det lite onödigt att först använda Reason sedan aktivera Re-Wire och sen spela in i CUbase.. skaffa Native Instruments Battery och ladda in ljuden direkt i den istället( en sampleplayer som tar ytterst lite CPU-kraft) sen kan du antingen programmera midinoter eller spela in noterna via ett midiklaviatur eller synt Om problemet ligger i att du inte får till svänget i trumprogrammeringen är det en helt annan sak...där är det bara träning som gäller.. eller be någon göra lite schyssta räkor som du kan analysera. Jag tror han vill kunna ratta till fläskiga metal trummor. Går det editera varje trumma för sig om man jobbar på det viset? Med eq och kompressor menar jag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 18 januari 2005 Dela Postat 18 januari 2005 Absolut.. du får upp varje utgång i battery på en egen kanalstrip i Cubasemixern om du vill... du kan ha upp till 8 kompressorer på varje kanalstrip sen...räcker det? Glömde tillägga att DFH har färdiga mappningar för de flesta samplespelarna, Battery, kontakt, Halion ( nån Logic-player oxå.) vilket gör att dom hamnar rätt direkt...bara att ladda in samplingarna o köra så fläsket svider.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 18 januari 2005 Dela Postat 18 januari 2005 Absolut.. du får upp varje utgång i battery på en egen kanalstrip i Cubasemixern om du vill... du kan ha upp till 8 kompressorer på varje kanalstrip sen...räcker det? Glömde tillägga att DFH har färdiga mappningar för de flesta samplespelarna, Battery, kontakt, Halion ( nån Logic-player oxå.) vilket gör att dom hamnar rätt direkt...bara att ladda in samplingarna o köra så fläsket svider.. Okej dåså. Han har första versionen av DFH förresten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kiefz Postat 18 januari 2005 Dela Postat 18 januari 2005 på tal om drumkit from hell.. om man nu får kapa tråden en liten stund.. funderar på att skaffa dfh 2 eller superior.. är superior värt extra pengarna eller är det onödigt för en amatör som mig.. kommer juh att använda de mest till hårdrock och blues.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
B@kon Postat 18 januari 2005 Trådstartare Dela Postat 18 januari 2005 Det spelar ju ingen roll i vilket program jag ska programmera trummorna i. Vill bara få igång trummor som jag får bestämma hur dom ska låta utan att det behöver ta 5 timmar innan det börjar likna något... Men alla säger ju olika om vilket program man ska använda m.m. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 18 januari 2005 Dela Postat 18 januari 2005 Det spelar ju ingen roll i vilket program jag ska programmera trummorna i.Vill bara få igång trummor som jag får bestämma hur dom ska låta utan att det behöver ta 5 timmar innan det börjar likna något... Men alla säger ju olika om vilket program man ska använda m.m. Reason går aldeles utmärkt att jobba i. Och när du väl har fixat ett bra trummset som du vill använda så kan du spara projektet och använda det som en mall för varje gång du ska jobba. Då slipper du ditt "5 timmars slit". Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
B@kon Postat 18 januari 2005 Trådstartare Dela Postat 18 januari 2005 Ja men då kommer vi ju till det där igen, hur jag ska få ett färdigt spår att lägga in i Cubase? Det blir ju bara som en mall som går runt och runt i en oändlighet men som inte går att spara? Men så har jag ingen koll på hur man ska göra heller... Har nämligen aldrig spelat in trummor så här förut. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mossman Postat 19 januari 2005 Dela Postat 19 januari 2005 Absolut.. du får upp varje utgång i battery på en egen kanalstrip i Cubasemixern om du vill... du kan ha upp till 8 kompressorer på varje kanalstrip sen...räcker det? Glömde tillägga att DFH har färdiga mappningar för de flesta samplespelarna, Battery, kontakt, Halion ( nån Logic-player oxå.) vilket gör att dom hamnar rätt direkt...bara att ladda in samplingarna o köra så fläsket svider.. 😄 Kan jag då t ex panorera enbart en hihat? Hur isf? fattar nada.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 19 januari 2005 Dela Postat 19 januari 2005 Kan jag då t ex panorera enbart en hihat? Hur isf? fattar nada.. Ja,ja,ja... om det är battery du menar så kan du panorera dels i det egna interfacet.. dels välja en alternativ utgång för ljudet i Battery och sedan panorera i Cubase istället..( i andra program med för den delen.) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.