Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

HallÄ gubbs Ä gumms. Jag har funderat pÄ att köpa M-audios D-4 monitorer till mitt lilla

musik skapande. De ligger runt 2000 kr/paret och Àr aktiva.

Har nÄgon hÀr erfarenhet av dessa monitorer sÄ skulle det vara kul att veta vad ni tycker. Jag vill absolut INTE lÀgga ut en större summa pengar pÄ detta. (Ànnu)

Henrik

Annons
Postat (redigerat)

Beror ju lite pÄ vad du sysslar med...men mÄste du ha nÀrfÀltsmonitorer?

Jag har ett par high-end 2-vÀgs datorhöglarare som jag köpte pÄ en loppis för 60 spÀnn..de rÀcker lÄngt

Skall man ge ut en skiva kan det ju vara bra att faktiskt höra hur det lÄter

FrÄga dig sjÀlv var i nÀringskedjan dina 2000kr skulle göra mest nytta för ditt musikskapande...en ny mick?...en akustisk gitarr?...eller nÀrfÀltsmonitorer?

Redigerat av tryff
Postat (redigerat)

Tack för ditt svar.

Saken Àr den att jag har 4 mickar av olika slag Dynamiska,kondesatr osv

Nu har jag Philips pc högtalare, och deras ljud stÀmmer inte med den brÀnnda skivan i stereon. Jag vill ju veta att min brÀnning lÄter som mixen.

Henrik

Redigerat av Duende
Postat
Tack för ditt svar.

Saken Àr den att jag har 4 mickar av olika slag Dynamiska,kondesatr osv

Nu har jag Philips pc högtalare, och deras ljud stÀmmer inte med den brÀnnda skivan i stereon. Jag vill ju veta att min brÀnning lÄter som mixen.

Henrik

Jag vet inget om D4:orna, men kan du inte koppla ihop datorn med HiFi-anlĂ€ggningen dĂ„? 😆

Postat

Jag har ett tips pÄ hur man kan göra.. Jag skulle sjÀlv vilja köpa ett par studio monitorer men ska man ha det sÄ tycker jag att det ska vara bra grejer.. Och bra grejer Àr dyra..

SÄ jag köpte ett par studio lurar i stÀllet för att kunna spara pengar till monitorer. Jag rekomenderar Behringer HPS5000.. mycket bra studio lur.. kostade ca 400 nÀr jag köpte dom..

Lycka till

//AEM

Postat

NÀr det gÀller sÄpass billiga monitorer, sÄ Àr jag lite skeptisk... Du bör absolut se till att fÄ lyssna pÄ dom innan du bestÀmmer dig.

Och fundera pÄ vilka alternativa lösningar som finns.

-MÄste du ha aktiva monitorer? Du kanske har en förstÀrkare stÄende i garderoben, och för 2000kr fÄr du mer om du köper passiva monitorer.

-En vanlig stereo-anlÀggning som nÄn annan föreslagit kan rÀcka ganska sÄ lÄngt om den Àr av hyfsad kvalitet.

Postat (redigerat)

BILLIG stereo ano 1988 typ 🙁 Allt Ă€r inbyggt sĂ„ ingen separat förstĂ€rkare finns. Desutom stĂ„r dator och stereo ca 5 meter ifrĂ„n varandra. Olika rum alltsĂ„.

FĂ€rgar inte stereo högtalare ljudet?? va va va. Jag vill inte ha högtalare som lĂ„ter "fett" och "gött" Dom ska lĂ„ta som ljudet lĂ„ter igentligen om ni förstĂ„r mig rĂ€tt. 🙂

Henrik

Redigerat av Duende
Postat

Spara dÄ hellre upp nÄgra tusen till och köp ett par rejÀla lurar, typ sennheiser eller ADK för runt 1500 pix. Eller sÄ köper du ett par passiva monitorer, men som sagt, sÄpass billiga monitorer bör man nog stÀlla sig lite tveksam till.

Hoppas du kommer fram till nÄtt bra.

Postat

Hrm... Jag Àr ju ganska sÄ skeptisk till att lÀgga ut sÄ mycket pengar pÄ ett par "studiolurar" med tanke pÄ att hörlurar ÀndÄ inte Àr nÄt som man bör mixa i...

FÀrgar inte stereo högtalare ljudet?? va va va. Jag vill inte ha högtalare som lÄter "fett" och "gött" Dom ska lÄta som ljudet lÄter igentligen om ni förstÄr mig rÀtt.

Jo, stereohögtalare fÀrgar ljudet, men det gör Àven de flesta studiomonitorer under 5000kr (om det nu ens rÀcker? 10 000kr?). Du lÀr inte fÄ tag pÄ nÄgra ofÀrgade monitorer för 2000kr iallafall. DÄ skulle jag som sagt föreslÄ att det Àr bÀttre att köra med det som finns att tillgÄ tills du har rÄd att köpa nÄt bÀttre.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.