Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag fick just Virtual Guitarist demad för mig. Det som slog mig var att det inte gick att byta ackord mitt i rytmen utan anslag, dvs varje gÄng man bytte ackord fick man med varje rytms "intro" (om ni hajar). Det skulle ju kanske funka att köra tvÄ instanser samtidigt, men det verkar allt för omstÀndligt.

Är det nĂ„gon som vet om det gĂ„r att Ă„stadskomma ett ackordbyte utan att fĂ„ med introt?

Annons
Postat

Ehh ... jag hĂ€ngde inte med hĂ€r riktigt ... finns frĂ„gan besvarad pĂ„ VG-forumet, eller ska jag stĂ€lla den dĂ€r? đŸ˜Č

Postat (redigerat)

Ja, man kan vÀl anvÀnda ett automationsspÄr och dra ner volymen till 0 pÄ "introt" ... eller...?

Sen gÄr det ju att köra VG pÄ midikanal 16, anvÀnda remote control och skapa sina egna rytmmönster...fast dÄ mÄste man ju köra pÄ tvÄ instanser...

/Jan Olof

Redigerat av jokron
Postat
1) Ja, man kan vÀl anvÀnda ett automationsspÄr och dra ner volymen till 0 pÄ "introt" ... eller...?

2) Sen gÄr det ju att köra VG pÄ midikanal 16, anvÀnda remote control och skapa sina egna rytmmönster...fast dÄ mÄste man ju köra pÄ tvÄ instanser...

1) Om man skruvar ned volymen, blir det ju helt tyst ju! Ackorden ska ju glida över snyggt i varandra.

2) Svaret pÄ punkt 2 fattade jag inte alls! Hur menar du? (Jag har ju inte har VG Àn!)

Postat (redigerat)
1) Ja, man kan vÀl anvÀnda ett automationsspÄr och dra ner volymen till 0 pÄ "introt" ... eller...?

2) Sen gÄr det ju att köra VG pÄ midikanal 16, anvÀnda remote control och skapa sina egna rytmmönster...fast dÄ mÄste man ju köra pÄ tvÄ instanser...

1) Om man skruvar ned volymen, blir det ju helt tyst ju! Ackorden ska ju glida över snyggt i varandra.

2) Svaret pÄ punkt 2 fattade jag inte alls! Hur menar du? (Jag har ju inte har VG Àn!)

1. SĂ„ sant...

2. Jo, den listige Sven och hans medskapare har gjort det sÄ att varje anslag i respektive kompfigur finns som en egen liten wav-fil som man kan trigga separat med midikommande. Det gör att det finns oÀndliga möjligheter att skapa variationer i kompet för den tÄlmodige! Funktionen Àr bunden till midikanal 16, funkar alltsÄ bara pÄ midikommandon pÄ den kanalen. Konkret gÄr det till sÄ att man hÄller ner ackorde pÄ midiklaviaturen och trycker pÄ en av tangenterna pÄ den oktav man valt som "Remote Kontrol". Man kan lÀgga till öppna och dÀmpade anslag pÄ respektive ackord, fretnoise och t o m knack pÄ gitarrlocket pÄ de akustiska modellerna...Snitsigt vÀrre...han Àr ett rackarns geni, den dÀr Sven!

Man kan naturligtvis rita in motsvarande i Key editor, om du jobbar utan klaviatur...

Köp VG, du kommer inte att bli besviken!!!

/Jan Olof

Redigerat av jokron
Postat
Du fÄr lÀgga slingorna "omlott" , sÄ gÄr accorden i varandra har jag för mig ..

Har du aukustiska eller electric?

/Perrra

Han hade vÀl inte VG...Àn...

Ett litet förtydligande: Virtual Guitarist innehÄller bÄde elektriska och akustiska gitarrer och Virtual Guitarist Electric Edition innehÄller enbart elektriska + en effektdel som verkar vÀldigt intressant eftersom den gÄr att anvÀnda som separat plugg ocksÄ...har inte testat den Ànnu dÄ jag nyss köpt VGEE, men det ska bli spÀnnande att se vad man kan göra med den...

/Jan Olof

Postat

Har du testat att sÀtta "Velocities" -vÀrdet vÀldigt lÄgt, ungefÀr 40-60?

😛 Testa det, dĂ„ kommer det inte med sĂ„ mkt anslag frĂ„n gitarren

Om det va det du menade 😉

Postat
en fÄrga mitt i allt.... e Virtual Guitarist pro samples eller kan man lÀgga separata toner sjÀlv?

Kompgitarr byggd pĂ„ samplingar, gĂ„r ej att spela nĂ„gra melodier pĂ„ (tyvĂ€rr)... Men det Ă€r dĂ„ man fĂ„r ta hjĂ€lp av gitarrproffs som Djonas och Osiris tex 😉

Postat
en fÄrga mitt i allt.... e Virtual Guitarist pro samples eller kan man lÀgga separata toner sjÀlv?

Med lite trixande har jag för mig att man kan fixa till melodier, Ätminstone pÄ de komp som spelar arpeggio och liknande...kan nog vara trixigt, men om man anvÀnder sig av midikanal 16 och Remote control tor jag det ska gÄ...arpeggiokompet bestÄr ju av enskilda toner och jag tror att de Àr samplade var för sig...

/Jan Olof

Postat
finns det nÄn annan trevligt gitarr plugin dÀr man kan mekka lite sjÀlv dÄ?

JodÄ, jag har börjat anvÀnda Sampletanks Expansion Tank Guitar Collection med Sample Tank 2 LE

http://www.sampletank.com/sound_GuitarColl.html

Den kan man nog göra en hel del med...

/Jan Olof

Mums 🙂 Den vore ju inte dum...

LĂ„ter bra om demosarna, tycker i alla fall jag som Ă€r ickegitarrist 😄

Fast frĂ„gar man nĂ„n duktig gitarrist kanske man fĂ„r ett annat svar... eller? 😛

Postat
LĂ„ter bra om demosarna, tycker i alla fall jag som Ă€r ickegitarrist 🙂

Fast frĂ„gar man nĂ„n duktig gitarrist kanske man fĂ„r ett annat svar... eller? 😆

Visst...the real thing Àr ju alltid bÀst!

Ensamma för sig sjÀlv lÄter vissa ljud lite si och sÄ, men i en mix blir de inte alls sÄ tokiga...sen gÄr det ju alltid att skruva till dem i Sampletank, om man lÀr sig hantera samplern...vilket inte jag har gjort ... Àn ... men det ska bli...

Man kan köpa dem till bra pris pÄ t ex esoundz; http://www.esoundz.com/details/viewDetails...7&referrer=home $89

Man kan ju ocksÄ testa att ladda hem gratisversionen av Sampletank som innehÄller ett par gitarrljud:

http://www.sampletank.com/Main.html?STFreeDwn

/Jan Olof

• 2 veckor senare...
Postat
Ja, man kan vÀl anvÀnda ett automationsspÄr och dra ner volymen till 0 pÄ "introt" ... eller...?

Sen gÄr det ju att köra VG pÄ midikanal 16, anvÀnda remote control och skapa sina egna rytmmönster...fast dÄ mÄste man ju köra pÄ tvÄ instanser...

/Jan Olof

Kan du förklara detta lite mer ingÄende? Skulle gÀrna vilja lÀra mig det =)

Postat
Kan du förklara detta lite mer ingÄende? Skulle gÀrna vilja lÀra mig det =)

För att skapa egna rytmmönster:

1. Du vÀljer ett midispÄr och vÀljer VG som output för det spÄret.

2. VÀlj kanal 16 för spÄret

3. Jobbar du i Key editorn ritar du in ackordet/ackorden du vill jobba med, men undvik oktaven frÄn C4 och uppÄt...

4. Nu kan du rita in 8-delar, 16-delar eller vad du vill i oktaven frÄn C4 och uppÄt, beroende pÄ vilket anslag du vill ha...

5. Spelar du pÄ keyboard kan du vÀlja olika anslag genom att hÄlla nere ackordet (till vÀnster om oktaven C4...) och sedan trycka ner respektive tangen C4, C#4, D4 osv...

Det fordrar nog lite trÀning om man ska spela in frÄn keyboard...men minst lika mycket tÄlamod om man pillar i keyeditorn.

Vill man anvÀnda tekniken för att göra lite fills i ett vanligt VG-komp, mÄste det vanliga VG-kompet ligga pÄ ett eget midispÄr och krÀver dessutom att man laddar en egen VG-instans dÀr. Det krÀver att man valt VG tvÄ gÄnger i VST instruments, dÄ fÄr man t ex Virtual Acoustic Guitarist 1 och Virtual Guitarist 2 att vÀlja pÄ som output. Man kan vÀlja samma stil pÄ bÄda, t ex Ringaracka...och man bör vÀl göra det om man ska göra ett levande spÄr med fills...

Tja, ett försök till förklaring...jag har inte tillgÄng till min dator just nu och har tagit det ur minnet...kan inte heller komplettera med bilder...men frÄga gÀrna mer om nÄt Àr oklart...jag Àr ingen expert, men har pillat lite i VG...

/Jan Olof

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.