Affe89 Postat 2 juni 2010 Postat 2 juni 2010 Hejsan, Har en ca 2,5 Är gammal LP Studio som under en ganska lÄng tid har uppfört sig mycket mÀrkligt. Om jag spelar pÄ "rhythm" micken sÄ sjunker ljudnivÄn ibland nÀstan till botten för att sedan nÄgra sekunder senare komma tillbaka. Har provat i annan förstÀrkare men samma problem kvarstÄr. Innan jag börjar grÀva i gitarren vill jag gÀrna höra med er om vad ni tror kan vara felet? NÄgot som kÀnner igen problemet eller rent av rÄkat ut för samma mÀrkliga beteende? Tacksam för alla svar!
Jotta Postat 2 juni 2010 Postat 2 juni 2010 Jag har en LP Studio, Àr inte hundra pÄ vilken Ärsmodel.. Kan va 05-06. DÀr Àr ena micken glapp, ibland nÀr jag byter till den funkar den inte. Spelar man hÄrt pÄ strÀngarna sÄ smyger sig ljudet upp igen.. rÀtt hackigt och sen funkar micken.. Ibland funkar dock micken som den ska i flera dagar utan att det Àr nÄtt tjaffs med den. Jag har inte orkat göra nÄtt Ät det Àn dock. Kan det va nÄtt med switchen kanske?
Affe89 Postat 2 juni 2010 TrĂ„dstartare Postat 2 juni 2010 Okej, vi har exakt samma problem! đ Trist om det nu Ă€r ett vanligt förekommande pĂ„ en annars strĂ„lande gitarr. Upplever ocksĂ„ att jag kan fĂ„ ljudet tillbaka om jag spelar hĂ„rt pĂ„ strĂ€ngarna. Kanske lika bra att ta isĂ€r del för del och leta efter taskiga lödningar? đ
AnthonyS Postat 3 juni 2010 Postat 3 juni 2010 Har du samma problem med aolika kablar, och pÄverkas problemet av hur ton- och volymkontrollerna Àr stÀllda pÄ gitarren?
Jotta Postat 3 juni 2010 Postat 3 juni 2010 Har du samma problem med aolika kablar, och pĂ„verkas problemet av hur ton- och volymkontrollerna Ă€r stĂ€llda pĂ„ gitarren? Jag har samma problem med olika kablar. Jag tror inte att det spelar nĂ„gon roll hur ton och volymkontrollerna Ă€r stĂ€llda, 90% sĂ€ker. Det borde jag ha uppmĂ€rksammat isĂ„fall tycker jag. Okej, vi har exakt samma problem! đ Trist om det nu Ă€r ett vanligt förekommande pĂ„ en annars strĂ„lande gitarr. Upplever ocksĂ„ att jag kan fĂ„ ljudet tillbaka om jag spelar hĂ„rt pĂ„ strĂ€ngarna. Kanske lika bra att ta isĂ€r del för del och leta efter taskiga lödningar? đČ Jag öppnade upp vid baksidan för volymkontrollerna en gĂ„ng. Jag Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n expert pĂ„ Ă€mnet men jag tror det sĂ„g bra ut dĂ€r đ Men det kan kanske vara vĂ€rt att kolla upp, berĂ€tta gĂ€rna hur det gĂ„r för dig!
Mr Metal Postat 3 juni 2010 Postat 3 juni 2010 lödningarna Ă€r nog ok ska ni se, det lĂ„ter som att ni behöver spreja lite elektroniksprej pĂ„ pottar o switchar bara. köp en burk 7-78 och spreja pĂ„ sĂ„ ska det nog lĂ„ta fint igen! đ
Affe89 Postat 3 juni 2010 TrÄdstartare Postat 3 juni 2010 Skruvade ocksÄ bort min lucka som skyddar volymkontrollerna men alla lödningar ser hela och fina ut. Ska prova elektroniksprej, bara att spreja över rubb och stubb dÄ eller?
AnthonyS Postat 3 juni 2010 Postat 3 juni 2010 lödningarna Ă€r nog ok ska ni se, det lĂ„ter som att ni behöver spreja lite elektroniksprej pĂ„ pottar o switchar bara. köp en burk 7-78 och spreja pĂ„ sĂ„ ska det nog lĂ„ta fint igen! đ Det var ju dĂ€rför jag frĂ„gade efter volym- och tonkontrollerna âșïž Tror ocksĂ„ det Ă€r dĂ€r problemet sitter.
Jotta Postat 3 juni 2010 Postat 3 juni 2010 Ni menar alltsĂ„ att man bara ska spraya lite vid lödningarna o sĂ„? NĂ„n som kan ge en snabbkurs i spraya-gitarren-konst? Och vad menas med "en burk 7-78".. Ăr det nĂ„tt jag köper pĂ„ claes ohlson?
Cabron Postat 4 juni 2010 Postat 4 juni 2010 Ni menar alltsĂ„ att man bara ska spraya lite vid lödningarna o sĂ„?NĂ„n som kan ge en snabbkurs i spraya-gitarren-konst? đ Och vad menas med "en burk 7-78".. Ăr det nĂ„tt jag köper pĂ„ claes ohlson? Tjena Du skall spraya i alla kontaktytor, dvs i switchar samt i volym- och ton-kontroller. DĂ„ rengör du kontaktytorna frĂ„n smuts. HĂ€r Ă€r ett youtube-klipp dĂ€r du ser hur det gĂ„r till: Jag köpte min elektronikspray pĂ„ MB men det finns sĂ€kert pĂ„ Clas Ohlsson eller liknande ocksĂ„. Jag skulle tro att ert problem sitter i mickswitchen. Om det hade suttit i volym- eller tonkontrollerna sĂ„ hade ni antagligen hört ett sprakande ljud nĂ€r ni vrider pĂ„ dem. /C
Jotta Postat 6 juni 2010 Postat 6 juni 2010 Jag försöker att ta bort volym"knapparna" (hittar inte ordet riktigt ). Men dom vill inte lossna? Sitter de fast eller? PÄ min fender Àr det ju bara att dra av dem, men hÀr gÄr det inte.. Eller tar jag i för löst?
tAUG Postat 6 juni 2010 Postat 6 juni 2010 Skruva bort luckorna baki pÄ gitarren och spruta ner skiten med kontaktspray, funkade för mig.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.