Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jo jag har en liten fråga här angående ett köp.

Det är så att jag tänkte köpa en laptop så att man kan spela in saker var man än befinner sig.

Då hade jag inte tänkt mig en allt för dyr, har dock inte bestämt mig för vad jag ska ha ännu men det lär ju bli någon som inte har ett allt för bra ljudkort. Så min fråga är om det skulle vara ett bra val att köpa ett externt ljudkort som t ex: Line 6 POD Studio UX1 (http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=8...mp;artno=218730).

Jag har aldrig haft något externt ljudkort och vet egentligen inte exakt vad det innebär men är det precis som att ha ett vanligt ljudkort bara att det är externt helt enkelt?

Jag har redan en Studio Projects Preamp men det är inte samma sak som externt ljudkort va?

Ja ni förstår själva, jag har inte stor koll på sånt här.

Vad jag egentligen ville veta i första hand är om det är överflödigt med ett externt ljudkort och om det skulle vara ett bra köp.

Annons
Postat
  boollipoo sa:
Jo jag har en liten fråga här angående ett köp.

Det är så att jag tänkte köpa en laptop så att man kan spela in saker var man än befinner sig.

Vad ska du spela in, och hur? Vad ska du göra med det du spelat in?

Citat
Jag har aldrig haft något externt ljudkort och vet egentligen inte exakt vad det innebär men är det precis som att ha ett vanligt ljudkort bara att det är externt helt enkelt?

Nja, de ljudkort som vanligtvis sitter i datorer är för "vanliga användare", och är inte riktigt samma sak som de ljudkort som musiker använder - oberoende av ifall de sitter i datorn eller är externa. Läs mer här:

http://wiki.kontrollrummet.com/Ljudkort

Citat
Jag har redan en Studio Projects Preamp men det är inte samma sak som externt ljudkort va?

Stämmer, en pre-amp förstärker analoga signalen. Ljudkortet omvandlar mellan analogt och digitalt.

Ifall du ska spela in mest elgitarr är nog Line 6-kortet helt OK. Ska du bara spela in annat bör du kanske fundera på något annat ljudkort. Dessutom har du ju redan preamp, så du kan kolla på ljudkort utan det.

Postat
  oioioi sa:

Nja, de ljudkort som vanligtvis sitter i datorer är för "vanliga användare", och är inte riktigt samma sak som de ljudkort som musiker använder - oberoende av ifall de sitter i datorn eller är externa. Läs mer här:

http://wiki.kontrollrummet.com/Ljudkort

Stämmer, en pre-amp förstärker analoga signalen. Ljudkortet omvandlar mellan analogt och digitalt.

Ifall du ska spela in mest elgitarr är nog Line 6-kortet helt OK. Ska du bara spela in annat bör du kanske fundera på något annat ljudkort. Dessutom har du ju redan preamp, så du kan kolla på ljudkort utan det.

Tack för svaret!

Främst elgitarr, men även en hel del midi. Men också en del sång men då använder jag ju preampen. Antar att jag får koppla preampen till det externa ljudkortet då?

Kan man koppla en usb-keyboard till det här ljudkortet eller gör man det via datorn?

Postat
  Citat
Kan man koppla en usb-keyboard till det här ljudkortet eller gör man det via datorn?

Nee, MIDI-klaven måste in i datorn. Lycka till med inspelningen!

Mvh

/CHAE

Postat
  CHAE sa:
Nee, MIDI-klaven måste in i datorn. Lycka till med inspelningen!

Mvh

/CHAE

Tack.

Men det går ändå via det externa ljudkortet då va?

För annars lär det ju bli en väldigt stor fördröjning tycker man.

Postat
  boollipoo sa:
Tack.

Det blir ingen fördröjning att tala om när du pluggar in keyboarden via usb. Och ja - ditt ljudkort

har högst troligen MIDI In, och då kan du köra en midikabel från keys in i ljudkortet i stället. Det spelar inte

så stor roll vilket.

Postat
  boollipoo sa:
Tack.

Det beror ju på vad du menar med MIDI-klaviatur, att det är ett klaviatur som spelar in i MIDI-format eller att signalerna faktiskt skickas via en MIDI-kabel. De flesta moderna klaviatur går ju via USB. Kör du via USB går du direkt via datorn. Kör du via en MIDI-kabel kör du via ljudkortet. Jag har t.ex. ett externt USB-ljudkort och ett USB-MIDI-klaviatur som går in i datorn. Funkar utmärkt, ljudkort ca 1500 kr och MIDI-klaviatur för ungefär samma peng 😮

http://www.distribution-music.fr/images/pr...ts/oxygen49.jpg

http://www.sonicftp.com/news/images/yamaha...gram6_front.jpg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.