Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Läste en artikel om internets lättåtkomlighet i samhället på sikt kommer påverka vår allmänbildning och tänkande när vi inte längre behöver kunna så mycket fakta i minnet utan kan slå upp det på nolltid med webben i mobilen etc. Ifall de kommande generationerna inte alls kommer lära sig geografi etc eftersom allt finns tillgängligt så vi istället lär oss verktygen för att hitta fakta. Är detta en bra eller dålig utveckling?

Vad tror ni?

Postat

Jag tror att en del fakta fastnar i huvet vare sig vi vill eller inte.. Jag menar, titta på mig lixom. Jag är sååå jävla smart alltså! 😆

Postat

Läste en artikel om internets lättåtkomlighet i samhället på sikt kommer påverka vår allmänbildning och tänkande när vi inte längre behöver kunna så mycket fakta i minnet utan kan slå upp det på nolltid med webben i mobilen etc. Ifall de kommande generationerna inte alls kommer lära sig geografi etc eftersom allt finns tillgängligt så vi istället lär oss verktygen för att hitta fakta. Är detta en bra eller dålig utveckling?

Vad tror ni?

Det beror på! 😄

Postat (redigerat)

Jag tror man behöver en vettig balans mellan färdigheter och faktakunskap.

-För det är ju onödigt att kunna hela världens städer etc, utan räcker med många av huvudstäderna.

-Man behöver inte kunna alla matte/fysik-formler utantill utan bara de mest grundläggande.

Däremot behöver man kunna leta fram informationen och veta hur man ska använda den, utifrån de färdigheter man lärt sig. Det tror jag är grundnyckeln.

Redigerat av Memphis
Postat (redigerat)

Tömde kakorna och nu verkar det funka bättre.

edit, nehepp!

Redigerat av Memphis
Postat (redigerat)

Det påminner mig om en tenta jag hade i Ekonometri (statistik). Det var på B-nivå, 10 p var den på.

Till skrivningen fick vi ha med oss formelsamlingen.

Var på hälften av lektionerna, vilket blev typ 10 stycken entimmes utsträckt över 9 veckor.

Köpte de 4 kursböckerna men läste inte på, tog med formelboken med formlerna till tentan.

Skrev bäst på skolan, alla rätt.

Ändå hade 60% underkänt!

Det var 2 av ca 50 som hade högsta betyget.

Även en del som hade högsta betyg normalt underkändes.

Den var känd som den tenta som gav käppar i hjulet för om man skulle ta examen öht.

😲

Hur svårt kan det vara?

Att slå upp det som efterfrågas?

Har aldrig läst på så litet till ett prov = ingenting.

Redigerat av debatt
Postat

Jag tror man behöver en vettig balans mellan färdigheter och faktakunskap.

-För det är ju onödigt att kunna hela världens städer etc, utan räcker med många av huvudstäderna.

-Man behöver inte kunna alla matte/fysik-formler utantill utan bara de mest grundläggande.

Däremot behöver man kunna leta fram informationen och veta hur man ska använda den, utifrån de färdigheter man lärt sig. Det tror jag är grundnyckeln.

Det var en artikel om det i senaste Filter också. Det var nån som hade lärt sig alla Sveriges regenter och mellan vilka år de regerade. Det kan ju låta meningslöst, man behöver ju bara känna till Gustav Vasa och Karl XII typ, men han påpekade att med den kunskapen har han ett skelett till hela Sveriges historia. Så fort han hör någonting om en viss epok kan han associera det till vilken regent som satt då, och får ett större sammanhang kring hur Sverige har blivit som det har blivit. Det är nog lite samma sak med städer och annan sån kunskap också. Matteformler är väl en lite annan sak kanske.

Postat (redigerat)

Det var en artikel om det i senaste Filter också. Det var nån som hade lärt sig alla Sveriges regenter och mellan vilka år de regerade. Det kan ju låta meningslöst, man behöver ju bara känna till Gustav Vasa och Karl XII typ, men han påpekade att med den kunskapen har han ett skelett till hela Sveriges historia. Så fort han hör någonting om en viss epok kan han associera det till vilken regent som satt då, och får ett större sammanhang kring hur Sverige har blivit som det har blivit. Det är nog lite samma sak med städer och annan sån kunskap också. Matteformler är väl en lite annan sak kanske.

Angående matteformler så tror jag såhär.

Alla samband, regler osv inom mattematik, mekanik och hållfasighet jag lär mig nu under högskolan kommer falla i glömska ganska snabbt men väl ute i arbetslivet så är det inte nödvändigt att kunna allt utantill utan att ha förståelsen för tekniska lösningar och problem och utifrån det kunna slå upp samband och tillämpa. Och att ha sett det en gång tidigare hjälper nog mycket. Så är det nog inom de flesta brancher, kan tänka mig att läkare inom sjukvården mer och mer kommer använda sig av kunskapsbanker på datorn/internet över all information de behöver ha koll på, att förlita sig på när minnet inte räcker till. Så till viss del kan internet som informationsbank vara till fördel. Snabbare att hitta än med uppslagsverk vilket kan vara bra på sjukhus etc.

Redigerat av Memphis
Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.