Jump to content
Annons

Skillnad mellan gitarrer


g0ze

Recommended Posts

Annons

Vintage black ser ju mer ut som en les paul ja, med sina fyra rattar, men det är inte den väsentliga skillnaden.

Skillnaden är att vintage black har en lönn-topp på mahogny-kroppen vilket kommer ge den lite mer brightness. Tycker själv att en gitarr helt i mahogny blir för mörk i tonen och att lönn-toppen verkligen gör susen. Sen har du tydligen andra stämskruvar på vintage black också, men dem kan jag inte uttala mig om.

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bägge gitarrerna har lönntopp, även om det inte står på den ena. Eclipse II-an har genesam tonkontroll för mickarna, Eclipse I-an har

separata. Eclipse I-an har också spezels låsbara skruvar, medan den andra har Gotoh. Det lär väl inte göra någon som helst skillnad.

De lär låta mer eller mindre identiskt, så det är nog bara att välja den man tycker är snyggast, med avseende på cutawayen.

Link to comment
Dela på andra sajter

https://www.studio.se/index.php?showtopic...&hl=eclipse

"Det finns flera olika modeller och jag har verkligen inte koll på allihopa.

Dock är det markant skillnad i ljudet mellan version 1 och 2.

Dessa benäms med romerska siffror, I samt II."

Själv har jag ingen aning...

Jadu, med samma mickar, snudd på identisk elektronik och hårdvara och samma träslag och

mestadels likadana former är jag väldigt nyfiken på vart den markanta skillnaden i ljudet

ligger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu, med samma mickar, snudd på identisk elektronik och hårdvara och samma träslag och

mestadels likadana former är jag väldigt nyfiken på vart den markanta skillnaden i ljudet

ligger.

I har mer bredd på sitt register än II och det baserar jag på min erfarenhet av tre guror med samma spec som Eclipse II, dvs en volym och en ton och den konfigurationen brukar ge en mellanregister gitarr. Min Steinberger och Epoch de låter i princip lika inte mycket att laborera med där inte men det som finns det räcker, och jag personligen gillar det enkla då många rattar gör mig schitzo och då kan jag i fan inte bestämma mig för vad som låter bra.

Så du står framför om du nöjer dig med basic eller om du vill ha extra av allt

Link to comment
Dela på andra sajter

Den stora skillnaden mellan de två gittarerna är utseendet. ESP är inte längre tillåtna att sälja Eclipse I i USA eftersom den är för lik en Gibson Les Paul. Nu har den bland annat tre rattar istf fyra (gemensam tonkontroll för mikarna istället för separata) samt en annan form på hornet. Det finns säkert några andra småändringar också (annat märke på stämskruvarna bland annat) men inget som är avgörande.

Välj du den du tycker ser bäst ut. Båda två är fantastiska gitarrer och du kommer att bli toknöjd oavsett vilken du väljer. En liten detalj som talar emot II:an är att hornet har en liten störande form när man spelar sittande med gitarren. Det sticker liksom in i låret, och det är inte helt ovasst 😉 En liten detalj som talar för I:an är att den möjligtvis kommer att ha ett högra andrahandsvärde om ett tag. Andrahandsmarknaden tenderar att premiera gitarrer med begränsad spridning och annorlunda historia.

Jag skulle vilja tipsa dig om någon av de här två färgerna också:

http://www.thomann.de/se/esp_eclipse1ctm_satin_black.htm

http://www.thomann.de/se/esp_eclipse1ctm_paul_landers.htm

Dessa har vita bindings och Satin black har även svart hardware. Mycket snyggare än de hemska guldfärgade bindings och hardware som är på vintage black. Det syns inte jättetydligt på de vanliga bilderna på thomann, men kolla på förstoringarna så ser du.

I har mer bredd på sitt register än II och det baserar jag på min erfarenhet av tre guror med samma spec som Eclipse II, dvs en volym och en ton och den konfigurationen brukar ge en mellanregister gitarr. Min Steinberger och Epoch de låter i princip lika inte mycket att laborera med där inte men det som finns det räcker, och jag personligen gillar det enkla då många rattar gör mig schitzo och då kan jag i fan inte bestämma mig för vad som låter bra.

Så du står framför om du nöjer dig med basic eller om du vill ha extra av allt

Jag förstod inte riktigt vad du menar. Säger du att det är en stor skillnad på Eclipse I och II för att du har spelat på andra gitarrer som har en gemensam tonkontroll och att de inte låter som en Eclipse I? Wicked. Du tror inte att det var fler saker som skiljde de gitarrerna från en Eclipse I? :rolleyes:

/C

Link to comment
Dela på andra sajter

I har mer bredd på sitt register än II och det baserar jag på min erfarenhet av tre guror med samma spec som Eclipse II, dvs en volym och en ton och den konfigurationen brukar ge en mellanregister gitarr. Min Steinberger och Epoch de låter i princip lika inte mycket att laborera med där inte men det som finns det räcker, och jag personligen gillar det enkla då många rattar gör mig schitzo och då kan jag i fan inte bestämma mig för vad som låter bra.

Så du står framför om du nöjer dig med basic eller om du vill ha extra av allt

Jag förstår verkligen inte vad du menar. Du kan väl inte dra den slutsatsen om du inte har lirat på en Eclipse I respektive II?

Det spelar väl ingen roll om gitarren har samma speccar, om det inte är samma gitarr? Då kan den väl å andra sidan omöjligtvis

ha samma speccar? Som sagt, jag hängde verkligen inte med där... 😑

Varför skulle en gemensam tonkontroll ge en "mellanregistergitarr"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha jag kunde se denna komma men gav mig in ändå... Jag kan svar både dig Anthony S och Cabron så här att det mest logiska för denna enkla layout en ton/en volym är att lägga i mellanregistret så att "alla" blir nöjda jag har ägt tre sådana gitarrer så det är lite referens och hur många har herrarna ägt? Gitarrer alltså, och då med sättning en volym/en ton bäst att skriva det också så att det inte det kommer, ägt VADÅ??

Tjena mitt bena!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha jag kunde se denna komma men gav mig in ändå... Jag kan svar både dig Anthony S och Cabron så här att det mest logiska för denna enkla layout en ton/en volym är att lägga i mellanregistret så att "alla" blir nöjda jag har ägt tre sådana gitarrer så det är lite referens och hur många har herrarna ägt? Gitarrer alltså, och då med sättning en volym/en ton bäst att skriva det också så att det inte det kommer, ägt VADÅ??

Tjena mitt bena!

Jadu, jag vet inte riktigt vad det har med saken att göra hur många gitarrer jag ägt med en volym-/en tonkontroll. Jag förstår

inte ditt inlägg i alla fall. Hur som, jag har ägt tre sådanana gitarrer, en PRS Custom 22, en Fender Telecaster American Deluxe

och min nuvarande Music Man John Petrucci 6. Och jag har inte märkt att de dragit mer åt mitten än vad mina andra gjort.

Du får gärna svara på min första fråga igen; varför skulle en ton-/en volymkontroll ge en "mellanregistergitarr"?

Du skriver att "det mest logiska för denna enkla layout en ton/en volym är att lägga i mellanregistret". Vad menar

du med det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får gärna svara på min första fråga igen; varför skulle en ton-/en volymkontroll ge en "mellanregistergitarr"?

Du skriver att "det mest logiska för denna enkla layout en ton/en volym är att lägga i mellanregistret". Vad menar

du med det?

Per automatik blir det inte så men jag vågar påstå att de flesta tillverkare söker i en sådan här konfiguration (och observera med ett par humbuckers) att ge en one fit all gitarr som inte utmärker sig vare sig i toppen eller botten men ändock att den går över olika schangers.

Läser man recensioner av guror med denna config så påtalas allt som ofta att det är snålt tilltaget med att skapa en passande ljudbild country, blues och dödsmetall vill sig inte riktigt och så skall det ju vara att en gitarr med fler rattar o switchar äger en större bredd och särskilt då om detta i allt annat är en syskon modell.

Detta är väl saker man bör fundera på mer ingående än annat innan ett köp, alltså vad man tycker sig behöva, jag t ex behöver lite och jag väljer då en volym/tone config väl vetande att den ger ett mindre val och att den med en stor sannolikhet kommer att leverera i mitten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Per automatik blir det inte så men jag vågar påstå att de flesta tillverkare söker i en sådan här konfiguration (och observera med ett par humbuckers) att ge en one fit all gitarr som inte utmärker sig vare sig i toppen eller botten men ändock att den går över olika schangers.

Läser man recensioner av guror med denna config så påtalas allt som ofta att det är snålt tilltaget med att skapa en passande ljudbild country, blues och dödsmetall vill sig inte riktigt och så skall det ju vara att en gitarr med fler rattar o switchar äger en större bredd och särskilt då om detta i allt annat är en syskon modell.

Detta är väl saker man bör fundera på mer ingående än annat innan ett köp, alltså vad man tycker sig behöva, jag t ex behöver lite och jag väljer då en volym/tone config väl vetande att den ger ett mindre val och att den med en stor sannolikhet kommer att leverera i mitten.

Om tonkontrollen är nollad lär den väl inte påverka ljudet så mycket oberoende av om den är en eller två. Som jag fattat det har båda gitarrerna i detta fall identiska pickuper.

Lurch

Redigerat av ake
Link to comment
Dela på andra sajter

Per automatik blir det inte så men jag vågar påstå att de flesta tillverkare söker i en sådan här konfiguration (och observera med ett par humbuckers) att ge en one fit all gitarr som inte utmärker sig vare sig i toppen eller botten men ändock att den går över olika schangers.

Läser man recensioner av guror med denna config så påtalas allt som ofta att det är snålt tilltaget med att skapa en passande ljudbild country, blues och dödsmetall vill sig inte riktigt och så skall det ju vara att en gitarr med fler rattar o switchar äger en större bredd och särskilt då om detta i allt annat är en syskon modell.

Detta är väl saker man bör fundera på mer ingående än annat innan ett köp, alltså vad man tycker sig behöva, jag t ex behöver lite och jag väljer då en volym/tone config väl vetande att den ger ett mindre val och att den med en stor sannolikhet kommer att leverera i mitten.

Skulle en Telecaster inte vara lämpad till country eller blues?

Jag tror du är ute och cyklar helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle en Telecaster inte vara lämpad till country eller blues?

Jag tror du är ute och cyklar helt enkelt.

Du läser vad jag skriver som fan läser bibeln, ingenstans har jag påstått att en telecaster inte skulle vara lämpad till country eller blues, så din slutklämm den kan få stå för dig.

Tråkig stil du har som tråkar i en tråd där en person ber om hjälp över sitt gitarrköp, djävligt seriöst alltså, och nu är du på köpet inne på telecaster o snurrar i din strävan att dissa mig. Alltså tar det så djävla illa på dig att bli adresserad fel svar på en fråga ja då skall du inte fråga så djävla mycket för du verkar ju ändock redan sitta på svaret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du läser vad jag skriver som fan läser bibeln, ingenstans har jag påstått att en telecaster inte skulle vara lämpad till country eller blues, så din slutklämm den kan få stå för dig.

Tråkig stil du har som tråkar i en tråd där en person ber om hjälp över sitt gitarrköp, djävligt seriöst alltså, och nu är du på köpet inne på telecaster o snurrar i din strävan att dissa mig. Alltså tar det så djävla illa på dig att bli adresserad fel svar på en fråga ja då skall du inte fråga så djävla mycket för du verkar ju ändock redan sitta på svaret.

Ojdå, det var inte meningen att röra upp så starka känslor. Jag tog upp telecastern för att du skrev att det framkom i recensioner

att gitarrer med "denna config" inte ville sig riktigt till country, blues, metal etc. Telecastern är just en sådan gitarr, med en ton- och

en volymkontroll. Jag höll inte med dig helt enkelt, det måste väl vara tillåtet?

Nu tycker jag vi lägger ner svordomarna och det otrevliga språket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...