Albinr Postat 30 maj 2010 Postat 30 maj 2010 (redigerat) Hejsan gott studiofolk! Nu Àr det sÄ att jag Àr helt okunnig nÀr det gÀller studio, akustik o dylikt. Dock Àr jag vÀldigt öppen och vill lÀra mig.. Hur som helst. Jag har grunnat lite pÄ denna isoleringen/dÀmpningen. FrÄn sidan ser plankorna ut sÄhÀr. Detta ska alltsÄ förestÀlla en vÀgg, med reglar. Sen givetvis ska det sitta plankor hela vÀgen ner. Och emellan reglarna nÄgot dÀmpande. Vad jag tror Àr att vÀggen kommer absorbera relativt mycket ljud. Om jag har en mellanstor replokal, hur kommer denna vÀggen funka? Vad borde man i sÄdana fall anvÀnda för dÀmpning? Eller Àr jag helt enkelt ute o cyklar? Mvh, Albin. Redigerat 30 maj 2010 av Albinr
Gilbert Postat 30 maj 2010 Postat 30 maj 2010 (redigerat) Hejsan gott studiofolk! Nu Ă€r det sĂ„ att jag Ă€r helt okunnig nĂ€r det gĂ€ller studio, akustik o dylikt. Dock Ă€r jag vĂ€ldigt öppen och vill lĂ€ra mig.. Hur som helst. Jag har grunnat lite pĂ„ denna isoleringen/dĂ€mpningen. Ljudisolering â ljuddĂ€mpning. Vill du ljudisolera eller ljuddĂ€mpa (eller bĂ„de och)? http://www.google.se/search?as_q=akustik&a...amp;safe=images Redigerat 30 maj 2010 av Gilbert
joachime Postat 30 maj 2010 Postat 30 maj 2010 (redigerat) FörstĂ„r inte riktigt. Vill du göra en spaltabsorbent av vĂ€ggen? I sĂ„ fall bör du placera det absorberande materialet (isoleringen) i utrymmet mellan reglar och vĂ€gg. AlltsĂ„ inte mellan reglarna. Effektivitet och i vilket frekvensomrĂ„de beror sedan pĂ„ flera olika parametrar. Edit: Hej Gilbert! đ Redigerat 30 maj 2010 av joachime
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.