Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan gott studiofolk!

Nu Àr det sÄ att jag Àr helt okunnig nÀr det gÀller studio, akustik o dylikt. Dock Àr jag vÀldigt öppen och vill lÀra mig.. Hur som helst. Jag har grunnat lite pÄ denna isoleringen/dÀmpningen.

post-25465-1275254332_thumb.jpg

FrÄn sidan ser plankorna ut sÄhÀr.

post-25465-1275254319_thumb.jpg

Detta ska alltsÄ förestÀlla en vÀgg, med reglar. Sen givetvis ska det sitta plankor hela vÀgen ner. Och emellan reglarna nÄgot dÀmpande.

Vad jag tror Àr att vÀggen kommer absorbera relativt mycket ljud. Om jag har en mellanstor replokal, hur kommer denna vÀggen funka? Vad borde man i sÄdana fall anvÀnda för dÀmpning? Eller Àr jag helt enkelt ute o cyklar?

Mvh, Albin.

Redigerat av Albinr
Annons
Postat (redigerat)
Hejsan gott studiofolk!

Nu Àr det sÄ att jag Àr helt okunnig nÀr det gÀller studio, akustik o dylikt. Dock Àr jag vÀldigt öppen och vill lÀra mig.. Hur som helst. Jag har grunnat lite pÄ denna isoleringen/dÀmpningen.

Ljudisolering ≠ ljuddĂ€mpning.

Vill du ljudisolera eller ljuddÀmpa (eller bÄde och)?

http://www.google.se/search?as_q=akustik&a...amp;safe=images

Redigerat av Gilbert
Postat (redigerat)

FörstÄr inte riktigt. Vill du göra en spaltabsorbent av vÀggen?

I sÄ fall bör du placera det absorberande materialet (isoleringen) i utrymmet mellan reglar och vÀgg. AlltsÄ inte mellan reglarna.

Effektivitet och i vilket frekvensomrÄde beror sedan pÄ flera olika parametrar.

Edit: Hej Gilbert! 😛

Redigerat av joachime

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.