Jump to content
Annons

MELODYNE. I behov av att öka tempot vid editering.


Bluemoon

Recommended Posts

Hej!

Just nu arbetar jag med melodyne plugin. Den är suverän vid editering av leadsång. Men nu när jag ska börja spela in körer och dubbar på ett seriöst plan så kom jag att tänka på att Melodyne plugin kanske inte kommer att göra rättvisa när man ska fixa med så många spår på samma gång. Jag har kollat lite på studio versionen, då kör man den via en bridge vad jag förstår.

Det jag undrar främst nu, eftersom det handlar om en slant att köpa upp sig från plugin till studio, vad har ni för erfarenheter av editering av just körer och sångdubbar i Melodyne? Vad rekommenderas för att få upp ett så snabbt tempo som möjligt? Eftersom pluginen är enspårig så antar jag att det inte är det främsta vapnet vid editering av just flerspårsinspelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hittade det här om studio versionen också, det är precis såna här supersnabba kommandon jag försökt få till med pluginen, men inte lyckats finna hur man gör, vilket förmodligen inte ens är möjligt med den versionen.

"You can quantize tracks using other tracks for reference and even copy pitches from one audio track to another."

Med hjälp av detta så har man ju ökat tempot med flera timmar direkt. Men jag kan inte hitta någon sån här text till plugin (editor) på celemonys hemsida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pluginversionen är bara enkanalig, så om du vill kunna editera flera stämmor samtidigt, så är det Studio som gäller.

Att man körvia Melodyne Bridge betyder inte så mycket egentligen. Det är bara att Bridge-programmet ligger som en plugin och programmet ligger utanför värdprogrammet. Hanteringen är likadan annars, så att man "spelar in" sina spår i Melodyne via Bridge, i stället för att "spela in" i plugin-versionen. Bridge styr Melodyne så att allting fortfarande är synkat till värdprogrammet, så när man jobbar med det så är skillnaderna minimala - förutom då som sagt, att Studio kan hantera många kanaler samtidigt så att man kan fixa feta körer som sitter så perfekt man vill i både timing och pitch. 🙂

Köper du Studio, så kan du dessutom ladda ner Editor gratis efter registrerigen, så att du har det bästa av båda världarna. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...