Jump to content
Annons

Två eller fler mickar för ökad riktverkan


Radiogossen

Recommended Posts

För något decennium sedan såg jag en spelfilm där en person använde tre mikrofoner monterade i en trekantig ram. Mikrofonerna riktades mot en person som skulle avlyssnas och resultatet blev efter lämplig ljudbehandling en extra riktverkan och rösten kunde höras mycket tydligt.

Jag har funderat på detta och tänkt att göra något liknande men med bara två mikrofoner. Riktverkan blir då bara i ett plan. Teorin handlar om att fasskillnaden på ljudet mellan de två mikrofonerna skulle dämpa ljudet som kommer från sidorna och ljudet som färdas lika långt till de båda mickarna förstärks. Denna teori är välkänd hos alla som någon gång spelat in ljud med två mickar i AB-uppställning och adderat ljudet till ett monospår. Jag tror också att konstruktionsprincipen för mikrofoner med riktningskarakteristik handlar om att nyttja fasskillnaderna i ljudet från olika riktningar.

Min tanke är att på något sätt förstärka detta "fasfel" för att uppnå en extrem riktverkan. Har sökt på nätet om detta men inte hittat något som hjälper mig i mina funderingar.

Någon här som funderat på detta och/eller har något att tillägga?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Annons
För något decennium sedan såg jag en spelfilm där en person använde tre mikrofoner monterade i en trekantig ram.
Deccaträd

DSC04714.JPG

Vill du ha extrem riktverkan är det kanske smidigare med en shotgunmik? Upptagningen från sidorna släcks ut och kvar återstår en väldigt långsmal lob i mikrofonens riktning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...