Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena 🙂

Har ganska grova problem med att få in min Line 6 GX (en sån liten svart box med tillhörande PodFarm programvara) i Cubase 5.

Jag vet att jag haft samma problem med vilket Cubase jag än kört, vilket alltid lett till att jag gett upp.. men nu tänkte jag att

jag f*n ska ta tag i det här. eller Ni då förhoppningsvis.. 🙂

Jag är inte allt för hemma i cubase och vad alla dess funktioner innebär eller så men jag har kört det ett ganska bra tag nu och

jag har alltid gjort så att jag går in i "Devices" --> "Device Setup" och i "VST Audio System" valt mitt ljudkort. (EDIROL UA-25)

http://img526.imageshack.us/img526/6863/cubase.jpg

Som ni ser i länken så syns mitt Line 6-ljudkort (Asio GX), men mitt problem anländer när jag vill köra dessa två externa USB-ljudkort samtidigt.

Hoppas jag lyckas förklara någolunda enkelt nu.. Men när jag skapar en ny audio track, så blir ju mitt Edirol-kort "default" eftersom

jag valt det i Device Setup. Så det som hamnar i "Audio 01"-rutan till vänster (sorry har glömt vad dt heter, menar spår-infon helt enkelt),

dessa in-/outputs är ju associerade till mitt Edirol.

Det jag vill göra är att kunna välja mitt Line 6 GX-ljudkort som input device. Men när jag valt Edirol inne i Device Setup, så kan jag inte göra

det. Jag körde Cakewalk SONAR LE ett tag, och där kunde jag liksom köra mitt ljudkort och spela in sång osv, och sen creata en till audiotrack och välja GX'en som input liksom. Detta VILL bara inte gå med Cubase, ELLER? känns som jag försökt allt. har varit inne i VST connections o pillat (förstår typ 2 flikar där inne men iaf) men jag får liksom inte Cubase att köra mina 2 ljudkort samtidigt. Utan, för att kunna använda GX'en så måste jag välja den inne i Device Setup, och då hittar ju Cubase i sin tur inte mitt EDIROL... asså SNÄLLA hjälp. börjar bli riktigt trött.

Ha det fint så länge folks

/// Adam

Annons
Postat

ASIO tillåter bara ett ljudkort (eller flera av samma modell eller från samma tillverkare, beroende på hur drivrutinerna är gjorda), så om du inte kör både in och ut från samma, så går det inte att köra med ASIO-drivrutinen.

Postat

Tänkte inte på det, men eventuellt kan ASIO4ALL funka. Har dock inte använt det själv eftersom jag aldrig har varit i en situation där jag har behövt laborera... En nackdel är att du inte kommer åt eventuella specialfunktioner i ljudkortet, som du kommer åt med ljudkortets specifika drivrutiner.

Postat
ASIO tillåter bara ett ljudkort (eller flera av samma modell eller från samma tillverkare, beroende på hur drivrutinerna är gjorda), så om du inte kör både in och ut från samma, så går det inte att köra med ASIO-drivrutinen.

Du menar att oförmågan att hantera flera ljudkort parallellt hos Cubase är en drivrutinsfråga? Det är alltså inte relaterat till DAW-en som sådan (vilket förklarar varför det fungerade för TS att köra i SONAR), eller det beror snarare indirekt på att SONAR även populärt kan köras med WDM, och att det i så fall är WDM man ska lobba för om man vill samköra kort?

Postat
Du menar att oförmågan att hantera flera ljudkort parallellt hos Cubase är en drivrutinsfråga? Det är alltså inte relaterat till DAW-en som sådan (vilket förklarar varför det fungerade för TS att köra i SONAR), eller det beror snarare indirekt på att SONAR även populärt kan köras med WDM, och att det i så fall är WDM man ska lobba för om man vill samköra kort?

Jag tror jag besvarade min egen fråga nedan.

http://www.soundonsound.com/sos/jun04/articles/qa0604-1.htm

Postat
Du menar att oförmågan att hantera flera ljudkort parallellt hos Cubase är en drivrutinsfråga? Det är alltså inte relaterat till DAW-en som sådan (vilket förklarar varför det fungerade för TS att köra i SONAR), eller det beror snarare indirekt på att SONAR även populärt kan köras med WDM, och att det i så fall är WDM man ska lobba för om man vill samköra kort?

Precis!

Med den grymt slöa MME-drivern så kan man kombinera ljudkort hur som helst - och WDM är väl en vidareutveckling av den, om jag har fattat det rätt? WDM är ju också en Windows-driver...?

WDM ska (till skillnad från MME) kunna komma ner i lika låg latency som ASIO, men det kan variera en del mellan olika ljudkort...

Jag har för mig att man inte kan använda Direct Monitoring, så om man inte har mixder/router som styrs separat, inbyggd i ljudkortet, så får man dras med latency i medhörningen...

Postat
Precis!

Med den grymt slöa MME-drivern så kan man kombinera ljudkort hur som helst - och WDM är väl en vidareutveckling av den, om jag har fattat det rätt? WDM är ju också en Windows-driver...?

WDM ska (till skillnad från MME) kunna komma ner i lika låg latency som ASIO, men det kan variera en del mellan olika ljudkort...

Jag har för mig att man inte kan använda Direct Monitoring, så om man inte har mixder/router som styrs separat, inbyggd i ljudkortet, så får man dras med latency i medhörningen...

Jag vet att jag körde med WDM i SONAR ett bra tag innan och var nere på 6ms med ett usb-kort, Dock kom ett crack eller pop var femte minut eller så, vilket gjorde att det sedermera blev ASIO. Men ett tillrättande av det problemet hade ju varit önskvärt längre fram.

Postat (redigerat)

Det stämmer som du säger där med SONAR, jag vill komma ihåg att man kunde gå in o välja lite där med "WDM" och "MME".

Detta alternativ finns alltså inte för cubase? inte ens i någon .ini-fil någonstans? Med andra ord, jag lär inte komma runt det?

Det är ju sjukt skumt ändå, eller borde det inte finnas någon patch eller nånting sånt.. 🙂 jag lär ju inte vara den förste med detta problem..

Men men.. Jag borde alltså gå tillbaka till Sonar? SÅDÄR taggad..

Tack så mycket för era snabba svar iaf 😄, känner mig Lite mindre lost nu när man ser fakta på att det faktiskt inte verkar gå.

Jag borde inte testa ASIO4ALL heller va? ni kom väl fram till att det inte var där problemet låg, right?

Mvh

Adam

Redigerat av Hellqvist
Postat

Jo - du kan se om det funkar med ASIO4ALL. Jag har inte testat det själv, så jag har dålig koll på det - men har för mig att det ska kunna hantera olika ljudkort. Om det funkar bra eller dåligt, kan man förstås inte veta förrän man har testat... 😮

Postat
Det stämmer som du säger där med SONAR, jag vill komma ihåg att man kunde gå in o välja lite där med "WDM" och "MME".

Detta alternativ finns alltså inte för cubase? inte ens i någon .ini-fil någonstans? Med andra ord, jag lär inte komma runt det?

Det är ju sjukt skumt ändå, eller borde det inte finnas någon patch eller nånting sånt.. 😮 jag lär ju inte vara den förste med detta problem..

Men men.. Jag borde alltså gå tillbaka till Sonar? SÅDÄR taggad..

Tack så mycket för era snabba svar iaf 😆, känner mig Lite mindre lost nu när man ser fakta på att det faktiskt inte verkar gå.

Jag borde inte testa ASIO4ALL heller va? ni kom väl fram till att det inte var där problemet låg, right?

Mvh

Adam

Vadan sådär taggad? SONAR har alla fördelar som finns i Cubase. Frågan är om Cubase har sina egna fördelar ens.

Det är tydligen WDM som gör det, men funkar det så funkar det.

Postat (redigerat)

mmmmMÅåhh..! 😄 seems like I've solved the problem. Faktiskt! Borde kanske styra upp en seriös guide med hur

jag gick till väga för andra som stöter på detta..?

Men det var i stort sett bara ASIO4ALL som behövdes, så TACK så fruktansvärt mycket Claes och JohnRick 🙂 för idébollandet. Det var Riktigt skönt det här.

Iaf, en liten guide till er med just en Line 6 GX och Cubase (5) 🙂 :

*

Jag började med att installera ASIO4ALL. Sen startade jag Cubase.

Gå in i Devices --> Device Setup --> VST audio system. I rullgardinen ska "ASIO4ALL" synas som typ ett ljudkortsalternativ.

http://img109.imageshack.us/img109/3494/cubase3.jpg

Sen väljer ni Asio4all under Vst Audio System-sökvägen och trycker på "Control Panel".

Jag satt här o fipplade en stund för jag läste manualen till ASIO4ALL för att tweaka det så bra som möjligt. Och då hade jag ju PodFarm igång samtidigt för att sitta o lyssna mig fram till en bra ljudkvalité osv. Och det var ganska extremt att försöka få det att låta utan "dist" och "brus", alltså med bra kvalité eller så. Så släpp detta för en stund, stäng av PodFarm. Bara se till så att ni hittar era ljudkort, sätt dem på någolunda låga level kanske och starta sedan cubase.

Om ni kom så "långt" som jag gjorde innan jag gav upp, så vet ni att det iaf gick att använda PodFarm som plug-in, på exakt samma sätt som GuitarRig. D.v.s, du kan spela in en gitarr-line och SEN välja effekt att lägga på. Nu har jag inte gjort några vidare försök med GuitarRig till att typ, aa, använda det som ett "directmonitoring-förstärkar-simulator"-plug-in (som man använder PodFarm till utanför cubase), men jag tycker det är vansinnigt jobbigt iaf att lägga effekt efteråt, sjukt dumt. (*fast eh.. Nu när jag kommit på hur man använder PodFarm inne i Cubase så är det möjligt att det är precis samma sak med GuitarRig, får kolla upp det så jag inte dumförklarar mig själv ännu mer haha..)

Nu fortsätter vi.. 😎

När ni valt Asio4All inne i Device Setup, så ska ni se en grön ikon nere i aktivitetsfältet (tror att jag startade om cubase för att denna skulle synas).

Gå sen in i Devices --> VST Connections. På Input- resp. Output-fliken så får ni hitta era ljudkort som ni vill använda. Välj "Add Bus" om ni bara har ett fält under "Bus Name". (För det ni vill uppnå här är ju att använda fler än 1). När ni är klara ska det så ut såhär för er 🙂

http://img441.imageshack.us/img441/8100/cubase1.jpg

That's pretty much it. Nu creatar vi en AudioTrack, och till vänster i "audio01"-fliken, ska ni ha ett till alternativ när dt gäller inputs/outputs.

http://img171.imageshack.us/img171/715/cubase4.jpg

När ni valt Line6 GX'en, som i mitt fall döpt sig till "Stereo In 2 -Left", klickar ni på Inserts som är fliken under "audio01". Där i rutan ska ni klicka och förhoppningsvis se "PodFarm" i scrollistan som dyker upp. Och sen är det bara att köra typ 🙂

http://img683.imageshack.us/img683/6265/cubase2.jpg

Detta är anledningen till varför ni ska stänga av PodFarm i windows. Antar att latencyn blir helt brutal för ni lär märka en stor skillnad när ni pillar med Buffer Size osv inne i Asio4all-kontroll panelen, om ni har igång PodFarm inne i Cubase istället.

Någon som följer med och fattar mer än jag vad jag själv har gjort här får gärna berätta för mig vad just "insert" faktiskt Är för något. Nu blev det ju liksom samma princip som om jag skulle ha ett VST-instrument. Då creatar jag ju en instrument-track, väljer mitt vst-instrument och Hej, så kommer det ju fram. Precis som det gör för mig nu med PodFarm, fast jag måste gå genom "insert". Den finns inte i "VST-instrument"-scrollistan. jävlar hur Rörigt skriver jag.

haha Tack som fan för hjälpen iaf, nu är jag lycklig. hoppas någon får nytta av min lilla tutorial. Finns säkert redan en lol.

// Adam

Redigerat av Hellqvist
Postat

SKITBRA!!!

Det är inte många som återkommer med så fina förklaringar efter att de har lyckats få ordning på sina problem, utan många lämnar bara sina trådar därhän utan att ens berätta att de fick det att fungera, så du ska ha en stor eloge för att du tog dig tid att skriva ihop ett sådant utförligt svar. 😄

Postat
SKITBRA!!!

Det är inte många som återkommer med så fina förklaringar efter att de har lyckats få ordning på sina problem, utan många lämnar bara sina trådar därhän utan att ens berätta att de fick det att fungera, så du ska ha en stor eloge för att du tog dig tid att skriva ihop ett sådant utförligt svar. 😄

Ja det blev ett brutalt långt svar såg jag.. 😄 Men det e gött!

Ha d fint

  • 3 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.