Jump to content
Annons

Automap vs hypercontrol midiklaviatur


afro dwarf

Recommended Posts

Snart klar med min hemmastudiouppgradering, nu saknas endast ny midiklaviatur/kontrollenhet. 😉

VĂ€ljer mellan Novation ReMOTE 49 sl mk2 med Automap Pro och

M-audio Axiom Pro 49 med Hypercontrol

DÄ jag hittils kört med en riktigt basic midikeyboard utan kontrollfunktioner Àr jag inte riktigt hemma pÄ vilken av dessa tvÄ funkar bÀst med kontrollen av sequensers och VST.

NÄgon som har provat bÄda och kan bena ut, vilken Àr att föredra?

Det jag Àr ute efter Àr givetvis att sekundsnabbt fÄr kontroll över vald VST-plugg och inte behöva stÀlla in massa.

Fungerar dessa kontrollenheter sÄ att den VST-plugg alternativt Reasonsynth som Àr uppe i fönstrer automatiskt blir tilldelad alla knappar och sliders, och om jag sedan vÀljer en annan plugg/synth att den direkt mappas till kontrollenheten, utan ngn handpÄlÀggning? Det jag menar Àr: följer kontrollenheten dessa snabba vÀxlingar mellan olika synthar/pluggar i realtid?

Tack pÄ förhand

Redigerat av afro dwarf
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Jag kör Novations controller Nocturn i Logic med Automap-mjukvaran. Som det funkar dĂ€r Ă€r att man öppnar upp en plugg, assignar knappar och rattar till de parametrar man önskar och sen sparar man instĂ€llningarna. NĂ€r man sen öppnar upp pluggens interface kĂ€nner controllern av det och man kan direkt börja ratta. Öppnar man sen upp en annan plugg med sparad mapping sĂ„ byter den till de instĂ€llningarna direkt. Mycket smidigt!

EDIT: För att förtydliga - man behöver alltsÄ bara mappa instÀllningarna för en plugg en gÄng.

Tror tyvÀrr inte att det fungerar lika bra i Reason - anledningen till att samspelet mellan automap och plugin fungerar sÄ bra Àr ju att Automap wrappar plug-in-filerna och pÄ sÄ sÀtt fÄr direktkontroll över alla pluggens parametrar.

Jag har för övrigt inte lyckats hitta nÄgot sÀtt att bÄde kunna kontrollera plug-ins och host-funktioner (typ panorering, nivÄer pÄ kanaler o.s.v.). Som jag har förstÄtt det mÄste man vÀlja det ena eller det andra, men jag Àr inte sÀker.

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ok tack för svaret, lÀste lite pÄ M-audios hemsida om Hypercontrol, Ä dÀr fattade jag det som om Hypercontrol utför mapping automatiserat. Samt att det finns en knapp för att skifta mellan mixer och instrumentmode, vilket borde innebÀra att man med enkelhet skiftar mellan hostfunktioner och VST-instrument?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ok tack för svaret, lÀste lite pÄ M-audios hemsida om Hypercontrol, Ä dÀr fattade jag det som om Hypercontrol utför mapping automatiserat. Samt att det finns en knapp för att skifta mellan mixer och instrumentmode, vilket borde innebÀra att man med enkelhet skiftar mellan hostfunktioner och VST-instrument?

Automap lÀgger ocksÄ upp en massa parametrar automatiskt, men nÀr det gÀller pluggar sÄ vill man nog ÀndÄ mappa om rattarna sÄ att man fÄr med de nödvÀndigaste och att de ligger i en logisk ordning.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja, hÄller med. Hmm svÄrt det hÀr, men ska man tro den hÀr jÀmförelsen

, sÄ ska Novation vara bÀttre för Cubase, (vilket jag kör), och Axiom kommer till sin fulla rÀtt med Protools.

Ngn som kör Axiom Pro med Cubase 5, med synpunkter?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NÄgon som kan bekrÀfta att Novation ReMOTE 49 sl mk2 med Automap 3 fungerar bra med Cubase 5 32bit Windows 7 64bit, och sÀrskilt dÄ med 3 parts VST-instrument?

Köpte en Axiom Pro 49 igÄr pÄ öppet köp och kÀnde att den var hur snurrig som helst. VÀldigt mycket tabbande i lilla LED-fönstret. Försökte spela in lite filter cutof parametrar med olika VST utan att fÄ det funka klockrent, sjÀlva rattandet och ljudÀndringarna funkade men förÀndringarna i cutof blev inte inspelade, om ni fattar vad jag menar.

SÄ nu Àr jag pÄ vÀg Ä lÀmna tillbaka den, och ta en ReMOTE 49 istÀllet, om den hÄller i min miljö.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jahapp fortsĂ€tter vĂ€ll Ă„ prata med mig sjĂ€lv i den hĂ€r trĂ„den 😑

Har Àndrat mig lite angÄende Axiom Pro 49, har fÄtt efter lite trixande och mixande det mesta att lira. Tycker ÀndÄ att sjÀlva funktionen i fönstret dÀr man mÄste "tabba" sig mellan olika banker för de olika rattarna pÄ mjukvarusyntharna Àr lite vÀl "slow" för mig. PÄ plussidan verkar Cubase funka bra Ä styra med den.

FrÄgan ÄterstÄr, skulle gÀrna fÄ veta om ngn överhuvudtaget kör Novation ReMOTE 25/49/61 sl mk2 med Automap 3 tillsammans med Cubase 5 32bit Windows 7 64bit, och sÀrskilt dÄ med 3 parts VST-instrument?...ngn, anybody???

Har typ fem dagar Ä bestÀmma mig innan "öppet köp" gÄr ut pÄ Axiom...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ok, löste det sjÀlv...köpte en Remote SL 49 Mk2 igÄr för att prova, och ja, den kÀnns betydligt mer lÀttarbetad och genomtÀnkt för min uppsÀttning. Axiom Pro 49 Äker tillbaka till butiken...

end of story

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...

Är det endast de tvĂ„ ovanstĂ„ende mĂ€rkena som har denna typ av mjukvara?

Hur Àr det med tex AKAI MPK25 eller liknande?

MÄste man mappa allt sjÀlv eller har de nÄn liknande programvara?

Har inte lyckats hitta nÄt om det...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

jag har en Novation KS4. Den har nÄgot som heter Hypercync. har inte förstÄtt riktigt vad det Àr, och blev itne mkt klokare av att lÀsa i manualen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...