Jump to content
Annons

hjälp


Berris

Recommended Posts

Annons
drloop (oregistrerad)

Det går lättare att hjälpa dig om du förklarar vad du göra med dina grejer.

Nanokey funkar att styra syntar i datorn med.

Till micken måste du ha 48volts matning, antingen om ditt ljudkort har det eller så får du köpa en preamp som har 48 volts spänning.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej jag ska gör en liten hemma studio men vill ha lite hjälp om att försöka förstå vad jag köper 🥰.

har tänk köpa,

http://www.thomann.de/se/korg_nanokey.htm

och

http://www.thomann.de/se/the_tbone_sc400popkiller.htm

Undrar om de är dumt att köpa de här grejerna till att börja med? och om jag måste köpa massa andra grejer oxå

Hej,

Kul! Det är en fantastisk hobby du ger dig in på 😱

Du behöver ett ljudkort också, som kan tolka ljudsignalerna du vill skicka

in i datorn och göra om signalen till digital data. Därefter behöver du ett

program på din dator som kan låta dig hantera och manipulera ljuden du

spelat in. Där kan du också ha virtuella instrument.och effekter. Dessa

ljudkort finns både som kort du monterar direkt i datorn och som kort

du kan ha utanför (externa) och koppla till datorn via ex. USB.

Vad gäller klaviaturet skulle jag starkt rekommendera att köpa ett

med riktiga tangenter. Det där är en kul ide, men föga praktiskt (enligt

mig)

Link to comment
Dela på andra sajter

okej ska se om jag förstod dig rätt=P

jag håller på med hiphop och har programet reason och ska börja programera musik och ska spela in låtar.

okej har du nått bra förslag på vart jag kan köpa ett ljudkort som funkar?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag äger ett Nanokey och en Axiom 61, tack vare att Nanokeyn är så liten och behändig är det faktiskt den jag använder till 98%.

Inget klav man spelar chopin på men för lite daglig synttrakterande funkar nanokey fint., fast jag skulle nog köpt akais motsvarighet istället för det har bättre tangenter.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du behöver ett program som spelar in ljud, Reason är en synt, man kan spela upp samplingar men inte spela in,.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för all hjälp jag får men jag är väldigt ny på sidan och hinner inte med alls=P men vad kan man använda för program för att spela in rösten och sen lägga till det man gjort på reason

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ha något gratis är det möjligt att Reaper fungerar. Vet inte hur det är att koppla ihop det med Reason, men i värsta fall kan du ju exportera det du gjort i reason och importera det i Reaper, och använda reaper som inspelnings-/mixningsstation.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Reaper är gratis i 30 dagar när man testar. Sedan kostar väl en ickekommeriell licens 60$

Rewire är supportat i Reaper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag ingen expert men jag ska se om jag kan hjälpa till lite.

Det finns många program du kan använda och det beror lite på om du har windows eller mac. Några exempel är Cubase, Logic (endast mac), Reaper (billigt), Pro Tools, Ableton, m.fl. Det finns egentligen inget som är bäst utan du ska använda det som du själv tycker är skönast att arbeta i. Om det finns demos till de olika programmen kan du ju alltid ladda ner och prova. Ibland får du också med program på köpet när du köper ett nytt ljudkort, så det är inte säkert att du ens behöver skaffa ett program på egen hand.

När det gäller ljudkort så finns det också en uppsjö av möjligheter, men till skillnad från programmen så ger olika ljudkort olika bra kvalité. Om jag förstår det rätt så ska du använda ett midikeyboard och dessutom spela in sång med en mikrofon som kräver phantom power. Alltså bör du leta efter ett ljudkort med midi-anslutning och XLR-anslutning som stödjer phantom power. Det finns som sagt massor, så du får kolla själv 😱

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

okej ska testa lite av varje och se vilket som verkar bäst och enklast att jobba med. sen är det ju de där med ljud kort om nån kan tänkas länka ett som värkar biligt och som ändå funkar för det som jag ska göra så vore jag grymt tacksam för jag vet inte ricktikt vad jag gör=P nä men har som ingen aning om vad jag ska leta efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att om du köper ett ljudkort, vilket kan vara en rätt klok investering, företrädelsevis med inbyggd preamp, så följer det ofta med DAW. Cubase LE, Traction eller liknande, beroende på vad du köper för ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först måste du bestämma dig vilken typ av ljudkort du ska ha. Det finns externa och interna ljudkort.

Har du en laptop är externt ett måste, men om du har en stationär så är det också möjligt att ha ett internt (om din datorlåda har plats).

Om du väljer externt finns det ännu ett val... om ditt ljudkort ska drivas med hjälp av USB eller firewire. Firewire är i regel bättre men USB kommer duga fint för dina behov skulle jag tro.

Jag skulle tro att det finns massvis med trådar liknande denna så det är bara att kika runt själv på forumet så bör du få dina svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej behöver lite mer hjälp, ska nog inte bäställa de jag har länkat tidigare, har lite andra saker jag ska köpa.

det lär bli de här.http://www.musikbörsen.se/itempg.aspx?id=15563&artno=235662

http://www.musikbörsen.se/itempg.aspx?id=4...mp;artno=237523

http://www.musikbörsen.se/itempg.aspx?id=1...mp;artno=238697

vad tror ni om de? för till ljud kortet följer de ju med nåt pro tools program. men skriv om jag behöver nått mer=P

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...