Jump to content
Annons

Återskapa ljudet av en live-spelning, hur?


Taner

Recommended Posts

Vad jag vill åstadkomma är att försöka få en låt att låta live-inspelat. Exempel;

. Om vi bortser från kamerans dåliga ljudinspelning så är det EQ, Reverb och Delay man måste ta hänsyn till, någon som vet hur jag ska göra? Hade varit suveränt om det fanns en reverb plugin som lät mig placera ljudkällan och "öronen" på en karta i princip.
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 4 veckor senare...

Jag har själv i hop med tre polare "gjort" en live konsert i min lägenhet 33 m2. Vi spelade först in låten i bra kvalitet. Sen satte vi en sm57 ungefär en meter från monitorerna lite vid sidan av pekandes bort. Sen satte vi på låten och gick in i rummet intill och snackade, förde oväsen, applåderade vid solon, gnisslade med tallrikar o.s.v. Vi försökte få fram känslan av att den ägde rum på ett litet uteställe där folk satt och åt. Jag tror vi gjorde tre tagningar, alla tre fick lite reverb och panorerades ut. Sen la vi lite reverb på mastern också.

Resultatet finns att skåda här:

(psst det är meningen att det är fejk, vi ska se om någon går på det och tror att det är på riktigt, så gör inga kommentarer typ "bra fejkat" eller liknande... 😕

Går säkert att göra något liknande fast med en större lokal och fler pers. Eller eventuellt i ett litet rum fast med stort reverb. Prova dig fram! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...