Jump to content
Annons

Seriösa problem med Cubase 5.


Ankstek (oregistrerad)

Recommended Posts

Ankstek (oregistrerad)

Hejsan alla musik människor, och djur!

Jag kan ville egentligen inte behöva posta mitt problem men, nu är jag desperat och vill helst sätta mig ner och gråta.

Scenario: Jag hade en Dell som Cubase 5 buggade lite på, bestämmer mig för att plocka ihop en dator för ca 14 000.

Och det roliga är ju nu att Cubase 5 buggar minst lika mycket och allt låter skit.

Systemet ser ut som sådant:

*Operativ system Windows 7 64-bit

*Core i7 860 processor

*8 GB Corsair DDR3 SDRAM

*Gigabyte moderkort (P55) för 2000 kr, MED Texas instruments firewire chip inbyggt.

*ASUS GT 240 Grafikkort 1GB GDDR5 (checkat så det inte är överklockat och instabilt).

*Fractal design Define R2 chassit, himla bra för övrigt.

*Corsair TX 650 Nätagg.

*Vattenkylning från Corsair.

*Ljudkort: Saffire PRO 40 från Focusrite med senaste drivrutinerna såklart.

Själva buggarna i sig kan jag förklara som (naturligtvis) latency, den klarar max att komma ner till 160 i buffer rate (4 ms in, och 6 ms ut ungefär), för därefter så får ASIO time grejen för sig att det inte går för sig att spela utan att det spräcker lite nu å då, MEEEN det blir inte bra ändå. för ljudet i sig låter tung och svårhanterat för datorn. En slags Phaser effekt (oregelbunden) lägger sig ovanpå till exempel trummorna jag spelade in från midisynthen, och allt i helhet blir lite kladdigt eller o-synkat. Just detta problem hade jag inte förut för länge sen när jag körde en annan dator och Cubase SX3, men efter det så har ljudproblem dykt upp varje gång på alla datorer.

Nu Vet jag seriöst inte vad jag skall ta mig till för jag har lust att bara skicka tillbaka allting och åka å köpa en Mac dator.

Finns det något hopp med PC? Eller är det bara alla dessa problem...

Jag har specifikt varit väldigt nogrann med denna dator just för att det är så känsligt med musik datorer.

Snälla hjälp, jag kan bjuda på en Cola.

/MVH Ankstek

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ankstek (oregistrerad)
- Ställ om firewire drivrutinen till legacy.

Kan inte lova att fungerar men gissar på att det är det som ställer till det.

Okej, tackar!

Jag ska testa detta omgående och se vad som händer.

Dock tror jag att jag läste nånstans att man inte skulle behöva ställa om till Legacy men helt klart värt ett försök!

Återkommer inom kort!

/Ankstek

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du verkligen problem med 6 Ms??? Du vet väl att ljudet färdas i ca 340 Meter per sekund? Det innebär att du får en latency på 10 Ms om du sitter 3,4 meter från en högtalare 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog inte vågat köra 64 bitars Windows i en musikdator..

Du får väl t ex köra 32bitars bridge i Cubase för många (de flesta?) pluggar och den är inte särskilt stabil vad jag hört.

Kanske inte relaterat till just ditt problem, men 64 bit är nytt och oprövat jämfört med 32 bit.

My 2 cents!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nu har jag kört i W7 64 bitar i ett halvår.

Alla mina pluggar har funkat som förr, med undantag för en gratisplugg.

Jag kör 32 bitars host bör väl tilläggas.

Det som krånglade rejält var drivisar till ljudkort och att jag fick slå av tre prylar i BIOS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Din processor är utrustad med "hyperthreading", vilket visat sig inte funka så bra med Cubase, (din processor har 4 kärnor, men kollar du i enhetshanteraren så är där 8 st. dvs fyra extra "virtuella"). Gå in i bios och välj "disable" på Hyperthreading ! Det kanske löser problemet!

Lycka till!!!

Redigerat av rampant
Link to comment
Dela på andra sajter

Ankstek (oregistrerad)

Tack så mycket för alla bra svar!

Jag ska testa så mycket jag kan innan jag tar mig till att skänka bort burken till bättre behövande.

Windows 7 64-bit ska egentligen kunna fungera till musikdator, dock kanske inte exakt samma stabilitet, jag vet inte.

Jag har en version av XP installerat också på en annan partition.

Jag ska försöka ge mig på det där med Hyper Threading härnäst tror jag, ska bara googla lite så jag gör rätt :].

/MVH Anksteken

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär ser det ut i mitt moderkorts bios GA-P55M-UD2 (sorry, fixade inte att ta en skärmdump). Hyperthreding=CPU Multi-Threading

CMOS Setup Utility-Copyright © 1984-2009 Award Software

Advanced CPU Core Features

 : Move Enter: Select +/-/PU/PD: Value F10: Save ESC: Exit F1: General Help

F5: Previous Values F6: Fail-Safe Defaults F7: Optimized Defaults

Item Help

Menu Level 

Intel® Turbo Boost Tech. [Auto]

CPU Cores Enabled (Note) [All]

CPU Multi-Threading (Note) [Enabled]

CPU Enhanced Halt (C1E) (Note) [Auto]

C3/C6/C7 State Support (Note) [Auto]

CPU Thermal Monitor (Note) [Auto]

CPU EIST Function (Note) [Auto]

Bi-Directional PROCHOT (Note) [Auto]

Redigerat av rampant
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle nog tro att det bara är HyperThreading som spökar vad jag har läst.

Det verkar ställa till det en del, men har även läst om de som inte har problem med det påslaget heller, konstigt nog...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ankstek (oregistrerad)

Tack än en gång allihop.

Mjaa, det verkar ju mystiskt...

Jag har testat det på XP 32-bit, Win7 32-bit och 64-bit.

Dock hade jag lite liknande problem på andra datorn (som inte har varken Quad core eller nåt annat fancy), men det känns inte som man borde jämföra egentligen kanske, dock lite mer av "phaser effekt" problemet nu på denna.

Den datorn har iaf XP installerat.

Jag ska ev. testa annat program, om det är någon som har något förslag? Dock är jag väldigt förälskad i Cubase.

Skall göra några sista tester innan jag lägger mig, hör av mig så fort jag lyckas (om jag lyckas).

/Anksteken

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara flika in att jag kör med Win 7 Pro 64 bitar, Cubase 32-bitar och inte nån plugg har krånglat. Kör Reason till detta. Hyperthreading är inga problem för mig, har en Intel i7 920 🥰 Btw, om du skulle få för dig att köra 32-bitars OS istället är dina 8 GB RAM rätt överflödiga, själv har jag 6 GB så även jag "måste" köra 64-bitars. Men som sagt, inga problem för mig...

Redigerat av johle
Link to comment
Dela på andra sajter

Ankstek (oregistrerad)
Tänkte bara flika in att jag kör med Win 7 Pro 64 bitar, Cubase 32-bitar och inte nån plugg har krånglat. Kör Reason till detta. Hyperthreading är inga problem för mig, har en Intel i7 920 😮 Btw, om du skulle få för dig att köra 32-bitars OS istället är dina 8 GB RAM rätt överflödiga, själv har jag 6 GB så även jag "måste" köra 64-bitars. Men som sagt, inga problem för mig...

Hehe, Sweet.

Jo jag kör ju 64-bit för att dra nytta av minnena såklart.

XP har jag redan installerat bredvid Win7 för att kunna byta.

Men du, det låter ju riktigt schysst iaf, men vad har du för komponenter? Och har du fått lov att göra något åt t.ex BIOS?

/Stekt anka

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock hade jag lite liknande problem på andra datorn (som inte har varken Quad core eller nåt annat fancy), men det känns inte som man borde jämföra egentligen kanske, dock lite mer av "phaser effekt" problemet nu på denna.

Det är inte så enkelt att du råkat routa dubbelt i ljudkortets mixer så du hör samma sak dubbelt fast med en liten delay mellan dessa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ankstek (oregistrerad)
Det är inte så enkelt att du råkat routa dubbelt i ljudkortets mixer så du hör samma sak dubbelt fast med en liten delay mellan dessa?

Gilbert, jag måste säga att detta låter intressant, för det låter logiskt som att det kan ligga något i det du säger. Hur menar du med detta "Routa dubbelt" och din teori? Och vad bör jag göra?

Förlåt att jag är osmart men, jag är född som stekt anka.

/Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Gilbert, jag måste säga att detta låter intressant, för det låter logiskt som att det kan ligga något i det du säger. Hur menar du med detta "Routa dubbelt" och din teori? Och vad bör jag göra?

Förlåt att jag är osmart men, jag är född som stekt anka.

/Tack på förhand

Tänkte precis på samma sak som Gilbert, att du har en routing i ditt ljudkort som gör att felet uppstår... ditt Focusrite har ju intern DSP för egna effekter och någon av dessa kanske är inställda fel

Du har ju en kontrollmjukvara som heter Saffire PRO 40 control och där borde du kunna se vad som händer

Snap'sat från Focusrite's hemsida.

Saffire PRO 40 Control, the zero-latency 18 x 16 DSP Mixer/Router software provided with Saffire PRO 40, sets a new standard at this price point for audio interface control. It features unparalleled output routing and monitoring, as well as intuitive one-click solutions, a clear and concise mixing layout and large on-screen metering for inputs, outputs and submixes.

Pangpoff, routat o phaserfritt!

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju även prova att köra senaste uppdateringen.

http://www.steinberg.net/index.php?id=1782&L=1

Jag kör med en liknande setup (Fast med gamla Focusrite Saffire Pro 10 i/o), avstängt hyperthreading. Går som en klocka i gigantiska projekt (60 kanaler wav, 3 timmar långt) +vsti med stora ljudbanker samt kompressor och eq på samtliga kanaler utan att dra en endaste suck. Latency ligger på 4sekunder.

Varför har du fortfarande Huperthreading enabled när flera tipsat om att stänga av den?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hej

Du måste göra en hel del bios inställningar om du vill få din CPU att rulla bra med cubase.

Stäng av C1E, C3/C6/C7, EIST och Turbo Boost. Det finns massor av trådar om detta på diverse forum.

Turboboost kan t.e.x stänga av en kärna om den blir för varm osv.

Sedan vet jag att en del behövt stänga av C-states också.

Läs t.ex här http://www.gearslutz.com/board/music-computers/465221-c1e-c3-c6-eist-speedstep-turbo-boost-core-parking-3.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...