Jump to content
Annons

Nytt ljudkort


Lost

Recommended Posts

Hej,

är på jakt efter ett nytt USB-baserat ljudkort till min nya laptop (som bara har USB). Jag har kikat runt en hel del på Thomann.de - och ja, det finns en hel drös med olika i den prisklass jag kan använda. Det finns lite krav på inputs/outputs eftersom jag ska iväg på en del spelningar i sommar och vill kunna koppla upp ljudkortet till deras större mixerbord.

De jag har kikat på är:

Yamaha MW10C (länk)

PreSonus AudioBox USB (länk)

Lexicon Omega Studio (länk)

Det var några. Yamaha MW10C har jag redan fått bekräftat att den skulle fungera att koppla in i deras system - det jag skulle vilja veta om Yamaha'n är om det fungerar bra med latency, samt i Ableton live. De andra korten vet jag inte om de fungerar att koppla in i olika system, det kanske ni kan hjälpa mig med?

Budget: 2000:-

Krav: Enbart USB!

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej,

är på jakt efter ett nytt USB-baserat ljudkort till min nya laptop (som bara har USB). Jag har kikat runt en hel del på Thomann.de - och ja, det finns en hel drös med olika i den prisklass jag kan använda. Det finns lite krav på inputs/outputs eftersom jag ska iväg på en del spelningar i sommar och vill kunna koppla upp ljudkortet till deras större mixerbord.

De jag har kikat på är:

Yamaha MW10C (länk)

PreSonus AudioBox USB (länk)

Lexicon Omega Studio (länk)

Det var några. Yamaha MW10C har jag redan fått bekräftat att den skulle fungera att koppla in i deras system - det jag skulle vilja veta om Yamaha'n är om det fungerar bra med latency, samt i Ableton live. De andra korten vet jag inte om de fungerar att koppla in i olika system, det kanske ni kan hjälpa mig med?

Budget: 2000:-

Krav: Enbart USB!

Tack!

M-audios Fast track?

Fast track MKII

http://musikborsen.se/itempg.aspx?id=19038&artno=238697

1295kr

Fast track PRO

http://musikborsen.se/itempg.aspx?id=14269&artno=164860

1995kr

Det sistnämnade har fått rätt bra betyg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar ingen större roll vilket du väljer om du bara ska spela in i stereo direkt från ett mixerbord.

I princip alla ljudkort har minst två kanaler in så du kan spela in i stereo.

Om det enbart ska användas för insplening i livesammanhang så spelar inte latency någon större roll heller eftersom de som sjunger o spelar inte lyssnar på sig själva genom ditt ljudkort utan genom förstärkarna och monitorer på scenen.

Det kan ju vara irriterande för dig när du lyssnar under konserten för att ljudet kommer med en liten fördröjning, men själva inspelningen blir det inget fel på.

Link to comment
Dela på andra sajter

kanske inte är så lätt att veta om man aldrig har hållit på med sånt förut

????????

tyvärr är det inte så lätt för oss heller när du inte skriver vad det är du vill göra

om du endast vill spela upp ljud från en dator är det hur enkelt som helst och alla ljudkort kan detta och latency är inte viktigt

men om vill spela via datorn och använda effekter inom datorn krävs låg latency

eller om du vill ha en cue-kanal för medhörning som inte publiken hör krävs annat

om du ska använda det live är det ju bra med riktiga reglar som yamahabordet men allt beror på vad du vill göra

om du googlar kommer du nog också fram till att lexicon inte är det bästa

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inga som sjunger, spelar guror eller lirar trummor .. enbart ljud ifrån datorn (elektronisk musik). Så låg latency är ju ett krav isåfall. Men om jag har uppfattat det rätt så finns det möjlighet att koppla vilket jäkla ljudkort som helst till de mixerborden de använder? (Tele>XLR)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inga som sjunger, spelar guror eller lirar trummor .. enbart ljud ifrån datorn (elektronisk musik). Så låg latency är ju ett krav isåfall. Men om jag har uppfattat det rätt så finns det möjlighet att koppla vilket jäkla ljudkort som helst till de mixerborden de använder? (Tele>XLR)

ja om du spelar ett midiinstrument med datorn då är latency viktig men inte om du endast spelar upp färdiginspelat ljud då kvittar det vad det är för latency

om du har en ljudutgång på datorn/ljudkortet så kan du koppla in det till ett mixerbord men det gäller att ha rätt kontakt så det kan vara bra att ha med olika adaptrar

men oftast på scen så kopplar man från ljudkortet 2 telekablar till en di-box som sen går till mixerbordet

men ibland på små scener kanske du måste koppla in med rca så även det är svårt att säga

om tex ljudkortet endast har stereotelemini ut så finns det kablar stereotelemini-2xrca

men om ljudkortet har teleutgångar elle så krävs det andra kablar

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tror att det blir M-Audio Fast Track Pro. Kan ju troligen koppla upp mig till deras mixerbord (RCA -> XLR - funkar det?)

Kom gärna med lite idéer kring kabelage!

116649_800.jpg

tack..

Redigerat av Lost
Link to comment
Dela på andra sajter

10m-xlr-plug-stero-jack-plug-trs.jpg

annars har du ju trs -> xlr där...

oops, missade TRS totalt. Så TRS -> XLR-sladdarna räcker för att koppla upp sig? vad för andra alternativ har jag (vill ha med mig lite olika kablar).

1. TRS -> XLR

2. RCA -> XLR

3. ... ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...