Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Är det nĂ„t speciellt att tĂ€nka pĂ„ nĂ€r man byter ljudkort i studiodatorn, eller Ă€r det bara att köra efter bytet? Jag ska byta mitt Maya till ett Delta 1010LT.

TÀnkte pÄ om program mÄste installeras om?

Mvh Tobbe

Annons
Postat

Jag har avinstallerat ljudkortet nu och upptÀckte att flera filer finns kvar.

Dessa finns kvar i Windows mappen:

Maya

MayaASIO.dll

MayaPan

MayaWDM

Och i System32 mappen:

MayaAsio.dll

MayaPan

Och i System32\drivers mappen

Maya

Mayawdm

Mayawdm1

Mayawdm6

Ska jag ta bort dessa manuellt eller rör jag till det dÄ?

Postat
  Grim_ sa:
Jag har avinstallerat ljudkortet nu och upptÀckte att flera filer finns kvar.

Dessa finns kvar i Windows mappen:

Maya

MayaASIO.dll

MayaPan

MayaWDM

Och i System32 mappen:

MayaAsio.dll

MayaPan

Och i System32\drivers mappen

Maya

Mayawdm

Mayawdm1

Mayawdm6

Ska jag ta bort dessa manuellt eller rör jag till det dÄ?

If it isn’t broken ...

Postat

Problemen uppstÄr i ett eventuellt DAW/Inspelningsprogram dÀr dll filerna kan stÀlla till det.

Men, om det skulle bli problem, ta bort.

Postat
  Twilight_Zound sa:
Problemen uppstÄr i ett eventuellt DAW/Inspelningsprogram dÀr dll filerna kan stÀlla till det.

Men, om det skulle bli problem, ta bort.

OK...dÄ testar jag. Tack för svaret.

Postat

Kom pÄ en sak till.

Det sitter ju jumpers pÄ kortet...vilka jag inte Àr helt hundra pÄ vad de gör.

Jag tror iaf att hur man sÀtter jumprarna (eller hur fan man kallar dom) beror pÄ om man anvÀnder mic-preamperna eller inte.

SÄ...frÄgan Àr...Hur ska jag sÀtta jumprarna om jag anvÀnder mitt mixerbords preamps och inte ljudkortets?

SÄ hÀr kopplar jag vid tex gitarrinspelning

Mick vid 4x12 lÄda--->Preamp mixerbord--->ljudkort--->mixerbord--->monitorer

NÄn som kan hjÀlpa mig?

Postat
  Gilbert sa:
Om du vill anvÀnda de balanserade ingÄngarna (XLR) som linjeingÄngar sÄ ska du stÀlla jumprarna för just line (och inte mic).

http://www.m-audio.com/images/global/manua...10LT-Manual.pdf

sid 7 & 8.

Du menar om man anvÀnder mic men med linjekontakt istÀllet för den större mic kontakten?

Jag har tidigare kopplat frÄn "Group out" till ljudkortet, och tillbaka frÄn ljudkortet till "kanal 9-10" pÄ mixern och sen frÄn "Stereo OUT" till aktiva monitorer.

Jag kör medhörningen genom monitorerna, ej hörlurar.

Kopplar jag konstigt?

Postat
  Grim_ sa:
Du menar om man anvÀnder mic men med linjekontakt istÀllet för den större mic kontakten?

Jag har tidigare kopplat frÄn "Group out" till ljudkortet, och tillbaka frÄn ljudkortet till "kanal 9-10" pÄ mixern och sen frÄn "Stereo OUT" till aktiva monitorer.

Jag kör medhörningen genom monitorerna, ej hörlurar.

Kopplar jag konstigt?

Jag menar precis som det stÄr i manualen, d v s att om du vill anvÀnda XLR-ingÄngarna (som Àr balanserade) som linje-ingÄngar (istÀllet för mickingÄngar) sÄ gÄr detta att göra om man stÀller jumprarna korrekt.

Postat
  Gilbert sa:
Jag menar precis som det stÄr i manualen, d v s att om du vill anvÀnda XLR-ingÄngarna (som Àr balanserade) som linje-ingÄngar (istÀllet för mickingÄngar) sÄ gÄr detta att göra om man stÀller jumprarna korrekt.

Ok, dÄ Àr det knappast nÄgot jag behöver tÀnka pÄ i nulÀget.

Tack för hjÀlpen.

Postat

Nu har jag stött pÄ problem efter installationen av Delta kortet.

Installationen gick kanon och ljud i datorn Àr det, MEN jag har redan Cubase SX3 istallerat

sÄ enligt nÄn trÄd ska jag behöva Àndra i Asio Multimedia Setup under Cubase i Startmenyn och sen göra

ett sync-test. Det blir frÄn 120-160 sync-fel.

NÀr jag testar att starta upp Cubase sÄ rabblar det ju upp en massa pluggar mm innan det startar (precis som det ska) men

det stannar pÄ Maya....och sen kommer "Programmet har utfört en förbjuden ÄtgÀrd......"

NÄgra tips? Vore grymt trist att behöva installera om Cubase....och kanske en del annat med!!??

Postat

TillÀggas ska att jag har tagit bort de kvarvarande filerna frÄn Maya-kortet. Blev ingen skillnad.

Postat

Aj dÄ 

Vissa ljudkortsdrivrutiner ”slĂ€pper inte” drivrutinen, d v s om man anvĂ€nt ett ljudkort med CuBase och sedan försöker öppna CB utan att ha detta kort inkopplat nĂ€sta gĂ„ng man startar CB sĂ„ hĂ€nger det sig. Har sjĂ€lv mĂ€rkt detta med Digidesigns (M-box 2) drivrutin. Antingen sĂ„ installerar du ditt gamla ljudkort igen sĂ„ du kan byta drivrutin i CB (till t ex MME-VDM) tillfĂ€lligt, eller sĂ„ installerar du om CB (tar inte mĂ„nga minuter).

Postat
  Gilbert sa:
Aj dÄ 

Vissa ljudkortsdrivrutiner ”slĂ€pper inte” drivrutinen, d v s om man anvĂ€nt ett ljudkort med CuBase och sedan försöker öppna CB utan att ha detta kort inkopplat nĂ€sta gĂ„ng man startar CB sĂ„ hĂ€nger det sig. Har sjĂ€lv mĂ€rkt detta med Digidesigns (M-box 2) drivrutin. Antingen sĂ„ installerar du ditt gamla ljudkort igen sĂ„ du kan byta drivrutin i CB (till t ex MME-VDM) tillfĂ€lligt, eller sĂ„ installerar du om CB (tar inte mĂ„nga minuter).

Det blir nog det andra alternativet. installera om.

Men har jag fattat rÀtt av andra trÄdar att man kan kopiera VST plugin mappen för att senare kopiera in den igen.

Eller Àr det kanske sÀkrast att dra in alla pluggar pÄ nytt igen?

Jag har ju Philharmonic Orchestra, EZ Drumkit from Hell mm.....dessa kommer jag vÀl inte undan att installera om?

Postat
  Grim_ sa:
Det blir nog det andra alternativet. installera om.

Men har jag fattat rÀtt av andra trÄdar att man kan kopiera VST plugin mappen för att senare kopiera in den igen.

Eller Àr det kanske sÀkrast att dra in alla pluggar pÄ nytt igen?

Jag har ju Philharmonic Orchestra, EZ Drumkit from Hell mm.....dessa kommer jag vÀl inte undan att installera om?

Du borde inte behöva installera om nÄgra pluggar men för sÀkerhets skull sÄ kan du ju köra en kopia pÄ VST-foldern (plugin-mappen in Steinberg-mappen) sÄ du sedan kan kopiera tillbaks den. Förhoppningsvis sÄ kommer snart Claes och berÀttar exakt hur du ska göra för att vara pÄ den sÀkra sidan.

Postat
  Gilbert sa:
Jag brukar avinstallera drivrutinerna innan jan tar ut kortet men jag vet inte om det gör nÄgon nytta.

Jo annars sÄ brukar det jÀvlas i operativet tror jag, kanske bara smÄsaker men irriterande nog. Klart det gör nytta.

Postat
  Gilbert sa:
Du borde inte behöva installera om nÄgra pluggar men för sÀkerhets skull sÄ kan du ju köra en kopia pÄ VST-foldern (plugin-mappen in Steinberg-mappen) sÄ du sedan kan kopiera tillbaks den. Förhoppningsvis sÄ kommer snart Claes och berÀttar exakt hur du ska göra för att vara pÄ den sÀkra sidan.

ok. Inte hela vÀrlden om det skulle bli att köra om dom.....men skönt om det kunde undvikas.

Postat

Claes har nog mycket att stÄ i...hehe.

Men hoppas han ser detta snart. Kanske ska man skicka ett meddelande till honom?

Postat
  Gilbert sa:
Aj dÄ 

Jag installerade om, men Cubase verkar inte slÀppa gamla drivrutinen ÀndÄ, sÄ det hÀnger sig vid uppstarten.

Det lutar nog Ät att installera gamla kortet igen.

Det Àr fortfarande lite sync-fel mellan Delta kortet och Cubase.

Postat

DÄ var det fixat. Mayakortet Àr ute och Deltakortet installerat. Jag kommer nu in i Cubase och till och med in i den senaste lÄten jag höll pÄ med

innan jag installerade om. AlltsÄ kÀnner det fortfarande av tidigare hÀndelser.

NÄja, det spelar ju ingen roll.

Det som Ànnu inte funkar Àr att jag fÄr ingen signal i datorn frÄn mixern. Jag har nu kopplat som tidigare: Group out frÄn mixer---In pÄ Delta.

Jag har kollat i Cubase instÀllningarna och Àndrat drivrutinerna i VST Audiobay till Delta.

Jag har Àven lagt till VST Connection 3/4, 5/6 och 7/8. TÀnkte att 1/2 Àr XLR ingÄngarna och det anvÀnder jag inte för tillfÀllet.

Den kabel jag anvÀnder Àr samma som innan ljudkortsbytet sÄ det Àr förmodligen inte felet. Tele till RCA (L och R)

Förresten...hur vet man vilken ingÄng (3/4....5/6..7/8)man anvÀnder pÄ ljudkortet? De vita kablarna Àr vÀl inte markerade vad jag sett. Eller har jag missat nÄt hÀr?

NÄn som har lite tips?

Postat

Problemet med signal Àr delvis löst.

Jag tog bort "1 Analog In" och "2 Analog In", sÄ "3 Analog In" och "4 Analog In" hamnade överst i VST Connections i Input-fliken. Jag anvÀnder ju inte XLR ingÄngarna.

DÀremot sÄ fÄr jag bara signal i höger i Output-mÀtaren till höger pÄ Transport bar. Varför?

Kopplar alltsÄ Group --->Input L o R pÄ Delta.

NÄn som vill rÀta ut mina frÄgetecken?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.