Jump to content
Annons

003:an som datorns ljudkort?


Aam

Recommended Posts

Har suttit i timmar nu och försökt lista ut hur man gör för att använda mitt Digi 003 rack som ljudkort för iMacen, det dyker inte upp i inställningar under "ljud ut".

Nån vänlig själ som har en aning?

//Chris

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har suttit i timmar nu och försökt lista ut hur man gör för att använda mitt Digi 003 rack som ljudkort för iMacen, det dyker inte upp i inställningar under "ljud ut".

Nån vänlig själ som har en aning?

//Chris

Jag har samma "problem" med Mbox i Vista. När jag läser Digidesign supportsidor får jag intrycket att man inte kan använda Digis hårdvara till annat än ProTools. Jag med flera har ställt frågan här i forumet utan resultat.

I ditt fall kan du väl koppla en länk mellan Macens ljudkort till en input på din 003. T.ex. spdif.

Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har samma "problem" med Mbox i Vista. När jag läser Digidesign supportsidor får jag intrycket att man inte kan använda Digis hårdvara till annat än ProTools.

Det måste man ju kunna annars ... Tyvärr kan jag inte hjälpa er då jag inte kör detta kort men någon måste ju kunna svara på hur man bär sig åt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabba svar!

Kan det kanske bero på att jag har kopplat 003:an via en extern hårddisk? Detta måste jag göra då iMacen bara har EN FireWireport..

Ibland dyker 003:an upp i listan för "ljud ut", men det går inte att välja den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns CoreAudio till macen, så du kan använda ljudkortet till annat än Pro Tools.

(Heter väl WaveDriver/AsioDriver eller något liknande till PC).

Mvh/

Sen ska man fatta Avids nya hemsida också, inte det lättaste!

http://avid.custkb.com/avid/app/selfservic...ord=&page=1

PS: tar tillbaka uttalandet (lite snurrig är deras hemsida dock), men det funkar som den gamla sidan:

du måste registrera dig för att kunna ladda ner drivrutiner och så, på

sidan kan man också läsa sig till vad som behövs för olika system.

Har du senaste CoreAudio t.ex.?

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Har suttit i timmar nu och försökt lista ut hur man gör för att använda mitt Digi 003 rack som ljudkort för iMacen, det dyker inte upp i inställningar under "ljud ut".

Nån vänlig själ som har en aning?

//Chris

Hej

Jag har en Imac med tillkopplad 003. Det fungerar bra och jag kan använda 003an på allt "utljud". Jag har för mig att Digidesign avråder från att seriekoppla "dator-externhårddisk-003an" men när jag har gjort så har det inte uppstått problem.(Har för mig att Digidesign avråder från så mycket att man till slut undrar när ljudkortet kan tänkas fungera! 😮 )

Kontrollera så du har de senaste drivrutinerna till ljudkortet. Men som sagt, jag har en 003 kopplad till Imac så det är en funktionell kombination.

MVH Staffan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste man ju kunna annars ... Tyvärr kan jag inte hjälpa er då jag inte kör detta kort men någon måste ju kunna svara på hur man bär sig åt.

Ingen skulle bli gladare än jag om det funkade, rätt jobbigt att sitta med två ljudkort som jag gör nu. Tyvärr verkar ingen här ha nån erfarenhet av det.

Kolla https://www.studio.se/index.php?showtopic=50564

Någon nämner Wavedriver men den är enbart skriven för XP.

Arne

Redigerat av arha
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Digidesign rakommenderar i instruktionsboken att man kopplar via en extern hårddisk om man bara har en firewireport..

Det följde ju med Coreaudiodrivers som jag installerade samtidigt som Pro Tools, men det funkar inte ändå.

Jag vill slippa köpa en extra sladd, även om det är en billig rackare så är budgeten för studioinköp redan brutalt övertrasserad;)

Jag ska fortsätta att pilla med detta ikväll när jag kommer hem!

Tack för alla fina svar, ni är bäst!

Edit: Kan nån va vänlig och posta en länk till där man kan tanka senaste drivrutinerna till 003an?

Redigerat av Aam
Link to comment
Dela på andra sajter

det dyker inte upp i inställningar under "ljud ut".
Du måste ha Digi CoreAudio Manager igång för att ljudkortet ska fungera som CoreAudio-ljudkort och synas i listan. Ladda hem drivrutinerna/mjukvaran från Avid.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat att ha Coreaudio manager igång, dyker fortfarande inte upp i listan..

Det känns som att det är nåt barnsligt enkelt som jag missar, jag är ju nybliven Macpappa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste ha Digi CoreAudio Manager igång för att ljudkortet ska fungera som CoreAudio-ljudkort och synas i listan. Ladda hem drivrutinerna/mjukvaran från Avid.

Är CoreAudio för Mac som Wavedriver är för XP?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, det funkar inte alls..

Jag fick Coreaudio Manager att funka, kunde spela upp ljud från Spotify och så. Men då funkade inte Pro Tools, felmeddelande: Pro Tools kan inte öppnas på grund av ett problem! Åfan??

Då ominstallerade jag alltihop, och då funkade Pro Tools men inte Coreaudio Manager igen. Så jag ominstallerade endast Coreaudio och nu funkar ingenting!!

Har ni sett Youtubeklippet med lilla killen som dör i CS och bankar sönder datorn och bara skriker av frustration? Jag om tjugo minuter!! Imorrn finns allt på blocket..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick Coreaudio Manager att funka, kunde spela upp ljud från Spotify och så. Men då funkade inte Pro Tools
Precis, du kan inte köra Spotify och ProTools samtidigt. ProTools kräver 100% tillgång till ditt interface.

Använd ett annat ljudkort till allt annat utom PT LE? 😛😉😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...