Jump to content
Annons

Problem med ljudvolymen i master!


Fryder

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett bestående problem som är mycket störande.

Jag hade nu tänkt att bränna ned ungefär fem låtar på en skiva. Jag vill då såklart att alla låtar ska ligga på ungefär samma ljudvolym. Problemet är bara att alla låtar är inte alls är det på samma volym.

Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa detta problem. Mastertracken går alltid upp i taket och blir röd och det ska den ju inte bli. Men om jag sänker mastern, så jag kan spela hela låten utan att den ska gå upp i taket, blir låten på tok för låg!

Hur löser jag detta problemet? Finns det några pluggar jag ska använda på Mastertracken? I nuläget använder jag ingen alls!

Mvh Victor.

Redigerat av Fryder
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
TONHER (oregistrerad)
Hej!

Jag har ett bestående problem som är mycket störande.

Jag hade nu tänkt att bränna ned ungefär fem låtar på en skiva. Jag vill då såklart att alla låtar ska ligga på ungefär samma ljudvolym. Problemet är bara att alla låtar är inte alls är det på samma volym.

Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa detta problem. Mastertracken går alltid upp i taket och blir röd och det ska den ju inte bli. Men om jag sänker mastern, så jag kan spela hela låten utan att den ska gå upp i taket, blir låten på tok för låg!

Hur löser jag detta problemet? Finns det några pluggar jag ska använda på Mastertracken? I nuläget använder jag ingen alls!

Mvh Victor.

Som du säger så ska ju aldrig en masterregel ligga och mangla rött. Inte i digitala sammanhang iaf.

Problemet du pratar om löser man vid en s.k. mastring.

Rota lite i forumet om mastring så hittar du säkert smått och gott som tar dig till en bättre demoplatta 😉

/ Tony

Link to comment
Dela på andra sajter

Som du säger så ska ju aldrig en masterregel ligga och mangla rött. Inte i digitala sammanhang iaf.

Problemet du pratar om löser man vid en s.k. mastring.

Rota lite i forumet om mastring så hittar du säkert smått och gott som tar dig till en bättre demoplatta 😉

/ Tony

Tack för svaret! Jag ska rota lite. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa detta problem. Mastertracken går alltid upp i taket och blir röd och det ska den ju inte bli. Men om jag sänker mastern, så jag kan spela hela låten utan att den ska gå upp i taket, blir låten på tok för låg!

Om låtarna INNAN mastring redan nuddar rött har du mixat för högt och lämnat för lite Headroom till mastring.

Mastrade en låt igår som låg 12 db under nollan bara för att ge mig utrymme i mastringen , vilket resulterade i en mycket mer luftig och dynamisk slutprodukt utan att den lät extremt pressad.

Vid slut mixning bör du ha runt en 6db till godo innan du mastrar låtarna för att ha utrymme att kunna justera låtarna vid mastring.

Men den enkla lösningen är att du sätter en Limiter på master-regeln , då kommer låtarna inte gå över till rött.

Det du bör göra på limitern är att sänka output till -0.2 db så minimerar du risken att den klipper om du ska bränna till cd.

Nu kanske jag är fel ute - men jag antar att du inte har "solat" mastertracket?

Hur "solar" man mastertracket ? Fattar faktiskt inte vad du menar med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om låtarna INNAN mastring redan nuddar rött har du mixat för högt och lämnat för lite Headroom till mastring.

Mastrade en låt igår som låg 12 db under nollan bara för att ge mig utrymme i mastringen , vilket resulterade i en mycket mer luftig och dynamisk slutprodukt utan att den lät extremt pressad.

Vid slut mixning bör du ha runt en 6db till godo innan du mastrar låtarna för att ha utrymme att kunna justera låtarna vid mastring.

Det spelar absolut ingen roll om peakarna ligger på -0,01 dBFS eller -12 dBFS om det ska till mastering (förutsatt att det är minst 24 bit). Så länge det inte klipper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Det spelar absolut ingen roll om peakarna ligger på -0,01 dBFS eller -12 dBFS om det ska till mastering (förutsatt att det är minst 24 bit). Så länge det inte klipper.

Exakt. 🙂 Men om däremot RMS-nivån ligger på -3dBFS medan peakarna når -0,1dBFS så blir det ju inte så kul när man ska mastra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt så slås man över hur det läggs en massa energi på det här forumet på att diskutera detaljer som trådskaparen inte efterfrågar medan ingen vill svara på vad han eg behöver och ge konkreta råd utan hänvisar till att han skall söka information på annat håll.

Vad jag kan utläsa av din information så skall inte låtarna skickas till ett mastringsföretag utan du vill bränna ner några låtar som du har mixat, är det korrekt ?

Och eftersom du lagt frågan i ProTools-mappen så antar jag att det är det system du kör med ! Vilken version på programvara ?

Du skall till att börja med se till inte mata in för mycket på masterreglen genom att sänka alla reglar. Om du väljer ALL nere i vänstra hörnet (MIX-window) så grupperar du alla reglar ihop så att du kan dra ner alla på en gång. Efter du gjort detta klickar du bort ALL och drar upp MASTERN så att den åter ligger på noll.

Som sista plugin bör du ha en Masteringlimiter (sk Brickwall). Digidesign har en som heter MAXIM kolla efter i mappen Dynamics. Har du inte den så finns den en hos MASSEY som är gratis men med vissa restriktioner. Se länk nedan.

På MAXIM så ställer du ceiling på -0.3 Klicka i Dither och 16 bit ifall du spelat in i 24 bit och skall spara en 16 bit WAV för bränning. Nu drar du ner Threshold tills att den kapar de högsta topparna. Ju mer du sänker Threshiold ju högre blir utnivån och desto sämre låter det. Beroende på material så brukar det vara ok att du limiterar upp till typ 6dB men det är bara att lyssna och avgöra själv. I rutan under "Atten" står det hur mycket den har limiterat så prova på låtens volymstarkaste parti. Du nollställer genom att klicka i rutan.

digi_maxim.jpg

Man kan även ha någon slags EQ och flerbandskompressor på mastern innan Limitern. Mer om detta hittar du om du söker på Mastring.

L 2007 MAstering Limiter

HAr du inte laddat ner MASSEYS Plugins sen innan så gör det. De är riktigt bra. Observera bara att inställningar inte sparas ifall man inte köper en fullversion.

Lycka till

Matte

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt så slås man över hur det läggs en massa energi på det här forumet på att diskutera detaljer som trådskaparen inte efterfrågar medan ingen vill svara på vad han eg behöver och ge konkreta råd utan hänvisar till att han skall söka information på annat håll.

...

På MAXIM så ställer du ceiling på -0.03.

...

Och vad är felet med att hänvisa till någon av de många trådar om mastering där bla. hur en limiter fungerar tagits upp ett flertal gånger? Dessutom så kan man i dessa trådar läsa sig till varför det inte är en bra idé att lägga sig så nära nollan som -0.03 dBFS* … 🙂

* http://www.tcelectronic.com/media/nielsen_...03_overload.pdf

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt så slås man över hur det läggs en massa energi på det här forumet på att diskutera detaljer som trådskaparen inte efterfrågar medan ingen vill svara på vad han eg behöver och ge konkreta råd utan hänvisar till att han skall söka information på annat håll.

Vad jag kan utläsa av din information så skall inte låtarna skickas till ett mastringsföretag utan du vill bränna ner några låtar som du har mixat, är det korrekt ?

Och eftersom du lagt frågan i ProTools-mappen så antar jag att det är det system du kör med ! Vilken version på programvara ?

Du skall till att börja med se till inte mata in för mycket på masterreglen genom att sänka alla reglar. Om du väljer ALL nere i vänstra hörnet (MIX-window) så grupperar du alla reglar ihop så att du kan dra ner alla på en gång. Efter du gjort detta klickar du bort ALL och drar upp MASTERN så att den åter ligger på noll.

Som sista plugin bör du ha en Masteringlimiter (sk Brickwall). Digidesign har en som heter MAXIM kolla efter i mappen Dynamics. Har du inte den så finns den en hos MASSEY som är gratis men med vissa restriktioner. Se länk nedan.

På MAXIM så ställer du ceiling på -0.03. Klicka i Dither och 16 bit ifall du spelat in i 24 bit och skall spara en 16 bit WAV för bränning. Nu drar du ner Threshold tills att den kapar de högsta topparna. Ju mer du sänker Threshiold ju högre blir utnivån och desto sämre låter det. Beroende på material så brukar det vara ok att du limiterar upp till typ 6dB men det är bara att lyssna och avgöra själv. I rutan under "Atten" står det hur mycket den har limiterat så prova på låtens volymstarkaste parti. Du nollställer genom att klicka i rutan.

digi_maxim.jpg

Man kan även ha någon slags EQ och flerbandskompressor på mastern innan Limitern. Mer om detta hittar du om du söker på Mastring.

L 2007 MAstering Limiter

HAr du inte laddat ner MASSEYS Plugins sen innan så gör det. De är riktigt bra. Observera bara att inställningar inte sparas ifall man inte köper en fullversion.

Lycka till

Matte

Stort tack! Detta kommer hjälpa mig oerhört mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad är felet med att hänvisa till någon av de många trådar om mastering där bla. hur en limiter fungerar tagits upp ett flertal gånger? Dessutom så kan man i dessa trådar läsa sig till varför det inte är en bra idé att lägga sig så nära nollan som -0.03 dBFS* … 😮

* http://www.tcelectronic.com/media/nielsen_...03_overload.pdf

Det skulle naturligtvis stå -0.3 ! -0.03 tror jag inte man kan ställa nivån på i MAXIM.

Jag säger inte att det är fel till att hänvisa till andra sidor och det är ju du dessutom mästerlig på men i detta fallet blev det (som ofta när du, Hägglund och katten är inblandade) en diskussion om saker TS inte efterfrågar. Är rätt trött på alla OT-diskussioner vid det här laget.

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle naturligtvis stå -0.3 ! -0.03 tror jag inte man kan ställa nivån på i MAXIM.

Jag säger inte att det är fel till att hänvisa till andra sidor och det är ju du dessutom mästerlig på men i detta fallet blev det (som ofta när du, Hägglund och katten är inblandade) en diskussion om saker TS inte efterfrågar. Är rätt trött på alla OT-diskussioner vid det här laget.

I detta fall tycker jag nog inte vi var speciellt mycket OT ... först nu då 😮 Ämnet var ju mastering och mer specifikt limitering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...