Jump to content
Annons

Lite nybörjarfrågor, ang ljudkort


Hersak

Recommended Posts

Hej!

Jag har precis köpt mig ADK A-51 och Fast Track Pro USB ljudkort.. Då jag är ganska ny inom detta området undrar jag lite saker..

Jag måste ha gainern på mic-ingången på max för att det ska bli tillräckligt högt inspelat i cubase sx, är det dåligt ljudkort eller ska det vara så? Jag kan ha det liiite mindre än max, men har jag det hälften så registrerar den inte alls nåt..

Sen så undrar jag vad A/B funktionen gör för något?

Innan använde jag Behringers fca ljudkort och en mixer, endast en mick och då fick jag det inspelat med stereo i cubase, nu kommer det bara in mono, jag kan ju göra en Stereo flip i cubase, men är det samma sak?

Ska jag kunna få in det i stereo direkt utan två mickar?

Kan jag göra något för att höra det som stereo i lurarna medans jag sjunger och spelar in, samt lyssnar på inspelningen?

Ber om ursäkt för nybörjar frågorna, men det är så svårt o hitta svar på dessa frågor..

Jättetacksam för svar!

Någon som har detta ljudkortet och kan göra litet utlåtande vad dom tycker?

(använder win 7 64-bit)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag måste ha gainern på mic-ingången på max för att det ska bli tillräckligt högt inspelat i cubase sx, är det dåligt ljudkort eller ska det vara så? Jag kan ha det liiite mindre än max, men har jag det hälften så registrerar den inte alls nåt..

Har du satt på fantommatningen? Sjunger på rätt sida av micken?

Innan använde jag Behringers fca ljudkort och en mixer, endast en mick och då fick jag det inspelat med stereo i cubase, nu kommer det bara in mono, jag kan ju göra en Stereo flip i cubase, men är det samma sak?

Ska jag kunna få in det i stereo direkt utan två mickar?

En mick/signal är mono. Du tjänar inget på att ha det på ett stereospår. Monospåret blir identiskt i left och right så du kommer ändå höra ljudet i båda monitorerna/lurarna

Kan jag göra något för att höra det som stereo i lurarna medans jag sjunger och spelar in, samt lyssnar på inspelningen?

Monosignalen skall höras i både left och right. För att höra något i stereo måste det vara i stereo. Antingen via panoreringar, inspelning effekter osv... Men jag misstänker du menar stereo som i att du kanske bara hör i ena luren, och då är det något fel. Kanske spelar in monosignalen på ett stereospår? Spela i så fall in den på ett monospår istället.

Ber om ursäkt för nybörjar frågorna, men det är så svårt o hitta svar på dessa frågor..

Jättetacksam för svar!

Inget att be om ursäkt för. Hoppas några svar hjälpte.

http://wiki.kontrollrummet.com/Stereo

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen så undrar jag vad A/B funktionen gör för något?

Efter att ha kollat på lite spec så tolkar jag det som att du kan ha två källor kopplade till kortet som du sedan kan A/B lyssna mellan

"headphone A/B source switch for DJ-style cueing "

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste ha gainern på mic-ingången på max för att det ska bli tillräckligt högt inspelat i cubase sx, är det dåligt ljudkort eller ska det vara så? Jag kan ha det liiite mindre än max, men har jag det hälften så registrerar den inte alls nåt..

Har du satt på fantommatningen? Sjunger på rätt sida av micken?

Tack så mkt för alla snabba svar!

Ja, jag har micken på rätt sida, och fantommatningen är igång också. Har testat i annat program med och märkte att det var samma fel..

Mvh

Hersak

Link to comment
Dela på andra sajter

kan du testa micken i mixerbordet för att se att den funkar

använder du en xlr-kabel till ljudkortet

padknappen ska inte vara intryckt

Kan tyvärr inte testa med mixerbordet.

Jag använder xlrkabel ja, och padknappen är INTE intryckt

Det blir riktigt fint och bra ljud, men det konstiga är att det ska skruvas upp på max, så fort man sänker lite får man ingen signalstyrka

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket gain kan preampen i ljudkortet ge?

Finns det kanske någon mjukvaruswitch för att välja olika signalnivå i ljudkortets kontrollpanel/mixer?

Har du kollat pad både på micken och preampen? Den bör inte vara ktiverad på något av ställena (om det finns på båda mick och preamp).

Med en kondensatormick borde du inte behöva skruva upp gain på max - om inte max gain bara ligger på kanske 40dB eller något (60dB gain kan de flesta ge). Med en dynamisk mick är det betydligt större risk att man måste skruva upp högt på gain.

Link to comment
Dela på andra sajter

Manualerna, tekniska specifikationer på webbsidorna

Specifications for:

Model A-51 Mk 5.1

Type: Class A Pressure Gradient FET Condenser Microphone

Polar pattern: Fixed Cardioid

Sensitivity: 15mv/Pa

Impedance: 200Ω

S/N Ratio: 77dB (Ref: Pa/A-Weighted)

Equivalent Noise Level: 17dB (A-weighted IEC 268-4)

Max SPL for 0.5%THD: 130dB

Low Cut filter (HPF): FLAT/ 100Hz (internal switch)

Power Requirements: Phantom power 48V±4V

Men jag hade testat med en annan mick, jag var ändå tvungen och skruva upp gainern till nästan max.. Så då kan man väl utesluta att det är fel på micken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tyvärr inte testa med mixerbordet.

Jag använder xlrkabel ja, och padknappen är INTE intryckt

Det blir riktigt fint och bra ljud, men det konstiga är att det ska skruvas upp på max, så fort man sänker lite får man ingen signalstyrka

antingen är preampen för svag men då borde det vara ett känt problem om du googlar

eller är det glapp i regeln eller fel på fantommatningen och då ska lämna tillbaks det eller fråga försäljaren

Link to comment
Dela på andra sajter

antingen är preampen för svag men då borde det vara ett känt problem om du googlar

eller är det glapp i regeln eller fel på fantommatningen och då ska lämna tillbaks det eller fråga försäljaren

Kan det möjligtvis vara xlrkabeln

till micken? Den har jag inte provat byta

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Det största felet många gör (även dom som hållt på ett tag) är att vrida upp gain för att få upp nivåer på mer än -20 dBFS i sin DAW. Det man inte tänker på är att optimalt för preamp med tanke på S/N avstånd är en nominell nivå på +4 dBu vilket motsvarar -20 dBFS. Försöker man lägga sig på -6 dBFS i DAW så krävs det en analog signalstyrka efter preamp på +18 dBu som nästan ingen preamp klarar av utan att ge brus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det största felet många gör (även dom som hållt på ett tag) är att vrida upp gain för att få upp nivåer på mer än -20 dBFS i sin DAW. Det man inte tänker på är att optimalt för preamp med tanke på S/N avstånd är en nominell nivå på +4 dBu vilket motsvarar -20 dBFS. Försöker man lägga sig på -6 dBFS i DAW så krävs det en analog signalstyrka efter preamp på +18 dBu som nästan ingen preamp klarar av utan att ge brus.

?

"We got no such standardized reference. x dBFS is a digital voltage

level (peak) and y dBVU or dBu is an analog voltage level (RMS).

Digital and analogue are two totally different realms.

There is no relation between dBFS and dBVU or dBu, whatsoever."

http://www.sengpielaudio.com/calculator-db-volt.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
?

"We got no such standardized reference. x dBFS is a digital voltage

level (peak) and y dBVU or dBu is an analog voltage level (RMS).

Digital and analogue are two totally different realms.

There is no relation between dBFS and dBVU or dBu, whatsoever."

http://www.sengpielaudio.com/calculator-db-volt.htm

0dBFS is the level that the converter will clip. In a digital pro audio

system the nominal line level is +4dBu and full scale is often +22dBu (18

dB of headroom). 0dBFS = +22dBu in this case.

http://newsgroups.derkeiler.com/Archive/Co...4/msg00389.html

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

0dBFS is the level that the converter will clip. In a digital pro audio

system the nominal line level is +4dBu and full scale is often +22dBu (18

dB of headroom). 0dBFS = +22dBu in this case.

http://newsgroups.derkeiler.com/Archive/Co...4/msg00389.html

”We got no such standardized reference. x dBFS is a digital voltage

level (peak) and y dBVU or dBu is an analog voltage level (RMS).

Digital and analogue are two totally different realms.

There is no relation between dBFS and dBVU or dBu, whatsoever.

Analog meter (ppm): attack time 10 to 300 ms − reading rms values.

Digital meter: attack time < 1 ms − reading peak values. That is really

some difference.

Advice: Watch only your digital meters and go up to 0 dBFS, but never

go over this mark. We use "headroom" in the analog domain. That is OK,

but we don't need digital "headroom" as an always unused forbidden zone.

You are free to choose your private headroom, if you like that, but here is

no standard that you must do that.

Never take the following funny guessing game for granted. Use it only as a rough guide:

European & UK calibration for Post & Film is −18 dBFS = 0 VU

BBC spec: −18 dBFS = PPM "4" = 0 dBu

American Post: −20 dBFS = 0 VU = +4 dBu

Orchestral −18 dBFS = 0 VU = +4 dBu

Rock and / or Radio −16, or −14, or −12 dBFS = 0 VU = +4 dBu

Digi 002 is only capable of −14 dBFS.

German ARD & studio PPM +6 dBu = −10 (−9) dBFS. +16 (+15)dBu = 0 dBFS. No VU.

EBU R68-1992 - The European Broadcasting Union recommends: digital level

-9 dBFs (maximum). Reference level -18 dBFs. 0 dBFs equal to +15 dBu.

Notice: 0 dBFS is the permitted maximum level.”

Nog om detta nu då det drar åt OT!

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Vilka nivåer visar ingående kanal i DAW när gain är inställd på ca 75%?

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
"The golden rule is to never express analog signal levels in terms of dBFS. Follow this and you will not confuse anyone." *

* http://www.rane.com/note169.html

Jag ställde faktiskt frågan till trådskaparen eftersom det är han som har problem. James är säkert intresserad av att ta den här diskussionen med dig i en annan tråd.

Men nu tänkte jag försöka hjälpa den här killen med nivåerna.

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ställde faktiskt frågan till trådskaparen eftersom det är han som har problem. James är säkert intresserad av att ta den här diskussionen med dig i en annan tråd.

Men nu tänkte jag försöka hjälpa den här killen med nivåerna.

Ah, ok. My bad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jag är som sagt lite ny på detta, använder Cubase SX, var hittar jag vilken nivå signalen kommer upp till?

du hittar det i cubase, staplarna som åker upp å ner när du sätter programmet rec-mode

hur ser du att nivån är låg menar du annars?

kan du få signalen att clippa på ljudkortets röda diod?

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Kollar man på specarna, så står det att preampen i det ljudkortet kan ge ">40dB gain". Står det så, så brukar det innebära att det är precis över 40dB - något som kanske är i klenaste laget, beroende på vilken mick det är... Se till att du inte har Pad-knappen intryckt - för då dämpar du 20dB och det blir väldigt mycket svagare. Finns det en Pad-switch på din mick (det brukar stå något i stil med: -xxdB intill switchen i så fall), så ställ den så att den inte dämpar.

Vad är det för någon mikrofon och hur långt ifrån den har du munnen när du sjunger?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollar man på specarna, så står det att preampen i det ljudkortet kan ge ">40dB gain". Står det så, så brukar det innebära att det är precis över 40dB - något som kanske är i klenaste laget, beroende på vilken mick det är... Se till att du inte har Pad-knappen intryckt - för då dämpar du 20dB och det blir väldigt mycket svagare. Finns det en Pad-switch på din mick (det brukar stå något i stil med: -xxdB intill switchen i så fall), så ställ den så att den inte dämpar.

Vad är det för någon mikrofon och hur långt ifrån den har du munnen när du sjunger?

jag har en shure sm57 och jag spellar in gitarr med den, och då har jag den runt 2 cm ifrån högtalarlådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en shure sm57 och jag spellar in gitarr med den, och då har jag den runt 2 cm ifrån högtalarlådan.

Får du för låg signal då, så kör du alldeles för låg volym på stärkaren... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...