Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är ju designer i grund och botten, så Adobes nya lansering av CS5 är lika stort som tillkännagivandet av en ny Mac.

Så när jag för ett tag sedan såg

på tuben blev jag HELT ställd.

Det är så bra så jag vill gråta. (Finns mer att se på Adobe.com)

Men det fick mig och min elegante (hrmm) kollega att disskutera i studion sist.

Hade denna "content aware" fungerat på musik?

Hur hade man kunnat lösa något sådant rent praktiskt?

Jag vill inte blåsa upp det för stort, utan detta är väl mest en tråd om hur tankarna kan få flyga iväg.

Men visst hade det varit sjukt roligt att ha en halvfärdig låt med vers och refräng och låta denna "plugin" göra resten.

Resultatet hade blivit roligt.

Precis som vi spann iväg på att om du har en bild på en halv bil, vad fyller den då ut resten med?

Annons
Postat

Det är väl på sätt och vis det Songsmith gör? Om man tänker horisontell och inte vertikal komplettering, det vill säga att man har ett spår som är hela versen och inte att man har två spår som tillsammans spelar första hälften av versen. Om du hänger med. 😲

Postat (redigerat)

Vad vi ser i klippet är ett sätt att ännu snabbare kunna hantera bilder, ta bort oönskade detaljer från foton etc. Frågan i tråden är, hur skulle det vara att ha ett liknande verktyg när det gäller musik. "Visst hade det varit sjukt roligt att ha en halvfärdig låt med vers och refräng och låtit denna plugin göra resten?"

Tjaa...

Izotope har i videoklippet ett exempel på om man råkat t.ex. radera en sånginsats mitt i av misstag. Något sådant analogband har jag där nyttan av den funktionen skulle kunna finnas. Men annars är väl grundregeln, spela rätt från början.

Men jag upplever det som att plugin-en "bara" tar bort och ersätter saker som redan finns. Den lägger väl inte till något som inte finns? Att ha en halvfärdig låt med vers och refräng och låta något program fixa stick och solo, nej tack.

🙂

Redigerat av debatt
Postat
Men jag upplever det som att plugin-en "bara" tar bort och ersätter saker som redan finns. Den lägger väl inte till något som inte finns?

Om du tittar på sista bilden i filmen så fyller den ju ut med extra information. Dock är det förmodligen "samma sorts pixlar". Men ändå.

Men vad jag tänkte på som exempel är ju om du har en helt färdig låt fast du saknar en vers, går det i teorin (utan vokaler) att förlänga det partiet automatiskt.

Dvs INTRO - VERS - BRYGGA - REFRÄNG - PARTI DU SAKNAR - REFRÄNG - REFRÄNG

Hade ju varit galet bra om man lagt in ett bibliotek av hitlåtar genom tiderna för att låta ett program ta fram den ultimata låten åt dig, eller hitta partiet du saknar.

Time will tell... 😳

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.