Jump to content
Annons

Hur mycket färgar din utrustning?


drloop (oregistrerad)

Recommended Posts

Hägglund (oregistrerad)
Om man bara tar en del så tror jag inte någon bryr sig.

Törs du det doktorn utan att Olsberg blir lessen på dig? 😮

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 73
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

drloop (oregistrerad)

Gör det, vore kul att höra om du hör nåt. Få vågar säga nåt och dom som gissat hittils har inte träffat rätt.

EDIT: nåt lär du ju höra men om du hör Behringer mixern menar jag...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Gör det, vore kul att höra om du hör nåt. Få vågar säga nåt och dom som gissat hittils har inte träffat rätt.

EDIT: nåt lär du ju höra men om du hör Behringer mixern menar jag...

Ska bli intressant. Min lilla Behringer har vart med ett tag, och jag vet att den brusar lite värre än önskat.

Men ska bli spännande att höra.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Konstigt för min Behringer är nåt av det tystaste jag haft hemma.

Brusar de nada så bruset öär bli svårt att gå på.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla behringerbord jag lyssnat på har låtit riktigt trist. Jag har dessutom bevis här på datorn.

Gjorde ett micktest där ett antal olika mickar testades genom ett antal olika preampar, och kan med gott samvete säga att behringern var rejält mycket sämre än de övriga. Det hörs tydligt.

Jag kan eventuellt lägga upp ett par smakprov från testet om det finns intresse.

Exempel på ljudkällor i testet var baskagge, ackegura och tal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde ett micktest där ett antal olika mickar testades genom ett antal olika preampar, och kan med gott samvete säga att behringern var rejält mycket sämre än de övriga. Det hörs tydligt.

Då borde du med lätthet klara testet då ... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Alla behringerbord jag lyssnat på har låtit riktigt trist. Jag har dessutom bevis här på datorn.

Gjorde ett micktest där ett antal olika mickar testades genom ett antal olika preampar, och kan med gott samvete säga att behringern var rejält mycket sämre än de övriga. Det hörs tydligt.

Jag kan eventuellt lägga upp ett par smakprov från testet om det finns intresse.

Exempel på ljudkällor i testet var baskagge, ackegura och tal.

Nu är det inte mickpreamparna som testas.

Bara line.

Och för att fortsätta eländet så har jag har inga guldplätterade kontakter, dessutom är en av kablarna skarvad från 3,5mm till RCA. Mao allt är obalanserat.

Jag konstaterar hittills att ingen har träffat rätt var skarvarna finns och inte heller lyckats spåra vilka av klippen som passerat ljudkort och mixer.

Jag har hittat produkterna på blocket, 300 spänn för mixern:

http://www.blocket.se/ostergotland/Mixer_B...m?ca=15&w=3

Och ljudkortet för 250:-

http://www.blocket.se/goteborg/Div_data_pr...m?ca=15&w=3

Med andra ord så kan ni alla bli lyckliga ägare till denna transparanta setup för 550:-, ja det inkluderar inte kablarna förstås. 😄

Grymt!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Jag klarade testet som drloop gjorde och skickade till mig. Dock så blev inte mitt resultat helt godkänt eftersom det kunde göras som ett nulltest.

Men jag tror att även om testet inte börjat från noll så hade jag hört skarvarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag klarade testet som drloop gjorde och skickade till mig. Dock så blev inte mitt resultat helt godkänt eftersom det kunde göras som ett nulltest.

Men jag tror att även om testet inte börjat från noll så hade jag hört skarvarna.

Vad är det för fel på det officiella exemplet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Nu kan vi sätta punkt på den här diskussionen eftersom jag konstaterat en skillnad. Men jag vill tillägga att skillnaderna var väldigt små och jag lyssnade i mono för att för att lättare höra skarvarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag klarade testet som drloop gjorde och skickade till mig. Dock så blev inte mitt resultat helt godkänt eftersom det kunde göras som ett nulltest.

Men jag tror att även om testet inte börjat från noll så hade jag hört skarvarna.

Du gjorde en nolltest mao? 😉

Jaja, det går ju att kolla på så vis, smart av Hägglund som sagt.

Men utan referensfil är det svårare eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Till saken hör också att jag har Realtek-kort på den här datorn med inte så lysande DA omvandling. Hade jag lyssnat i studion så hade nyansskillnaderna varit betydligt mer framträdande.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Till saken hör också att jag har Realtek-kort på den här datorn med inte så lysande DA omvandling. Hade jag lyssnat i studion så hade nyansskillnaderna varit betydligt mer framträdande.

Visst, du dissar mina grejer och sedan kan du plötsligt helt magiskt sätta var klippen är när det finns en referens med ett ljudkort som inte ens borde vara värt vatten enligt dig själv.

Då borde du lätt ta både mitt första exempel med min egen musik och Sibelius också?

Eller skall jag skicka en referensfil först kanske?

Sibelius får du först fixa innan jag ger dig en ny chans.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Men det är ju inte du som avgör om jag hör skillnad. Jag är nöjd med mitt resultat på filen du skickade mig. Jag behöver inget mer egentligen.

Men som jag sa så är inte skillnaden så stor så att din setup borde vara en katastrof. Din setup funkar för ren signalöverföring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett stycke Sibelius är uppsnittat i tio delar där varannan del är direkt ifrån original inspelningen och varannan har passerat ut från ett M-Audio 2406 ljudkorts DA till en Behringer UB802 mixer och tillbaka in i 2496ans AD.

Så hälften av klippen är inte berörda av mina audioprylar och hälften är körda genom riktiga budget prylar som torde ge en färgning av ljudet allt enligt experter på detta forum.

Allt enligt princpen där "x" representerar mutat spår och "-" representerar att spåret spelar. Så ljudklippet du laddar hem är klippt och har 5 klipp originalljud och 5 klipp som passerat billiga prylar. Som vanligt inte klippt i takt.

Ladda hem ljudfilen här. Tryck på den stora symbolen med noten för att ladda hem, eller klicka på "Hämta".

http://cid-95414f4a6f66ca47.skydrive.live....s^_cuts^_v1.wav

1) Så det är alltså två olika ljudkort inblandade, ett som heter 2406 och ett 2496?

2) Om det är varannan del så gäller det ju bara att lista ut vad den börjar med.

3) Testet är som det är, men då det är ett enda stycke blir det ju konstigt att jämföra något överhuvudtaget. Stycket fortgår ju och det man jämför är ju helt olika delar av stycket.

Kan man tänka sig att du lägger upp hela detta stycke dels i original och dels gm ljudkortets passeringar?

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Så det är alltså två olika ljudkort inblandade, ett som heter 2406 och ett 2496?

2) Om det är varannan del så gäller det ju bara att lista ut vad den börjar med.

3) Testet är som det är, men då det är ett enda stycke blir det ju konstigt att jämföra något överhuvudtaget. Stycket fortgår ju och det man jämför är ju helt olika delar av stycket.

Kan man tänka sig att du lägger upp hela detta stycke dels i original och dels gm ljudkortets passeringar?

😆

Så fort man har tillgång till original och "processad" så kan man enkelt lista ut vilket klipp som är vilket (utan att höra skillnaden) precis som Hägglund gjort. Bäst är ett stycke klassiskt med ett känt stycke som ingen vet exakt vilken inspelning det är (då det blir för jobbigt att hitta originalet) och göra precis som drloop gjort men kanske ännu bättre utan att skarva med tanke på risken för att just skarvarna hörs om man inte är väldigt noga.

Givetvis så kommer folk att klaga på testets uppbyggnad när det är svårt att höra en skillnad och det inte går att "fuska".

... och "2406" är ett skrivfel, 2496 ska det stå.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ursäkta jag hade tydligt skrivit lite fel. 2496 skall det vara och inget annat. Tack för att ni rättade till stavfelet.

Tänkte att jag skulle ta och testa mitt inbyggda ljudkort när jag ändå håller på.

Principen blir densamma förotum att jag struntar i Behringermixern.

Dvs, en oförstörd audiofil kommer att jämföras med ett klipp på mitt Realtec HD ljudkort som sitter rätt på moderkortet.

Undra om man kan höra skillnad på det inbyggda ljudkortet. Vad tror ni?

Jag har själv sagt att jag inte hör skillnad på mitt inbyggda ljudkorts DA omvandlare jämfört med M-Audio ljudkortets.

Däremot har jag testat AD och tyckte då att det var en hörbar försämring jämfört med M-Audio ljudkortet.

Försöker se om jag kan få till en testfil ikväll.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Äh, tusan jag hade ingen liten kontakt så jag får köra via Behringer mixern igen. Nåja, då lär det ju bli skillnad kan man tycka.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Usch vad blåst man är.

Jag får inte igång mina ingångar på mitt Realtec ljudkort.

Jaja, för göra ett nytt försök senare i veckan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Roligt test!

Det skulle vara kul om du kunde göra om det fast med en låt som låter bättre från början!

Ta t.ex. en låt från Eagles senaste platta, den håller hög kvalité.

Själv tkr jag att ljudet är bättre mellan 30-40 (lyssnade bara på halva låten), men det kan bero på stycket också.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Visst är det en uppfriskande test.

Som Gilbert redan förklarat så finns det anledning till att jag valt ett klassiskt stycke.

Och jag kan skicka ett PM om du vill veta lite om du träffade nåt av sanning.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...