Jump to content
Annons

Nybörjare; dåligt ljud & förvirring


annsvi

Recommended Posts

Okej, jag har försökt i månader nu till och från men är fortfarande helt vilsen och jag behöver hjälp! Jag kan verkligen inget alls om alla dessa termer och namn och ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag.

Det är som så att jag har ett piano som jag kan koppla in med USB-kabel till min PC och ljudet blir jättebra men i midi-format, och då kan jag inte exportera hela ljudfilen eftersom sången spelas in i audio genom vanliga uttaget i datorn som är till för mic/linje in. Jag har även en audio-kabel som jag provat med istället men ljudet blir så fruktansvärt dåligt då (alldeles för mycket brus) och jag vet inte varför. När jag spelar in sången är det också väldigt mycket brus.

Måste jag spela in pianomusiken med audio-kabeln för att kunna kombinera med sången?

Varför brusar det när jag spelar in pianot med audio-kabeln och vad ska jag göra åt det?

Vad behöver jag för att få bättre ljud vid inspelning av sången? Mixer som går genom USB? (Vilken sort då? - budgetpris)

Är det mycket bättre med en mic som kopplas till mixer?

Och det här med preamp... Blir det stor skillnad med en sån? Vilken sort ska man ha? (budgetpris här också) '

Är det något jag glömt?

Snälla, hjälp! Jag vill väldigt gärna spela in mina låtar men jag är helt borta med flötet. Jag har ingen aning alls vad jag ska göra och jag tror jag redan krånglat med för mycket inställningar på datorn för jag var tvungen att skicka in den på support och lagning senast jag försökte spela in min musik! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad använder du för program? Jag förstår inte riktigt hur du menar med att du inte kan exportera midi och audio samtidigt. Det är ju bara att mixa ner hela projektet som en mp3a så är du klar.

Spela in med midi och använd en VST-plugin eller sampler med pianoljud för att få ljud i lådan! Så gör jag med det mesta. Jag har ett midiklaviatur som alltså inte har några inbyggda ljud eller några finesser utöver några knappar. Alla ljuden jag lägger på har jag ju i datorn och använder genom en sampler eller en mjukvarusynth.

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad använder du för program? Jag förstår inte riktigt hur du menar med att du inte kan exportera midi och audio samtidigt. Det är ju bara att mixa ner hela projektet som en mp3a så är du klar.

Spela in med midi och använd en VST-plugin eller sampler med pianoljud för att få ljud i lådan! Så gör jag med det mesta. Jag har ett midiklaviatur som alltså inte har några inbyggda ljud eller några finesser utöver några knappar. Alla ljuden jag lägger på har jag ju i datorn och använder genom en sampler eller en mjukvarusynth.

Cubasis VST 4. Tydligen så går det inte att exportera midi och audiofilerna i ett, inte vad jag märkt i alla fall. Bör jag fixa något annat program?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att testa Reaper: http://www.cockos.com/reaper/ Det finns i en demoversion utan begränsningar och som egentligen aldrig upphör att fungera, men en fullversion för privat bruk kostar inte ens 500 spänn, vilket är nästan gratis med tanke på hur bra programmet är. Sedan testar du gratispluggen mda Piano http://www.pluginspot.com/documents/30.html att spela in MIDI-piano med. När du renderar ner hela projektet sen kommer även pianoljudet med, i alla fall för mig.

Edit: För att få bättre ljud och göra det lite smidigare att jobba så finns USB-ljudkort, Musikbörsen har tex ett M-Audio Fast Track med en mic-ingång och en instrumentingång för 1.300 spänn och då behöver du ingen preamp eller sånt. Det har fantommatning för kondensatormicar också.

Redigerat av lundberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...