Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan

Testade ikvĂ€ll att Ă€ndra bias settings pĂ„ min dual rectifier till EL-34. Tycker faktiskt detta ljud lĂ€mpar sig bĂ€ttre till inspelning Ă€n 6L6. Men i manualen till mesan stĂ„r det att om jag planerar anvĂ€nda denna instĂ€llning sĂ„ bör jag köpa upp mig pĂ„ ett lager rör 🙂 Är det sĂ„ att detta inte hĂ„ller lika bra? NĂ„gon som har erfarenhet? I studion Ă€r det ju inte den grymma volym man kan tĂ€nka sig ha pĂ„ en scen sĂ„ jag driver ju inte rören lika hĂ„rt som dĂ„. Ljudet blev lite "rundare" och satte sig i mixen mycket snabbare.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Annons
Postat
Hejsan

Testade ikvĂ€ll att Ă€ndra bias settings pĂ„ min dual rectifier till EL-34. Tycker faktiskt detta ljud lĂ€mpar sig bĂ€ttre till inspelning Ă€n 6L6. Men i manualen till mesan stĂ„r det att om jag planerar anvĂ€nda denna instĂ€llning sĂ„ bör jag köpa upp mig pĂ„ ett lager rör 🙂 Är det sĂ„ att detta inte hĂ„ller lika bra? NĂ„gon som har erfarenhet? I studion Ă€r det ju inte den grymma volym man kan tĂ€nka sig ha pĂ„ en scen sĂ„ jag driver ju inte rören lika hĂ„rt som dĂ„. Ljudet blev lite "rundare" och satte sig i mixen mycket snabbare.

MVH

Anders

Det det skickas mer volt till i rören. Och det gör att rören slits snabbare. Du har sÀkert en 5-600 volt.

Postat (redigerat)
GÄ in pÄ Folkesson och lÀs. Mycket pedagogiskt och nyttig och framför allt rolig intressant lÀsning!

Mycket intressant lĂ€sning, och sĂ„ som han beskrev EL-34:an va precis det jag upplevde. Men jag fĂ„r alltsĂ„ rĂ€kna med att rören kommer slitas lite snabbare nu dĂ„ 🙂 jaja...bara köpa upp sig pĂ„ ett lager sedan dĂ„.

EDIT: Dock upplevde jag inte att det lÀt marshall över det *skratt"

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Folkesson Àr en rolig snubbe. Han kan verkligen skruva till stÀrkare. Hade en 4-kanals moddad jcm 800 frÄn honom. Helt fantastisk. Nu sitter jag i en lÀgenhet med min POD xt och kliar mig i huvudet. hur jag Àn bÀr mig Ät kommer jag aldrig att komma i nÀrheten av den stÀrkaren.

Lade ut den pĂ„ blocket och folkesson sjĂ€lv kom och köpte tillbaka den 🙂 Han hade fĂ„ pĂ„ lager och stor efterfrĂ„gan pĂ„ fĂ€rdigmoddade marshalls frĂ„n kunder.

Skratta inte Ă„t marshall Anders, alla vet innerst inne att de lĂ„ter bĂ€ttre Ă€n midscoopade boogie-jenkarna 😄

war started? 🙂

Postat
Folkesson Àr en rolig snubbe. Han kan verkligen skruva till stÀrkare. Hade en 4-kanals moddad jcm 800 frÄn honom. Helt fantastisk. Nu sitter jag i en lÀgenhet med min POD xt och kliar mig i huvudet. hur jag Àn bÀr mig Ät kommer jag aldrig att komma i nÀrheten av den stÀrkaren.

Lade ut den pĂ„ blocket och folkesson sjĂ€lv kom och köpte tillbaka den 🙂 Han hade fĂ„ pĂ„ lager och stor efterfrĂ„gan pĂ„ fĂ€rdigmoddade marshalls frĂ„n kunder.

Skratta inte Ă„t marshall Anders, alla vet innerst inne att de lĂ„ter bĂ€ttre Ă€n midscoopade boogie-jenkarna 😄

war started? 🙂

hmm....ska bara ta pĂ„ mig mesa-klĂ€der nu och inta stridsposition 🙂

NÀ dÄ... jag har inget emot marshall, men jag har aldrig fastnat för dem lika mycket som mesa. Men de gör bÄda grymma förstÀrkare.

MVH

Anders

Postat

Jo sÄ Àr det faktiskt.

Jag hade en liten anti-mesa-instĂ€llning tidigare dĂ„ jag tyvĂ€rr bara hade hört deras hi-gain monster. Men efter att ha provat bĂ„de en lone star och stiletto fĂ„r jag nog hĂ„lla med om det Ă€r jĂ€kligt bra stĂ€rkare. Är dock inte sĂ„ mycket för rectifier-serien...

But, I'm a Marshall guy.

Postat
war started? 🙂

Well, det finns sÄ in i helvete mÄnga bra rörstÀrkare. Men det som jag hitills tycker lÄter bÀst Àr Soldano SLO100

Gammal hÀck som fanns redan 1987. Livsfarlig top och tillverkas Àn idag

Postat (redigerat)
Jo sÄ Àr det faktiskt.

Jag hade en liten anti-mesa-instĂ€llning tidigare dĂ„ jag tyvĂ€rr bara hade hört deras hi-gain monster. Men efter att ha provat bĂ„de en lone star och stiletto fĂ„r jag nog hĂ„lla med om det Ă€r jĂ€kligt bra stĂ€rkare. Är dock inte sĂ„ mycket för rectifier-serien...

But, I'm a Marshall guy.

Rectifiern kan sÄ mycket mer Àn hi gain, Àven om det Àr dÀr den blivit kÀnd. Men det Àr nog inte sÄ mÄnga som tÀnker pÄ det dÄ den inte Àr lika karakteristisk i de andra lÀgena. Disten Àr ju kÀnd. Men detta med vilken stÀrkare man vÀljer Àr ju grymt personligt. Jag valde mesan eftersom jag Ànnu inte hört en marshall som lÄter bra exempelvis *skratt* skoja bara

gloves.jpg

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Polaren köpte en Triple Rectifier. Kopplade in den i sin marshall 4x12 med 75 wattare. Och den började dansa pÄ golvet och fullkommligt spy galla. Tokbottnade. LÀt gurka. Det vara bara att bestÀlla hem en Road King Slant. Och JÀvlar vad kött det blev!

Postat
Polaren köpte en Triple Rectifier. Kopplade in den i sin marshall 4x12 med 75 wattare. Och den började dansa pÄ golvet och fullkommligt spy galla. Tokbottnade. LÀt gurka. Det vara bara att bestÀlla hem en Road King Slant. Och JÀvlar vad kött det blev!

Man ska inte blanda in marshall 😏

Hade han problem med basen alltsÄ? Skumt, har inte upplevt det problemet med dual rectifiern. Dock kör jag den ju pÄ 50w för det mesta för att kunna driva rören lite mer, samt mesa lÄda.

MVH

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.