Jump to content
Annons

Inspelning av Audio i Cubase 4 LE upphör?


Notknäckaren

Recommended Posts

Skapar ett projekt och lägger till ett Audio spår som jag kan spela in på. Efter en tid (ett antal takter) så slutar Cubase att fånga min inspelning. Varför? Ibland blir det 10 takter, ibland färre och ibland fler. Jag vill att audiospåret ska rulla på så att säga och fånga hela min session som kanske blir ett hundratal takter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Flytta högra markören? Jag är ganska novis på Cubase så jag fattar inte riktigt vad du menar? Markören (det långa strecket som vandrar) börjar ju på takt 1 när jag startar inspelningen. Inspelningen vill jag ska avlutas när jag trycker på stopp efter så många takter som jag vill så att säga. Man ser ju att färgen på spåret är blått exempelvis så länge som Cubase spelar in. Helt plötsligt efter typ 29 takter är den inte blå längre och inget ljud spelas in längre. Cubase avslutar inspelningen själv. Detta vill jag att inte att Cubase ska göra. Greppar inte detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon som har någon idé om vad detta beror på och vad man kan göra åt det?

Som sagt efter att ha tryckt igång inspelning så spelar Cubase in ett 10-20 tal takter men sedan så övergår Cubase till uppspelning. Tidslinjen i projektfönstret fortsätter dock att vandra från vänster till höger takterna framåt ända tills jag trycker stopp. I projektfönstret finns information om att jag kan spela in 70h 50min - 44.000 Hz - 16 bit så Cubase borde ju inte övergå från inspelning till uppspelning efter ett fåtal takter?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Läs på om left och right locator...

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig i detalj för det var många år sedan jag körde Cubase.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

börja med att LÄSA MANUALEN OM DU INTE VET!

Om du har typ ett rött eller blått fält markerat, Minns inte vilket som det ska "vara", Det fältet är typ "punch in / out" så den spelar bara in det området.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo då nu har jag läst på i manualen om både cursor och punch out. Problemet har inget med detta att göra! Men nu har jag löst det 🙂

Jag noterade att varje gång som inspelningen avbröts skrevs det på disken. Jag undrade varför? Slog på inspelningen flera gånger och satt och tittade på skärmen. Såg då att mätaren för ASIO Time Usage slog i taket så att ASIO Overload visade rött varje gång som inspelningen avbröts. Det verkade som om det var någon slags "polling" som slog ut inspelningen. Detta poblem kännde jag igen sedan tidigare då jag råkat ut för det i något annat sammanhang på någon annan dator. När man får uppfattningen att det ligger någon slag "polling" bakom som stör ut så stänger jag alltid av nätverkskorten i datorn. Sagt och gjort denna gång också...jag stängde bara av det trådlösa nätverkskortet i min dator och inspelningarna fungerar nu klockrent:)

Så till alla med samma problem prova med att stänga av det trådlös nätverkskortet. Samma sak gäller för både trådlöst och icke trådlöst. Om det inte hjälper med att stänga av det trådlösa så prova även med att inaktivera drivrutinerna för nätverkskortet i Enhetshanteraren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha oj.. då klarar inte din datorn så mycket 😄

Finns fler sätt att öka ASIO drivrutiner också.. man går in på kontrollpanelen -> System -> avancerat -> Prestanda -> Inställningar -> Avancerat -> Scemaläggning för processor -> Bakgrundstjänster, Detta gör att ASIO drivrutinerna prioriteras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg då att mätaren för ASIO Time Usage slog i taket så att ASIO Overload visade rött varje gång som inspelningen avbröts.

Jag ser att du hittat lösningen men om du vill läsa mer om fenomenet kan du söka på DPC Latency i forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...