Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Kanske lie off-topic i ett musikerforum, men jag planerar sÀtta upp en speglad RAID-konfiguration för att vara sÀker att inget pajar.

Min frÄga Àr om man kan köra dubbel RAID i ett system eller om det oftast Àr begrÀnsat till en?

Dvs, kan jag göra följande?:

Spegla 2st 80GB-diskar som ger mig en 80GB-disk för operativet.

Spegla 2st 500GB-diskar som ger mig en 500GB-disk för program, samples, arr och allt annat..

Kontentan, Windows "ser" 2 diskar, en pÄ 80 (c:) och en pÄ 500 (d:) fast i verkligheten sitter fyra diskar i chassit.

Funkar detta? Eller Àr det oftast begrÀnsat till en raid-setup per system, dvs antingen 80GB-raiden eller 500GB-raiden?

Tack pÄ förhand!

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Det ska inte vara nÄgra större problem. TÀnker du köra hÄrdvara eller mjukvara som raid?

I större sammanhang kör man ofta tvÄ lager av raid. DÄ fÄr man bÄde prestanda och redundans.

Postat

Satsa pÄ en(1) SSD för operativet sÄ fÄr du bÄde ett sÀkert och snabbt system. Sen kan du raida med 3st. 500GB diskar sÄ fÄr du bÄde sÀkerhet och snabbhet.

Postat

Jag kör dubbla RAID i min server, sĂ„ visst gĂ„r det. Kanske lite onödigt att RAIDa upp OS-disken, men visst, vill man ha det sĂ€kert sĂ„. Det Ă€r helt upp till ditt RAID-styrchip hur mĂ„nga diskar du kan köra 😄

Postat
  pme sa:
TÀnker du köra hÄrdvara eller mjukvara som raid?

TÀnkte köra enbart hÄrdvara.

Hade gĂ€rna kört med 3 diskar för bĂ„de snabbhet och sĂ€kerhet, men det fĂ„r vi se om plĂ„nboken tillĂ„ter 😄

Kanske lite "onödigt" att RAID'a OS-disken, men samtidigt, orka installera om Cubase, installera alla pluggar och sÄ vidare, och sÄ vidare.... ^^,

Postat
  Dj_Aladdin sa:
TÀnkte köra enbart hÄrdvara.

Hade gĂ€rna kört med 3 diskar för bĂ„de snabbhet och sĂ€kerhet, men det fĂ„r vi se om plĂ„nboken tillĂ„ter 😆

Kanske lite "onödigt" att RAID'a OS-disken, men samtidigt, orka installera om Cubase, installera alla pluggar och sÄ vidare, och sÄ vidare.... ^^,

Enbart spegling blir lite lĂ„ngsammare Ă€n en ensam disk, sĂ„ du borde nog satsa pĂ„ Raid5 (alltsĂ„ 3 diskar) för att fĂ„ bĂ„de sĂ€kerhet och snabbhet. HĂ„rddiskar Ă€r billigt nu för tiden. 🙂

Det Ă€r Ă€ndĂ„ lĂ€mpligast att ha en image-backup pĂ„ en disk som normalt inte Ă€r inkopplad. Vad hĂ€nder annars om blixten slĂ„r ner och dödar datorn? DĂ„ kan bĂ„da Raid-diskarna eldas upp samtidigt och du har inte sĂ„ mycket glĂ€dje av Raiden... 😉

Jag kör image-backuper pÄ bÄde systemdisken och audiodisken med ojÀmna mellanrum (till eSATA diskar) - och dessutom inkrementell filbackup av vÀl valda kataloger, till en LAN-disk efter varje dag som jag har gjort nÄgot vÀsentligt.

Ljudbiblioteken ligger pÄ tvÄ diskar som Àr i Raid0 för hastigheten. Backupen av ljudbiblioteken ligger i alla originalskivorna...

Postat
  Claes sa:
Det Àr ÀndÄ lÀmpligast att ha en image-backup pÄ en disk som normalt inte Àr inkopplad.

Allright, vettigt surr, ska ge det hela en ordentlig tanke... Tack.

Men om man ger sig pÄ en imagebackup, har du nÄgot bra, helst gratis program att tipsa om? Finns mycket program för bÄde image, spegling och hederlig backup dÀr ute, gÀller bara sÄlla ut det vettigt frÄn skiten.

Har hemska erfarenheter av tex "clonedisk" som lĂ€t sĂ„ fint pĂ„ pappret men som nĂ€stan dödade hela bygget... 🙂

Postat

HÄller bara med om att det Àr bra med separat backup. Om ett program skriver sönder en fil i en RAID sÄ Àr ju filen förstörd. Ingen backup och den Àr borta.

OcksÄ intresserad av ett enkelt bra image-backup, gÀrna för Vista. Har kör Norton Ghost tidigare med bra resultat, men tÀnkte att det kan finnas nÄt utan kostnad.

// gunnar

Postat

Köpte faktiskt Acronis, kostade 300:- och det Àr grymt bra, lÀtt att förstÄ dessutom. Tack för tipset..

Ser ut som att det blir RAID 5 pÄ os-diskarna (dÀr Àven Cubase, pluggar och övriga installationer ligger) pÄ 3st 80GB-diskar, dÄ blir det bÄde snabbt och sÀkert.

De större 500gb-diskarna kör jag en RAID 1-spegling bara för sÀkerheten... Blir det för segt skaffar jag en 500 till och kör RAID 5... Som tidigare nÀmnt Àr en 500-disk inte dyr idag.

Utöver detta har jag Acronis pĂ„ en extern USB-disk som tar autoimage en gĂ„ng i veckan nattetid... 🙂

Btw, kan man blanda IDE och SATA i samma RAID-setup? 🙂

Postat (redigerat)

RAID ?

Ide och sata Àr 2 olika styrchip för hd.

svar : hÄrdvaruraid fungerar ej mellan dessa chip ( hÄrdvaruraid Àr dock det enda vettiga alternativet )

mjukvaru-raid fungerar, men endast i vissa OS och prestandan Àr medioker.

Vanlig ide Àr segt och vÀntetiderna blir lÄnga dÄ musikprog ska ladda filer ( Àven i raid-0 )

Jag kör 2 xtreme SSD diskar i raid 0 för systemet + 3 snabba hd 7200rpm i raid 0 för slask o stora filer pÄ samma sata2 controller.

Det fungerar storslaget:

+ 1st 1TB disk för backup pÄ en annan controller

systemet 2x ssd read\write ca 420/180mb 0,1ms

3xhd read\write ca 310/330mb 11-12 ms

NÀr 3xraid börjar skicka information efter 11-12ms sÄ har 2xSSD-raid redan skickat minst ca 1500-1800mb enorm prestanda, SSD Àr sjukt bra och har bÀttre sÀkerhet ca 1-2milj timmar innan disken kanske rasar.

Man bör tÀnka pÄ att en del tjÀnster ska\bör stÀngas av och lagring av allt internet cockies, temp o sÄnt bör lagras pÄ vanlig hd om du ska köra ssd som systemdisk.

finns fria patchprogram att tanka ner som fixar allt enkelt för att ssd ska mĂ„ bra 🙂

Redigerat av RobBan turbogröt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.