Jump to content
Annons

Tips vid live inspelning


Jaker

Recommended Posts

Jag skulle vilja ha lite tips och råd för att få till en inspelning live i replokalen. har bara spelat in i små studios med pålägg innan, då kan de ju sluta med 12 mickar på bara trummorna och man kan få de att låta som man vill. Men nu vill jag ha något skrotigare till mitt blues band. Tänkte köra allt live i replokalen.

Till mitt förfogande har jag:

Digi 001

Mixer med hyffsade preamps Jag har tänkt att det ska räcka med 8 kanaler för att de ska bli lite utmaning.

Jag har det röda jjlabs trumkitet.

3 sm57or

en mxl 990

En gammal vintage astatic 10-d dynamisk mick.

Och vi ska spela in 2 gitarrer, kontrabas, Trummor ink. brevlådor järnrör och saker som låter, Och sången vill jag ha med live också.

Min tanke va att köra.

JJlabs BK mick på kaggen

2 jjlabs OH mickar på trummorna.

57:a på varje gura

sen vet jag inte riktigt villken mick som låter bäst på kontrabasen.

Sen förhoppningsvis min astatic på sången för att få riktigt vintage sångljud annars blir det nog en sm57a på sången.

Och sen mxl 990 som rumsmick

Vi har ett ganska stort rum 26kvm så man har ju möjligheter att flytta runt saker som man vill.

Någon som har några intressanta ideer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tänk på att inte ha oh-adrna för högt över trummorna, då tar de med allt annat lika mycket, sätt ner dem så lågt att trummisen nästan slår på dem, då blir det fett mos ur pukorna å fint krisp i cymbalerna. Ev bör du köra bara en oh, och sätta den andra nära virveln, annars blir det ganska hopplöst att få rätt nivå på virveln i mixen. Eller också offrar du rumsmicken och kör den på virveln i stället, så får du stereo på oh. Alla trummickarna kommer i alla fall att funka även som rumsmickar till de andra instrumenten.

Kontrabasen ska ni kanske skärma av lite så det inte blir så mycket läck in den micken, kontran låter ju inte så mycket.

MVH Håkan som snart också ska spela in live (förutom sången) på åtta spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har klurat på att offra rumsmicken för virveln. Problemet är att han har ju ett vanligt trumset men sen på sidan där golvpukan står har han ett extra "trumset" med järnrör brevlåda djembe och lite allt möjligt Och brevlådan används istället för virveln ibland. Så virveln är inte riktigt lika viktigt som i konventionella trumset. Kanske skulle köra en OH och en mick på brevlådan och en på virveln. Hmm

Det viktigaste är känslan i det. Stereobilden är inte så viktigt

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som ett roligt band!

Hur gör ni med basfiolen? Den blir nog svårast att spela in bra. Både att få den att låta bra, och att inte få in för mycket av de andra instrumenten i den micken. Använder ni en förstärkare till ståbasen eller kör ni den helt akustiskt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en billig passiv burk som är väldigt bra att ha

http://www.thomann.de/se/art_splitcompro.h...bcbf75bcb4039c9

Med den kan man koppla in en sångmick i ena änden, sen splittas den signalen i två, den ena kabeln går till inspelningen, den andra till lyssningsförstärkare/PA.

Eller också använde man den tvärtom, man kopplar in två mickar tex en till virvel, en till brevlåda, dessa går i burken ihop till en och samma kanal, bra när man bara har 8 spår att vifta med. Jag tänker köra min till att kombinera två mickar på virveln, över och undermick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vi har en k&k duoble big twin mick till basen. Möjligheten finns att köra den genom en stärkare och micka den istället. Jag hade snöat in på att micka den akustiskt. Men låter det gutt så är det ju mycket enklare att micka förstärkaren på alla sätt och vis. Funderar på om man skulle fabricera någon skärm av roxull eller något skit. Så kanske man kan skärma av nånstans om det behövs. vi ska precis byta lokal. Har bara varit inne och tittat så de ska bli spännande att höra hur det rummet låter.

JÄVLA SKIT att jag beställde från thomann för ett par dagar sen annars hade det ju varit guld värt med en såndär. Men då kan man väl inte ställa separat volym sinsemellan mickarna? utan det blir till att labba med avståndet då.

Redigerat av Jaker
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni kan ju testa att ställa basisten avsides i ett hörn och ha hans stärkare lite svagt påskruvad framme vid de andra musikanterna så de hör hans lir, men spela in basen akustiskt. Blir det inte för mycket läck så är nog en stormembranare framför stallet bäst. Annars kan ni ta en SM57 ganska nära f-hålet. En dynamisk mick tar inte in läcket så mycket, det är bra, men då får ni inte med greppbrädans knorr lika bra.

Sitter det två inbyggda mickar i kontran så kan det troligen vara så att de ger det bästa ljudet, kan ni lina direkt från stärkaren kan de bli bra. Jag spelade in en jazztrio-kontra en gång, då tog jag in den på två spår, både line samt en dynamisk AKGD112 framför stallet. Hade jag fått göra om det hade jag troligen satt fast en pytteliten CM3 på nåt vis på själva stallet, under strängarna.

Och ja, man kan inte styra volymerna med combinerburken. Och när man flyttar mickarna får man se upp noga och lyssna efter fasfel, det går att fasvända ena kanalen. Man kan ha bara en fantommatad mick, den andra måste vara dynamisk. Ni skulle kunna kört sm57 på virveln och stormembranen på "alternativsetet. Har inte Thomann hunnit skicka går det att lägga till grejer på samma order

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...