Jump to content
Annons

Höga(Ljusa toner) frekvenser


prototyp

Recommended Posts

Tjena!

Jag undrar vilket material som bäst tar bort de höga frekvensernas "missljud".

Jag byggde nyss ett mickbås som jag överlag är super nöjd med men ibland när jag tar i lite mer på de "ljusare" orden/bokstäverna t.ex som i o.s.v då blir de som ett litet "missljud" eller vad man nu ska kalla det.. låter som ett reverb som man endast lägger på 8000 alltså väldigt ljust..

Jag tror faktiskt det är exakt någonstans vid 8000 ljudet ligger.

Någon som vet ngt sätt att få bort dessa? :rolleyes:

Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm.. kan försöka leta fram en inspelning!

Jag kan inte bygga om båset men möjligtvis bygga nån absorbent eller något. Men det jag inte förstår är hur det uppstår!

Jag har stenull & ett bra absorberande tyg från ljudbalans.se på alla väggar sen i taket och på dörren har jag rätt billiga absorbenter från thomann (4 plattor för 380 spänn eller något liknande). Är skit nöjd med kvaluten på båset o.s.v förutom det där konstiga ljudet!

Hittade ett test" nu men det är jävligt övermixat haha jag lekte runt med massa effekter (hade tråkigt).

http://www.speedyshare.com/files/21528242/...oneymachine.mp3

Man hör det klarast (i mina högtalare iallafall) när jag säger minnen!

Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Det är inte vid 8k utan runt 4k som jag hör problem. Jag fick bort det värsta med en ganska extrem EQ. Om du har Logic så kan du ta channel EQ och ställa Q-värdet på 100 på ett band och svepa runt till du hittar tonen som "skriker". Sedan är det bara att dra ner den där. Det tar död på ganska mycket karaktär när man gör så så det ska man absolut inte göra på masterregeln utan i mixen på de spår som behöver det och enbart om det verkligen behövs. Om du inte har logic så får du hitta en annan eq med riktigt vassa band. Det går tyvärr inte att göra med Cubase EQ om de inte har uppgraderat den rejält sedan version 4. Jag vet inte hur det fungerar i de andra programmen. I värsta fall så får du köpa en EQ som klarar av det.

Tänk på att om det ligger flera vassa toner väldigt nära varandra så kan det vara bättre att bredda bandet lite grann istället för att använda sig av två band. Det är dessutom inte alltid man vill ta bort alla toner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tack så mycket 😄 Vet du möjligtvis av vad detta ljud brukar uppstå av? För dålig isollering? Eller vad?

Jag har cubase 5 med en jävla massa plug ins.. Waves, Nomad Factory, T-racks Deluxe, wave arts o.s.v..

Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid 4kHz får du knappast några stående vågor (det motsvarar ca 4.3cm och hanteras med lätthet av tunna absorbenter), så det är möjligt att micken förstärker där omkring lite för kraftigt och/eller att din röst helt enkelt låter så. Du skulle kanske testa om en annan mick ger dig ett bättre resultat med din röst i så fall...?

Har du ett puffskydd i metall, så kan det eventuellt bli ett missljud i metallnätet. Testa i så fall med ett puffskydd med nylontyg och se om det blir bättre.

Min första gissning hade annars varit att rummet som du mixar i, är för mycket behandlat med tunna absorbenter som inte kan hantera basen. Det gör i så fall nämligen att du omedvetet drar på med för mycket diskant när du mixar eftersom diskanten (men inte andra register) dämpas för mycket i rummet och du kompenserar för det genom att öka i toppen, men det är kanske inte så...?

Att "fixa" problemet med hjälp av plugins i stället för att försöka klura ut var problemet ligger, är lite som att "fixa" ett bensinstopp genom att spänna åsnor framför bilen, utan det där med "en jävla massa plugins" ser jag absolut inte som någon lösning... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

alltså mina nuvarande högtalare jag mixar i är inte direkt dom bästa men jag brukar referens lyssna (heter de så?) i min pappas stereo anläggning som kostar en jäääälva massa 🙂 Och där hör jag den där "4a k'arn" rätt klart 🙁 Jag har ju tunna absorbenter i båset.. Skumt att det blir så ändå :s Eller?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle börja med att göra olika referensinspelningar för att komma fram till exakt var problemet ligger. Testa olika mickar, olika positioner i båset (om möjligt), utanför båset, med eller utan puffskydd, olika hörlurar, etc. Försök isolera problemkällan, så du vet vad du ska jobba med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska försöka låna hem en mick för att se om det blir någon skillnad.. Sen det där med olika positioner var ett bra tips 😄

Men den enda saken jag inte fattar är varför det blir så när jag har isollering (både tunna och stenull + tyg) i hela båset :s 😊 Liksom det jag menar är om det ska vara så? Eller har jag byggt något fel tror ni? 😄 Jag har lite tunna absorbenter kvar så finns det något mer sätt man kan sätta dom på än runt i hela båset?🙂 För nu finns det ingen ledig plats för dom.. Vad kan göra den där 4k'arn tror ni?? Snälla hjälp mig 🙂

Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte någonting på golvet just nu? Förutom reglar, stenull & spånskivor.. Pappa & jag har tänkt lägga trä golv! Blir det någon skillnad? Hur är det med matta? Blir det någon skillnad om man lägger en matta där inne? Kan det möjligtvis vara golvet som ger ifrån sig ljud eftersom det inte är någon speciell isollering där.. Som sagt ge mig alla tips som går att få! SNÄLLA!

Jag ska börja på ett välproducerat album och vill få det låta bra därför vill jag fixa detta problem snarast 🙂

Trägolv + matta? Blir det någon skillnad? Vad för någon isåntfall? Vilka frekvenser dämpas tror ni?

Eller ska man bygga någon slags basfälla, eller sätta absorbenter på någonting och ställa där inne? Har rättså mycket plats kvar iallafall.

KOM MED FÖRSLAG!

Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inget på golvet - har du nånting i taket? Kan det vara ett flutter-eko? Hör du ett metalliskt ringande eko om du klappar händerna i mick-båset?

Flutter ekon uppstår mellan parallella ytor (t.ex golv-tak). Det kan förvärras om man har absorbenter på alla ytor utomt två som är parallella. Testa att tillfälligt lägga en tjock matta, kudde eller liknande på golvet i mick-båset och se om det blir bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...