Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ska skruva upp en 2*1m diffusor pÄ vÀggen bakom ryggen i mitt 5*4,5m rum. Sitter lÀngs ena lÄngsidan och jobbar av diverse orsaker. VÀggen Àr i tegel och det smattrar ordentligt nÀr man klappar i nÀrheten av den. Min fundering Àr vilken bandbredd jag bör rikta in mig pÄ. Skulle det vara vÀrt att bygga en djupare variant för att diffusera ner mot 3-400hz eller Àr det bara onödigt? Det Àr som sagt fluttret, direktstudsen frÄn vÀggen jag vill ta vÀck. Har redan mycket absorberande material i hörnen sÄ jag vill inte anvÀnda mig av nÄgot sÄdant i det hÀr lÀget för att inte döda rummet helt.

Har kolla lite pÄ denna lÀnk: http://www.mh-audio.nl/Diffusor.asp

Vad skulle ni köra pÄ för speccar? Dimensionerna Àr som sagt 2*1m (djup max 20cm, helst sÄ tunn som möjligt om det inte gör nÄgon skillnad) och diffusorvÀggen befinner sig knappt 4m frÄn högtalarnas front.

/Erik

Annons
Postat
TÀnk pÄ att du ska minst ha diffusorns djup x 3 som avstÄnd frÄn dig sjÀlv och diffusorn.

Diffusera det du behöver.

Diffusorns djup x3 blir inga problem:)

Det jag undrar över Àr om jag bör bygga en diffusor med mÄnga "fack" som tar höga frekvenser eller om jag bör satsa pÄ en som tar mellan 350-1k. I vilket register ligger det sedvanliga "fluttret"?

Postat (redigerat)
Diffusorns djup x3 blir inga problem:)

Det jag undrar över Àr om jag bör bygga en diffusor med mÄnga "fack" som tar höga frekvenser eller om jag bör satsa pÄ en som tar mellan 350-1k. I vilket register ligger det sedvanliga "fluttret"?

Det beror pÄ mÄnga saker. Rummets dimension, lutningar, föremÄl och material.

Flutter Àr enkelt att ta bort, och enkelt att mÀta.

Kör upp en mick och mÀt med sinusvÄg (för bas och mellanregister vid 1khz), rosa (för 300hz och över) och vitt brus (som funkar för hela registret) och med korta klipp för att hitta ringningar.

Du kan Àven spela in klick och mÀta ringningarna pÄ det viset.

Flutter kan ocksÄ behandlas med absorbenter (och det Àr definitivt att föredra vid lÄga frekvenser).

Redigerat av addic59
Postat
TÀnk pÄ att du ska minst ha diffusorns djup x 3 som avstÄnd frÄn dig sjÀlv och diffusorn.

Diffusera det du behöver.

Tror du missuppfattat denna siffra. AvstÄndet till en diffusor (som reflekterar tillbaka mot lyssnare) bör vara minst tre gÄnger designfrekvensen, d v s om diffusorn Àr effektiv frÄn 300 Hz sÄ bör avstÄndet vara minst 3,44 meter. Det man Àven bör tÀnka pÄ Àr att skillnaden mellan direktljud och reflex bör vara minst ca. 15-25 ms sÄ om ytan man funderar pÄ att behandla ger en reflex som anlÀnder tidigare Àn detta (relativt till direkt) sÄ dör man absorbera istÀllet för att diffusera.

Postat
Tror du missuppfattat denna siffra. AvstÄndet till en diffusor (som reflekterar tillbaka mot lyssnare) bör vara minst tre gÄnger designfrekvensen, d v s om diffusorn Àr effektiv frÄn 300 Hz sÄ bör avstÄndet vara minst 3,44 meter. Det man Àven bör tÀnka pÄ Àr att skillnaden mellan direktljud och reflex bör vara minst ca. 15-25 ms sÄ om ytan man funderar pÄ att behandla ger en reflex som anlÀnder tidigare Àn detta (relativt till direkt) sÄ dör man absorbera istÀllet för att diffusera.

My bad, dÄ hÀnvisar jag till Gilbert's inlÀgg.

För att fÄ klarhet i det du skriver Gilbert:

Är inte riktigt sĂ€ker pĂ„ vad du menar med Designfrekvens. Menar du den primĂ€ra frekvensen man vill diffusera?

SÄ som jag tÀnkte mig innan Àr den sökta frekvensens vÄglÀngd x 3. AlltsÄ i fallet 300hz; 87cm x 3 som avstÄnd frÄn diffusor och rygg.

Help me out!

Postat

Designfrekvensen anger oftast den lÀgre grÀnsfrekvensen för en diffusor men beroende pÄ spaltbrÀdd och antal spalter sÄ kan denna grÀns vara lÀgre.

VÄglÀngden för 300 Hz Àr 1,1467 meter (om C = 344 /s), inte 87cm.

Postat
Designfrekvensen anger oftast den lÀgre grÀnsfrekvensen för en diffusor men beroende pÄ spaltbrÀdd och antal spalter sÄ kan denna grÀns vara lÀgre.

VÄglÀngden för 300 Hz Àr 1,1467 meter (om C = 344 /s), inte 87cm.

Hmm, jag har nog rört ihop ett och annat. Jag rÀknar 344/300 = 0,87.

Vilken formel har jag missat?

Postat (redigerat)

Haha, men vad i helvete, jag har slagit in fel i calc.

Samma formel som jag menade. 🙂

Men dÄ landar vi ju pÄ samma utrÀkning i alla fall?

AlltsÄ vÄglÀngden för den lÀgsta frekvensen som diffusorn kan slÄ sönder grr 3, med rÀtt utrÀkning 1,14 x 3 = 3,44m.

Jag tror jag behöver sova.

Redigerat av addic59

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.