Bierball Postat 15 mars 2010 Postat 15 mars 2010 Ăr det nĂ„gon risk förknippad med att koppla in en elgura till em fantommatad kanal? Har ett band i studion just nu som ska börja spela in, gitarristen ska lira slaskgura sĂ„ trummisen har nĂ„got att följa men samtliga lediga kanaler har fantommatning aktiverad pĂ„ grund av att overhead- och ambiensmickar Ă€r inkopplade pĂ„ samma ljudkort. FP-10 har ju som bekant fantommatning pĂ„/av pĂ„ fyra kanaler samtidigt eller inte alls.
Claes Holmerup Postat 15 mars 2010 Postat 15 mars 2010 Fantommatningen gĂ„r normalt bara ut pĂ„ XLR och inte pĂ„ Tele, sĂ„ det ska vara helt riskfritt. đ
Analogfreak (oregistrerad) Postat 15 mars 2010 Postat 15 mars 2010 Fantommatningen gĂ„r normalt bara ut pĂ„ XLR och inte pĂ„ Tele, sĂ„ det ska vara helt riskfritt. đ Men jag tror ju att han tĂ€nker skicka in gitarren i en ingĂ„ng med för lĂ„g impedans sĂ„ det kommer ju stĂ€lla till andra problem. Men du Claes verkar se glad ut Ă€ndĂ„. đ
Claes Holmerup Postat 15 mars 2010 Postat 15 mars 2010 Men jag tror ju att han tĂ€nker skicka in gitarren i en ingĂ„ng med för lĂ„g impedans sĂ„ det kommer ju stĂ€lla till andra problem. Men du Claes verkar se glad ut Ă€ndĂ„. đ Just det - tĂ€nkte inte pĂ„ det, men som du sĂ€ger sĂ„ kan det vara risk för det... Man ska alltsĂ„ inte koppla in gitarren i en vanlig lineingĂ„ng, utan i en högohmig instrumentingĂ„ng. Annars blir det dĂ„lig anpassning av impedansen och gitarrmicken belastas för hĂ„rt av ingĂ„ngen och ger sĂ€mre ljud. Finns det ingen högohmig instrumentingĂ„ng, sĂ„ skulle jag rekommendera att man kopplar in gitarren via en aktiv DI-box till en mikrofoningĂ„ng i stĂ€llet, sĂ„ blir det bĂ€ttre resultat. đ
Analogfreak (oregistrerad) Postat 15 mars 2010 Postat 15 mars 2010 Finns det ingen högohmig instrumentingĂ„ng, sĂ„ skulle jag rekommendera att man kopplar in gitarren via en aktiv DI-box till en mikrofoningĂ„ng i stĂ€llet, sĂ„ blir det bĂ€ttre resultat. đ Japp och dĂ„ ska fantommatningen vara aktiverad för att ge DI-boxen ström om den inte anvĂ€nder batteri. đ
therocker Postat 15 mars 2010 Postat 15 mars 2010 Passar pĂ„ att lĂ„na trĂ„den đ Kan nĂ„t gĂ„ snett om man har fantommatning pĂ„ en mick som inte krĂ€ver det? (sm58 i detta fall)
Analogfreak (oregistrerad) Postat 15 mars 2010 Postat 15 mars 2010 Passar pĂ„ att lĂ„na trĂ„den đ Kan nĂ„t gĂ„ snett om man har fantommatning pĂ„ en mick som inte krĂ€ver det? (sm58 i detta fall) Nej det Ă€r inget som gĂ„r sönder i din SM58. Men vissa bandmickar tĂ„l inte fantommatning sĂ„ dĂ€r mĂ„ste man vara försiktig. đ
Claes Holmerup Postat 15 mars 2010 Postat 15 mars 2010 Passar pĂ„ att lĂ„na trĂ„den đ Kan nĂ„t gĂ„ snett om man har fantommatning pĂ„ en mick som inte krĂ€ver det? (sm58 i detta fall) Inte med moderna mickar (SM58 rĂ€knas som en modern mick, Ă€ven om den Ă€r urĂ„ldrig... đ ). Riktigt gamla mickar kan det finnas risker med - och mickar som inte kopplas med balanserad kabel, ska absolut inte kopplas till fantommatning. Bandmickar finns det ocksĂ„ viss risk med, men sĂ„ lĂ€nge det inte Ă€r nĂ„got fel pĂ„ micken och det inte finns nĂ„gon obalans i spĂ€nningsmatningen, sĂ„ Ă€r den risken nog minimal (men eftersom det varnas för fantommatning i manualen till de flesta bandmickar, sĂ„ Ă€r det nog Ă€ndĂ„ sĂ€krast att undvika det; better safe than sorry...).
djbolton Postat 15 mars 2010 Postat 15 mars 2010 Just det - tĂ€nkte inte pĂ„ det, men som du sĂ€ger sĂ„ kan det vara risk för det... Man ska alltsĂ„ inte koppla in gitarren i en vanlig lineingĂ„ng, utan i en högohmig instrumentingĂ„ng. Annars blir det dĂ„lig anpassning av impedansen och gitarrmicken belastas för hĂ„rt av ingĂ„ngen och ger sĂ€mre ljud. Finns det ingen högohmig instrumentingĂ„ng, sĂ„ skulle jag rekommendera att man kopplar in gitarren via en aktiv DI-box till en mikrofoningĂ„ng i stĂ€llet, sĂ„ blir det bĂ€ttre resultat. đ Eller varför inte lajna in en helt vanlig multieffekt med förstĂ€rkarsimulering. Om det bara skall vara slask sĂ„ spelar det ju inte sĂ„ stor roll hur bra det lĂ„ter. SjĂ€lv brukar jag micka upp en vanlig stĂ€rkare som jag stĂ€ller i ett förrĂ„d (tyvĂ€rr Ă€r inte förrĂ„det ljudisolerat mot kontrollrummet men det fĂ„r man leva med). /Johan
joachime Postat 15 mars 2010 Postat 15 mars 2010 Bandmickar finns det ocksĂ„ viss risk med, men sĂ„ lĂ€nge det inte Ă€r nĂ„got fel pĂ„ micken och det inte finns nĂ„gon obalans i spĂ€nningsmatningen, sĂ„ Ă€r den risken nog minimal (men eftersom det varnas för fantommatning i manualen till de flesta bandmickar, sĂ„ Ă€r det nog Ă€ndĂ„ sĂ€krast att undvika det; better safe than sorry...). Tillverkaren Shinybox visar i en instruktionsfilm hur spĂ€ningsmatning membranet i en bandmikrofon. Finns det ingen högohmig instrumentingĂ„ng, sĂ„ skulle jag rekommendera att man kopplar in gitarren via en aktiv DI-box till en mikrofoningĂ„ng i stĂ€llet, sĂ„ blir det bĂ€ttre resultat. đ Ja, eller varför inte en passiv? đ
Claes Holmerup Postat 15 mars 2010 Postat 15 mars 2010 Ja, eller varför inte en passiv? đ HĂ€r hĂ€nvisar jag Ă€nnu en gĂ„ng till Bo HansĂ©ns ypperliga utlĂ€ggning om olika typer av DI-boxar: https://www.studio.se/index.php?s=&sh...ost&p=88450 đ
joachime Postat 15 mars 2010 Postat 15 mars 2010 HĂ€r hĂ€nvisar jag Ă€nnu en gĂ„ng till Bo HansĂ©ns ypperliga utlĂ€ggning om olika typer av DI-boxar: https://www.studio.se/index.php?s=&sh...ost&p=88450 đ Ja, dĂ€r stĂ„r det mesta man behöver veta om DI-boxar.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.