Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är det nĂ„gon risk förknippad med att koppla in en elgura till em fantommatad kanal?

Har ett band i studion just nu som ska börja spela in, gitarristen ska lira slaskgura sÄ trummisen har nÄgot att följa men samtliga lediga kanaler har fantommatning aktiverad pÄ grund av att overhead- och ambiensmickar Àr inkopplade pÄ samma ljudkort. FP-10 har ju som bekant fantommatning pÄ/av pÄ fyra kanaler samtidigt eller inte alls.

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Fantommatningen gĂ„r normalt bara ut pĂ„ XLR och inte pĂ„ Tele, sĂ„ det ska vara helt riskfritt. 😆

Men jag tror ju att han tĂ€nker skicka in gitarren i en ingĂ„ng med för lĂ„g impedans sĂ„ det kommer ju stĂ€lla till andra problem. Men du Claes verkar se glad ut Ă€ndĂ„. 😏

Postat
Men jag tror ju att han tĂ€nker skicka in gitarren i en ingĂ„ng med för lĂ„g impedans sĂ„ det kommer ju stĂ€lla till andra problem. Men du Claes verkar se glad ut Ă€ndĂ„. 😏

Just det - tÀnkte inte pÄ det, men som du sÀger sÄ kan det vara risk för det...

Man ska alltsÄ inte koppla in gitarren i en vanlig lineingÄng, utan i en högohmig instrumentingÄng. Annars blir det dÄlig anpassning av impedansen och gitarrmicken belastas för hÄrt av ingÄngen och ger sÀmre ljud.

Finns det ingen högohmig instrumentingĂ„ng, sĂ„ skulle jag rekommendera att man kopplar in gitarren via en aktiv DI-box till en mikrofoningĂ„ng i stĂ€llet, sĂ„ blir det bĂ€ttre resultat. 😆

Postat
Finns det ingen högohmig instrumentingĂ„ng, sĂ„ skulle jag rekommendera att man kopplar in gitarren via en aktiv DI-box till en mikrofoningĂ„ng i stĂ€llet, sĂ„ blir det bĂ€ttre resultat. 😏

Japp och dĂ„ ska fantommatningen vara aktiverad för att ge DI-boxen ström om den inte anvĂ€nder batteri. 😆

Postat

Passar pĂ„ att lĂ„na trĂ„den 😄

Kan nÄt gÄ snett om man har fantommatning pÄ en mick som inte krÀver det? (sm58 i detta fall)

Postat

Kan nÄt gÄ snett om man har fantommatning pÄ en mick som inte krÀver det? (sm58 i detta fall)

Nej det Ă€r inget som gĂ„r sönder i din SM58. Men vissa bandmickar tĂ„l inte fantommatning sĂ„ dĂ€r mĂ„ste man vara försiktig. 🙂

Postat

Inte med moderna mickar (SM58 rĂ€knas som en modern mick, Ă€ven om den Ă€r urĂ„ldrig... 🙂 ).

Riktigt gamla mickar kan det finnas risker med - och mickar som inte kopplas med balanserad kabel, ska absolut inte kopplas till fantommatning.

Bandmickar finns det ocksÄ viss risk med, men sÄ lÀnge det inte Àr nÄgot fel pÄ micken och det inte finns nÄgon obalans i spÀnningsmatningen, sÄ Àr den risken nog minimal (men eftersom det varnas för fantommatning i manualen till de flesta bandmickar, sÄ Àr det nog ÀndÄ sÀkrast att undvika det; better safe than sorry...).

Postat
Just det - tÀnkte inte pÄ det, men som du sÀger sÄ kan det vara risk för det...

Man ska alltsÄ inte koppla in gitarren i en vanlig lineingÄng, utan i en högohmig instrumentingÄng. Annars blir det dÄlig anpassning av impedansen och gitarrmicken belastas för hÄrt av ingÄngen och ger sÀmre ljud.

Finns det ingen högohmig instrumentingĂ„ng, sĂ„ skulle jag rekommendera att man kopplar in gitarren via en aktiv DI-box till en mikrofoningĂ„ng i stĂ€llet, sĂ„ blir det bĂ€ttre resultat. 😄

Eller varför inte lajna in en helt vanlig multieffekt med förstÀrkarsimulering. Om det bara skall vara slask sÄ spelar det ju inte sÄ stor roll hur bra det lÄter. SjÀlv brukar jag micka upp en vanlig stÀrkare som jag stÀller i ett förrÄd (tyvÀrr Àr inte förrÄdet ljudisolerat mot kontrollrummet men det fÄr man leva med).

/Johan

Postat
Bandmickar finns det ocksÄ viss risk med, men sÄ lÀnge det inte Àr nÄgot fel pÄ micken och det inte finns nÄgon obalans i spÀnningsmatningen, sÄ Àr den risken nog minimal (men eftersom det varnas för fantommatning i manualen till de flesta bandmickar, sÄ Àr det nog ÀndÄ sÀkrast att undvika det; better safe than sorry...).

Tillverkaren Shinybox visar i en instruktionsfilm hur spÀningsmatning membranet i en bandmikrofon.

Finns det ingen högohmig instrumentingĂ„ng, sĂ„ skulle jag rekommendera att man kopplar in gitarren via en aktiv DI-box till en mikrofoningĂ„ng i stĂ€llet, sĂ„ blir det bĂ€ttre resultat. 😄

Ja, eller varför inte en passiv? 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.