Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är det någon risk förknippad med att koppla in en elgura till em fantommatad kanal?

Har ett band i studion just nu som ska börja spela in, gitarristen ska lira slaskgura så trummisen har något att följa men samtliga lediga kanaler har fantommatning aktiverad på grund av att overhead- och ambiensmickar är inkopplade på samma ljudkort. FP-10 har ju som bekant fantommatning på/av på fyra kanaler samtidigt eller inte alls.

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat
  Claes sa:
Fantommatningen går normalt bara ut på XLR och inte på Tele, så det ska vara helt riskfritt. 😆

Men jag tror ju att han tänker skicka in gitarren i en ingång med för låg impedans så det kommer ju ställa till andra problem. Men du Claes verkar se glad ut ändå. 😏

Postat
  Analogfreak sa:
Men jag tror ju att han tänker skicka in gitarren i en ingång med för låg impedans så det kommer ju ställa till andra problem. Men du Claes verkar se glad ut ändå. 😏

Just det - tänkte inte på det, men som du säger så kan det vara risk för det...

Man ska alltså inte koppla in gitarren i en vanlig lineingång, utan i en högohmig instrumentingång. Annars blir det dålig anpassning av impedansen och gitarrmicken belastas för hårt av ingången och ger sämre ljud.

Finns det ingen högohmig instrumentingång, så skulle jag rekommendera att man kopplar in gitarren via en aktiv DI-box till en mikrofoningång i stället, så blir det bättre resultat. 😆

Postat
  Claes sa:
Finns det ingen högohmig instrumentingång, så skulle jag rekommendera att man kopplar in gitarren via en aktiv DI-box till en mikrofoningång i stället, så blir det bättre resultat. 😏

Japp och då ska fantommatningen vara aktiverad för att ge DI-boxen ström om den inte använder batteri. 😆

Postat

Passar på att låna tråden 😄

Kan nåt gå snett om man har fantommatning på en mick som inte kräver det? (sm58 i detta fall)

Postat
  therocker sa:

Kan nåt gå snett om man har fantommatning på en mick som inte kräver det? (sm58 i detta fall)

Nej det är inget som går sönder i din SM58. Men vissa bandmickar tål inte fantommatning så där måste man vara försiktig. 🙂

Postat
  therocker sa:

Inte med moderna mickar (SM58 räknas som en modern mick, även om den är uråldrig... 🙂 ).

Riktigt gamla mickar kan det finnas risker med - och mickar som inte kopplas med balanserad kabel, ska absolut inte kopplas till fantommatning.

Bandmickar finns det också viss risk med, men så länge det inte är något fel på micken och det inte finns någon obalans i spänningsmatningen, så är den risken nog minimal (men eftersom det varnas för fantommatning i manualen till de flesta bandmickar, så är det nog ändå säkrast att undvika det; better safe than sorry...).

Postat
  Claes sa:
Just det - tänkte inte på det, men som du säger så kan det vara risk för det...

Man ska alltså inte koppla in gitarren i en vanlig lineingång, utan i en högohmig instrumentingång. Annars blir det dålig anpassning av impedansen och gitarrmicken belastas för hårt av ingången och ger sämre ljud.

Finns det ingen högohmig instrumentingång, så skulle jag rekommendera att man kopplar in gitarren via en aktiv DI-box till en mikrofoningång i stället, så blir det bättre resultat. 😄

Eller varför inte lajna in en helt vanlig multieffekt med förstärkarsimulering. Om det bara skall vara slask så spelar det ju inte så stor roll hur bra det låter. Själv brukar jag micka upp en vanlig stärkare som jag ställer i ett förråd (tyvärr är inte förrådet ljudisolerat mot kontrollrummet men det får man leva med).

/Johan

Postat
  Claes sa:
Bandmickar finns det också viss risk med, men så länge det inte är något fel på micken och det inte finns någon obalans i spänningsmatningen, så är den risken nog minimal (men eftersom det varnas för fantommatning i manualen till de flesta bandmickar, så är det nog ändå säkrast att undvika det; better safe than sorry...).

Tillverkaren Shinybox visar i en instruktionsfilm hur späningsmatning membranet i en bandmikrofon.

Claes sa:
Finns det ingen högohmig instrumentingång, så skulle jag rekommendera att man kopplar in gitarren via en aktiv DI-box till en mikrofoningång i stället, så blir det bättre resultat. 😄

Ja, eller varför inte en passiv? 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.