Jump to content
Annons

VG I Musiken?


MrLoJo (oregistrerad)

Recommended Posts

MrLoJo (oregistrerad)

Hej.

Fick nyligen reda på att jag fick ett Vg i Estetiskverksamhet...

Men jag fick en uppgift i estiskverksamhet att spela bas. Jag hade aldrig tidigare rört en bas?!

Men fick 4 veckor (2 lektioner per vecka 1h st). Sedan skulle vi ha julkonsert med "medel svåra" låtar som Material girl , This is it m.fl.

Jag lärde mig allt eftersom och när dagen kom kunde jag mina basgångar. kan dem flesta låtar utan att titta på noterna...

Kan ju säga att dem 2-3 första lektioner gick till att lära känna basen. Skrev ut papper kollade youtube för att lära mig.

Men så efter detta slit ett vg??!!!

Tycker ni att det bara var värt ett Vg eller kanske är det för mycket, eller var betyget rätt?

Kommentar vill veta vad ni tycker.

Det filmades(Högkvalitet) så borde finnas på film någon stans 😑

Ha det bra!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej.

Fick nyligen reda på att jag fick ett Vg i Estetiskverksamhet...

Men jag fick en uppgift i estiskverksamhet att spela bas. Jag hade aldrig tidigare rört en bas?!

Men fick 4 veckor (2 lektioner per vecka 1h st). Sedan skulle vi ha julkonsert med "medel svåra" låtar som Material girl , This is it m.fl.

Jag lärde mig allt eftersom och när dagen kom kunde jag mina basgångar. kan dem flesta låtar utan att titta på noterna...

Kan ju säga att dem 2-3 första lektioner gick till att lära känna basen. Skrev ut papper kollade youtube för att lära mig.

Men så efter detta slit ett vg??!!!

Tycker ni att det bara var värt ett Vg eller kanske är det för mycket, eller var betyget rätt?

Kommentar vill veta vad ni tycker.

Det filmades(Högkvalitet) så borde finnas på film någon stans 😑

Ha det bra!!

Vilka betyg fanns att få?

Link to comment
Dela på andra sajter

IG-G-VG-MVG 🙂

Hejsan

Det är omöjligt att svara på då ingen här har lika mycket uppfattning om dina kunskaper som din lärare som haft dig en hel termin. MEN!!!...om du känner att du borde ha haft ett MVG så rekommenderar jag att du tar kontakt med din lärare och ber att få diskutera saken.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

MrLoJo (oregistrerad)

Filmerna ska finnas i skolan... Eftersom dem nya 1orna ska få kolla och se hur vi gjorde våran Julkonsert, Men om jag kommer få tillgång till dem... vi får hoppas. Men om man tar detta i tanken utan att behövt lyssnat på konserten. Det var ju liksom ett under att jag lärde mig spela låtar så snabbt tycker jag eftersom jag spelar saxofon i vanliga fall och kommer ihåg mina första letioner, efter 4 veckor kunde man SPANIEN, KÖP VARMKORV utantill... 🙂

Redigerat av MrLoJo
Link to comment
Dela på andra sajter

MrLoJo (oregistrerad)
Hejsan

Det är omöjligt att svara på då ingen här har lika mycket uppfattning om dina kunskaper som din lärare som haft dig en hel termin. MEN!!!...om du känner att du borde ha haft ett MVG så rekommenderar jag att du tar kontakt med din lärare och ber att få diskutera saken.

MVH

Anders

ok ok kanske var en dumt diskussion ämne...

Link to comment
Dela på andra sajter

MrLoJo (oregistrerad)
Visste inte läraren om att du inte kunde spela bas?

Jämfördes du med sådana som är basister?

Jo sa att jag inte hade spelat bas och skrev det i utvärderingen också. De borde också fattat det när jag fråga gång på gång vart dem olika noterna satt ^^

Humm jadu vad som rör sig i en lärares huvud är svårt att förstå sig på ^^ 🙂

Redigerat av MrLoJo
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

jag håller med Gizmozis. Om din lärare visste att du aldrig spelat bas förut tog han/hon säkert med det i bedömningen. Innehöll inte "Estetisk verksamhet" nåt mer än att spela bas?

Betyg är en konstig grej... Eleverna tycker lärarna är korkade som sätter så låga betyg och lärarna tycker eleverna är korkade som förväntar sig så höga betyg... 🙂

Självklart kan man bli besviken om man får ett lägre betyg än man förväntat sig när man lagt ner mycket jobb på det, men tyvärr är det nog så ibland. När jag gick på gymnasiet hade vi målrelaterade betyg, d.v.s. det var resultatet som var det viktiga och man skulle uppfylla vissa kriterier för de olika betygsnivåerna. Med ett sånt system blir det tyvärr orättvist ibland eftersom alla har olika förkunskaper och förutsättningar.

Tycker som sagt du ska prata med din lärare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Sen är det ju så här också att läraren ska ju bedöma eleven utifrån läroplanen och inte enbart utifrån att eleven fixar 2 låtar på bas.

Det är helheten läraren ska betygsätta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs igenom betygskriterierna och målen för kursen... Det räcker inte att spela bas för att nå målen i kursen estetisk verksamhet. Dessutom är VG ett bra betyg. Men som någon sa tidigare, ta upp saken med din lärare be att få motivering till ditt betyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag håller med Gizmozis. Om din lärare visste att du aldrig spelat bas förut tog han/hon säkert med det i bedömningen. Innehöll inte "Estetisk verksamhet" nåt mer än att spela bas?

Betyg är en konstig grej... Eleverna tycker lärarna är korkade som sätter så låga betyg och lärarna tycker eleverna är korkade som förväntar sig så höga betyg... 😆

Självklart kan man bli besviken om man får ett lägre betyg än man förväntat sig när man lagt ner mycket jobb på det, men tyvärr är det nog så ibland. När jag gick på gymnasiet hade vi målrelaterade betyg, d.v.s. det var resultatet som var det viktiga och man skulle uppfylla vissa kriterier för de olika betygsnivåerna. Med ett sånt system blir det tyvärr orättvist ibland eftersom alla har olika förkunskaper och förutsättningar.

Tycker som sagt du ska prata med din lärare.

Har alltid tyckt att det där med målrelaterade vs icke målrelaterade betyg har varit skumt. Om du är kass på idrott, men kämpar och är glad på lektionerna kan du få högsta betyg. I matten får du inte bra betyg hur mycket du än kämpar om resultaten är dåliga.

Jävligt orättvist system tycker jag. När jag gick på gymnasiet så var vi tex en klass med nästan enbart icke-idrotts-folk.. Vilket ledde till en ganska låg nivå på idrottslektionerna. Som i sin tur ledde till att vi få som faktiskt hade lite bollkänsla och kondition aldrig behövde "kämpa" på lektionerna. Slutade med att dom i klassen som fick högst idrottsbetyg var dom som hade dåliga förutsättningar från början, och som fick kämpa med varje övning. Trots att vi andra enkelt skulle utklassa dem i konditionstest, bollövningar, simning osv..

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Har alltid tyckt att det där med målrelaterade vs icke målrelaterade betyg har varit skumt. Om du är kass på idrott, men kämpar och är glad på lektionerna kan du få högsta betyg. I matten får du inte bra betyg hur mycket du än kämpar om resultaten är dåliga.

nu är vi kanske påväg att glida från ämnet men jag förstår inte riktigt hur du menar...

varför skulle inte resultaten i t.ex. idrott kunna ligga till grund för betygssättning? När jag gick på högstadiet kollade vår idrottslärare enbart på hur långt vi kunde kasta den lilla bollen, hur fort vi kunde springa 100 m och 2,5 km och hur högt vi kunde hoppa i höjdhopp. Klarade man inte gränsen i alla moment (oavsett marginal) fick man inte betyget.

Då skulle jag vilja påstå att det är svårare att sätta rättvisa betyg i bedömningsämnen som t.ex. musikrelaterade ämnen.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag gick på gymnasiet hade vi målrelaterade betyg, d.v.s. det var resultatet som var det viktiga och man skulle uppfylla vissa kriterier för de olika betygsnivåerna. Med ett sånt system blir det tyvärr orättvist ibland eftersom alla har olika förkunskaper och förutsättningar.

Jaså.

Link to comment
Dela på andra sajter

nu är vi kanske påväg att glida från ämnet men jag förstår inte riktigt hur du menar...

varför skulle inte resultaten i t.ex. idrott kunna ligga till grund för betygssättning? När jag gick på högstadiet kollade vår idrottslärare enbart på hur långt vi kunde kasta den lilla bollen, hur fort vi kunde springa 100 m och 2,5 km och hur högt vi kunde hoppa i höjdhopp. Klarade man inte gränsen i alla moment (oavsett marginal) fick man inte betyget.

Då skulle jag vilja påstå att det är svårare att sätta rättvisa betyg i bedömningsämnen som t.ex. musikrelaterade ämnen.

Jag tycker som du, att man borde bedöma enbart efter resultaten. På min skola var det inte så. Där bedömes det efter hur mycket du kämpade, hur aktiv du var och vilka förutsättningar du utgått från. Antar att det kanske är för att just idrott är ett känsligt ämne där alla har olika fysiska förutsättningar, och om man gick enbart på resultat kanske närvaron hade gått i botten då många känner att de inte har en chans att prestera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla ämnen i skolan är målrelaterade. Skolan har aldrig egentligen varit slit-relaterade. Det finns tydligt definierade mål för godkänt och kriterier för väl godkänt och MVG. Det som din lärare tycks ha misslyckats med är att förmedla dessa kriterier, vilket är hans/hennes SKYLDIGHET att göra. Ni som elever ska veta exakt vad som krävs för att ni ska bli godkända och vilket betyg ni ska få på kursen. Har han eller hon inte ens gjort en ansträngning till att göra det, bör ni ta upp det med läraren och rektorn. Det är jädrans svårt att få bra betyg om man famlar i blindo kring hur det ska gå till.

Det är förövrigt samma sak med idrotten. Når du bättre resultat på idrotten ska du få bättre betyg. Ska någon som inte kan springa 50 meter få MVG för att han/hon kämpar och tävla om att komma in på en idrottsskola, när en som är flera ggr bättre på idrott inte kan visa i betygen att han/hon är mer lämpad?

Redigerat av Wonko
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla ämnen i skolan är målrelaterade. Skolan har aldrig egentligen varit slit-relaterade. Det finns tydligt definierade mål för godkänt och kriterier för väl godkänt och MVG. Det som din lärare tycks ha misslyckats med är att förmedla dessa kriterier, vilket är hans/hennes SKYLDIGHET att göra. Ni som elever ska veta exakt vad som krävs för att ni ska bli godkända och vilket betyg ni ska få på kursen. Har han eller hon inte ens gjort en ansträngning till att göra det, bör ni ta upp det med läraren och rektorn. Det är jädrans svårt att få bra betyg om man famlar i blindo kring hur det ska gå till.

Det är förövrigt samma sak med idrotten. Når du bättre resultat på idrotten ska du få bättre betyg. Ska någon som inte kan springa 50 meter få MVG för att han/hon kämpar och tävla om att komma in på en idrottsskola, när en som är flera ggr bättre på idrott inte kan visa i betygen att han/hon är mer lämpad?

Wonko, du har rätt i det mesta, men idrottsbetyget handlar inte bara om att springa fort och hoppa långt. Åtminstone på högstadiet så ingår massa andra moment som t ex ledarskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kriterier för betyget Mycket väl godkänt

Eleven använder sina kunskaper om livsstil, livsmiljö och hälsa för att bedöma värdet av olika idrotts- och friluftsaktiviteter.

Eleven komponerar, motiverar och genomför ett allsidigt och funktionellt motionsprogram.

Eleven organiserar motions-, idrotts- eller friluftsaktiviteter tillsammans med andra med hänsyn till olika deltagares behov.

Eleven anpassar sina rörelser till de krav som olika aktiviteter och situationer ställer på exempelvis balans, precision och tempo.

Fortfarande inget ord om att en elev kan få högsta betyg bara genom att jobba hårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kriterier för betyget Mycket väl godkänt

Eleven använder sina kunskaper om livsstil, livsmiljö och hälsa för att bedöma värdet av olika idrotts- och friluftsaktiviteter.

Eleven komponerar, motiverar och genomför ett allsidigt och funktionellt motionsprogram.

Eleven organiserar motions-, idrotts- eller friluftsaktiviteter tillsammans med andra med hänsyn till olika deltagares behov.

Eleven anpassar sina rörelser till de krav som olika aktiviteter och situationer ställer på exempelvis balans, precision och tempo.

Fortfarande inget ord om att en elev kan få högsta betyg bara genom att jobba hårt.

Precis, du har helt rätt. Finns inga såna kriterier (jobba hårt) i något ämne i dagens skola. Allt är målstyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Jag tycker som du, att man borde bedöma enbart efter resultaten.

Eftersom jag bara har skrivit hur det var när jag gick i skolan, inte vilket sätt jag tycker är bäst, kan du inte veta att vi tycker lika :rolleyes:😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...