onmyway Postat 11 mars 2010 Postat 11 mars 2010 Hejsan! Jag håller på med ett projektarbete då det ska gå ut på att göra en egen skiva med min egen musik och sång(texter). Jag använder mig utav Reason och Qubase för tillfället men har nu lite frågor angående detta projekt. Jag har hittat en jättefin melodislinga som jag lärt mig spela på keyboard nu. Denna låt är inte känd, den finns inte utlagd på youtube eller nåt men vet att det är TV musik typ. Nu är min fråga om jag kan kopiera den här melodislingan eftersom jag kommit på väldigt mycket bra sång och musik till den? Den här skivan jag ska få klar kommer endast spelas upp för mig själv och förhoppningsvis mina lärare för att kunna betygsätta mig. Annars, hur kan jag gå tillväga? Tacksam för svar!
Dingbats Postat 11 mars 2010 Postat 11 mars 2010 Du får väl bedöma själv hur viktigt du tycker det är att allt du kommer på är helt eget. Om du inte kommer fram till nåt får du väl fråga läraren.
Memphis Postat 11 mars 2010 Postat 11 mars 2010 (redigerat) "Kan", kan du du väl göra, men jag tycker det lät som en väldigt trist idé. Om projektarbetet nu går ut på att skriva egen musik och spela in så tappar man väl lite poängen med det hela om du tar någon annans melodi? Men om tanken bara är att du ska göra någon form av musik så kan du väl göra en cover, men då bör du skriva vem upphovsmakaren till melodin är. Annars tar du ju åt dig äran för något du inte gjort, vilket jag tycker känns fel iallfall. Lycka till. Mvh Memphis Redigerat 11 mars 2010 av Memphis
onmyway Postat 11 mars 2010 Trådstartare Postat 11 mars 2010 Ja precis, men det är ju frivilligt hur man vill gå tillväga och göra musiken på så jag kan ju i princip göra hur som helst. Det var bara mer om det är lagligt att göra! Det är en melodislinga som ska spelas i "bakgrunden" i versen men sedan sjunga en egen melodi och har egen text och kommer på eget sedan. Tror ni det är lagligt med tanke på upphovsrätten o allt? Har ingen koll på det! Tack!
Dingbats Postat 11 mars 2010 Postat 11 mars 2010 Om det skulle vara några lagliga bekymmer med det är det gråzon som värst, och ingen kommer nånsin bry sig om ett projektarbete i gymnasiet, så det är bara att köra på.
Demonproducenten Postat 11 mars 2010 Postat 11 mars 2010 Tror ni det är lagligt med tanke på upphovsrätten o allt? Har ingen koll på det! Tack! nej det är nog inte lagligt som du beskriver det men som bingdats skriver så gör sammanhanget att det inte spelar nån roll å ingen kommer bry sig var bara helt öppen med det om nån skulle känna igen det - kalla det "en hyllning till inspirationen från tv" eller nåt det var ju bara en bakgrundsslinga ändå säg att du gjort en lite travesti i bakgrunden - ingen kommer fatta vad du menar ändå
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.