Jump to content
Annons

Fasfel i Overhead

Recommended Posts

Johsey (oregistrerad)
Postat

Hej!

Är mitt uppe i en mix där jag har lite problem med trummorna. Då jag lyssnar på overhead kanalerna så låter det väldigt mono trots att jag har panorerat ut dom var för sig. Fasvänder jag ena kanalen låter det bra då jag lyssnar i stereo, men när jag lyssnar på dom i mono så uppstår ett fasfel mellan dom och virveln försvinner nästan helt. Vad beror detta på? Bör jag EQa dom separat var för sig? Nu har jag skickat OH kanalerna till en bus och där jag har lagt på kompressor och eq.

Tack på förhand!

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Välkommen till verkligheten!

Overhead skapar alltid fasfel hur du än gör. 😛

Johsey (oregistrerad)
Postat
Men du upplever OH bra i fas när du inte fasvänder? Med vilken stereoteknik uppmickades OH?

MVH

Anders

Det blir ingen bredd på dom alls när jag inte fasvänder, allt samlal i mitten, dock upplever jag inga fasfel, allt hörs tydligt.

Är inte säker på vilken teknik som användes eftersom jag spelade in dom i en studio som tillhör en gammal lärare till mig. Allt var riggat och klart när jag kom dit så jag noterade inte. Men om det är så att mikrofonerna var placerade X/Y så skulle väl det kunna vara det som är problemet i mitt fall? Det blir väl en mer centrerad ljudbild än om mikrofonerna skullle vara placerade A/B?

Postat
Det blir ingen bredd på dom alls när jag inte fasvänder, allt samlal i mitten, dock upplever jag inga fasfel, allt hörs tydligt.

Är inte säker på vilken teknik som användes eftersom jag spelade in dom i en studio som tillhör en gammal lärare till mig. Allt var riggat och klart när jag kom dit så jag noterade inte. Men om det är så att mikrofonerna var placerade X/Y så skulle väl det kunna vara det som är problemet i mitt fall? Det blir väl en mer centrerad ljudbild än om mikrofonerna skullle vara placerade A/B?

XY är mer centrerat ja. Men det ska ju ändå vara bredd om du jämför med mono. Har du lust att lägga upp en bit av dessa två kanaler?

MVH

Anders

Postat

Fasvänd inte paret. Om du vill få ut mer information på sidorna så kan du använda en mid/side-matris för att förstärka side jämfört mot mid. Då får du fram mer info på sidorna.

Johsey (oregistrerad)
Postat
XY är mer centrerat ja. Men det ska ju ändå vara bredd om du jämför med mono. Har du lust att lägga upp en bit av dessa två kanaler?

MVH

Anders

Exporterade en snutt. Nu är dom panorerade L70 R 70

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Gör som Joachime föreslog. M-S är ett väldigt effektivt sätt att rätta till det på.

Postat

Tycker inte det behövs särskilt mycket mer bredd. I mitt tycke så räcker bredden du har på ditt OH till, speciellt då du kan dra ut dem lite till om du skulle vilja det.

MVH

Anders

Postat

Försökt att inte få mickarna att peka mot varandra brukar funkar bra som tumregel. Dock kan du fortfarande få kamfiltereffekt om mickarna eller trummorna stå nära reflekterande väggar.

Postat

Lyssnade på filen. Det låter rimligt med X/Y 70<->70- Förutom på riden. Reagerade på att den verkar ligga utanför stereobilden.

Kollade ljudfilen i en goniometer. Tillslagen på riden lustiga ut.

Hur var mickarna placerade i förhållande till ride?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.