Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Satt ikväll och fifflade ihop en teknisk rider för bandet.

Vad tycker ni fattas lr bör tas bort?

Den är tänkt som en tech rider till ett ställe med egen ljudtekniker

25167_348765953858_673618858_3571086_7599639_n.jpg

Annons
Postat

Jag tycker att det känns som lite höga krav med 8 monitorsystem. Det skulle kunna avskräcka en eventuell bokare.

Men det kan ju alltid vara bra att ha något att pruta på...

Minimimått på scenen kunde däremot vara med, även kanske en kanallista och minimiPA

/Johan

Postat
Jag tycker att det känns som lite höga krav med 8 monitorsystem. Det skulle kunna avskräcka en eventuell bokare.

Men det kan ju alltid vara bra att ha något att pruta på...

Minimimått på scenen kunde däremot vara med, även kanske en kanallista och minimiPA

/Johan

Sant. Har alltid fått lära mig att man ska skriva en "för bra" rider:)

Scenmått kan vara bra att ta med. Kanallista även det.

Angående PA har jag sett många som skriivt typ: Vi vill ha ett bra PA med rent ljud utan distortion.

🙂 det tycker jag känns rätt så självklart och man vill ju inte helt dumförklara ljudteknikern på plats

Postat

Jag tror aldrig att jag spelat inomhus med mer än 4 system monitor, oftast 2 eller 3. Utomhus däremot, på stadsfestivaler och dylikt är det väl inte helt ovanligt med 4 - 8 system monitor, särskilt inte om PA firman vet om att det är ett tiomannaband på väg.

/Johan

Postat
Planerar ni att spela mycket utomlands eller?

Så småningom förhoppningsvis. Om du syftar på att den är på engelska är det för att i man oftare än man tror stöter på engelskspråkiga tekniker även i Sverige.. Som senast i fredags på ett gig var det en Irländare som mixade oss:)

Jag tror aldrig att jag spelat inomhus med mer än 4 system monitor, oftast 2 eller 3. Utomhus däremot, på stadsfestivaler och dylikt är det väl inte helt ovanligt med 4 - 8 system monitor, särskilt inte om PA firman vet om att det är ett tiomannaband på väg.

/Johan

4 kanske är standard på mindre klubbar. Men med de två företag jag jobbat åt som tekniker har vi alltid kört 4 system + drumfill minst som standard. Min erfarenhet är att man kan sänka volymerna på scen rätt kraftigt genom "rätt ljud på rätt plats principen"

Postat

Antal monitorer är inte helt fel. Men däremot så undrar jag varför ska trummisen ha 3 system? (mix 1+2+sub?)

Många teknikers kör med separat aux till subben och då blir det tre system bara dit. Och även då bortsett från subben, varför ska han ha två wedgar på två system? Stereo? Trummisen skulle klara sig på ett system/mix, delat och klart med sub och wedge.

Likaså vid keyboard, varför stereo? Två wedgar förstår jag men varför två system?

Postat
Antal monitorer är inte helt fel. Men däremot så undrar jag varför ska trummisen ha 3 system? (mix 1+2+sub?)

Många teknikers kör med separat aux till subben och då blir det tre system bara dit. Och även då bortsett från subben, varför ska han ha två wedgar på två system? Stereo? Trummisen skulle klara sig på ett system/mix, delat och klart med sub och wedge.

Likaså vid keyboard, varför stereo? Två wedgar förstår jag men varför två system?

Tanken är att subben ska ingå i wedgen. Hade jag varit tekniker hade jag iallfall löst det så.

Stereo/två system till trummorna handlar om att han oftast är den som behöver mest i sin lyssning. Trummorna är höga i sig själv + att han ofta sitter bakom stärkare och dyl. Då kan det vara bra att ha två system och lägga t.ex. gitarr i ena och keys i andra och sång i båda för mer klarhet och seperation. De trummisar jag har testat detta på (som tekniker då) har varit mycket nöjda med resultatet.

Anledningen med stereo till keys är att han använder ett antal stereoeffekter som han vill kunna höra resultatet av. Främst panorering men även panorerat delay.

Men det är som sagt inte ofta man har turen att komma till ställen med 8 mixar (iallfall inte om de kör mon från FOH). Man får göra det bästa med vad man har

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.