mowgli Postat 7 mars 2010 Postat 7 mars 2010 Hej, alla! Har fĂ„tt hem ett par Esi Near05 frĂ„n Thoman, och det Ă€r en del missljud i dem. Det verkar som att de pĂ„verkas av min dator och/eller sladdlösa mus och tangentbord. Ljudkortet Ă€r ett nytt E-MU 0202, och datorn Ă€r en ny iMac 21,5-tums. Högtalarna ska enligt specen vara "magnetic shielded", sĂ„ i princip ska vĂ€l inte det hĂ€r uppstĂ„? Jag har testat bĂ„de balanserad- och obalanserad TRS, men ingen större skillnad. Missljuden liger dĂ€r hela tiden som ett svagt brummande och sprakande, beroende pĂ„ var jag vrider volymknappen. Jag testade att stĂ€nga av dator och ljudkort helt, och dĂ„ försvann missljuden. Kan det vara sĂ„ att det ligger nĂ„got fas-/jordfel i lĂ€genhetens elsystem, och hur kollar man i sĂ„ fall det? Tacksam för svar. Mvh, mowgli đ
D200 Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 Hej, alla! Har fĂ„tt hem ett par Esi Near05 frĂ„n Thoman, och det Ă€r en del missljud i dem. Det verkar som att de pĂ„verkas av min dator och/eller sladdlösa mus och tangentbord. Ljudkortet Ă€r ett nytt E-MU 0202, och datorn Ă€r en ny iMac 21,5-tums. Högtalarna ska enligt specen vara "magnetic shielded", sĂ„ i princip ska vĂ€l inte det hĂ€r uppstĂ„? Jag har testat bĂ„de balanserad- och obalanserad TRS, men ingen större skillnad. Missljuden liger dĂ€r hela tiden som ett svagt brummande och sprakande, beroende pĂ„ var jag vrider volymknappen. Jag testade att stĂ€nga av dator och ljudkort helt, och dĂ„ försvann missljuden. Kan det vara sĂ„ att det ligger nĂ„got fas-/jordfel i lĂ€genhetens elsystem, och hur kollar man i sĂ„ fall det? Tacksam för svar. Mvh, mowgli đ Kolla under ljudkortet sĂ„ finns det, iallafall pĂ„ 0404 ett par jordswitchar...kan löna sig att testa Ă€ndra dem.
Gilbert Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 Kolla under ljudkortet sÄ finns det, iallafall pÄ 0404 ett par jordswitchar... ...för ingÄngarna...
hegobald Postat 8 mars 2010 Postat 8 mars 2010 Blir ofta problem med jordloopar och elÀnde dÄ man kopplar in högtalare till datorer.. En lösning pÄ problemet Àr att anvÀnda en 1:1 transformator.. Svenska Supra har en för strax under tusenlappen som funkar fint. Kolla in http://www.jenving.se/humbust.htm
mowgli Postat 8 mars 2010 TrÄdstartare Postat 8 mars 2010 Blir ofta problem med jordloopar och elÀnde dÄ man kopplar in högtalare till datorer.. En lösning pÄ problemet Àr att anvÀnda en 1:1 transformator.. Svenska Supra har en för strax under tusenlappen som funkar fint. Kolla in http://www.jenving.se/humbust.htm Intressant. Ska kolla det, om nu inte hyresvÀrden kan skicka hit en elektriker som kan ÄtgÀrda. Tack. Mvh, mowgli
hegobald Postat 9 mars 2010 Postat 9 mars 2010 Nope.. Inget hyresvÀrden kan fixa tyvÀrr. Det enda hyresvÀrden eventuellt kan fixa Àr jordade eluttag men det lÀr inte lösa ditt problem tyvÀrr.. Intressant. Ska kolla det, om nu inte hyresvÀrden kan skicka hit en elektriker som kan ÄtgÀrda. Tack. Mvh, mowgli
studiosub Postat 9 mars 2010 Postat 9 mars 2010 Har du testat obalanserade kablar, dvs en vanlig gitarrkabel, istÀllet för xlr? Ett annat missljud pÄ ESI, Àr att on/offknappen lÀcker luft, har sjÀlv inte ÄtgÀrdat detta, men jag tror att vanligt varmlim, eller byggfog, kan fÄ tyst pÄ detta pysljud. Var försiktig att koppla in saker, samtidigt som du har strömmen pÄ, till en stationÀr dator, det kan förstöra apparater, om man kopplar in ljudkablarna, samtidigt som man har stöm pÄ, sÄ stÀng alltid strömmen pÄ apparaterna, nÀr man kopplar.
mowgli Postat 9 mars 2010 TrĂ„dstartare Postat 9 mars 2010 Nope.. Inget hyresvĂ€rden kan fixa tyvĂ€rr.Det enda hyresvĂ€rden eventuellt kan fixa Ă€r jordade eluttag men det lĂ€r inte lösa ditt problem tyvĂ€rr.. đ Ok, tack. Kan det vara nĂ„got annat fel, sĂ„ att jag inte köper en transformator helt i onödan? Jag trodde att monitorerna skulle vara immuna mot sĂ„dant hĂ€r ("magnetic shielded")? De reagerar med sprakljud sĂ„ fort nĂ„gonting hĂ€nder pĂ„ skĂ€rmen? đ
mowgli Postat 9 mars 2010 TrĂ„dstartare Postat 9 mars 2010 Har du testat obalanserade kablar, dvs en vanlig gitarrkabel, istĂ€llet för xlr? Ett annat missljud pĂ„ ESI, Ă€r att on/offknappen lĂ€cker luft, har sjĂ€lv inte Ă„tgĂ€rdat detta, men jag tror att vanligt varmlim, eller byggfog, kan fĂ„ tyst pĂ„ detta pysljud. Var försiktig att koppla in saker, samtidigt som du har strömmen pĂ„, till en stationĂ€r dator, det kan förstöra apparater, om man kopplar in ljudkablarna, samtidigt som man har stöm pĂ„, sĂ„ stĂ€ng alltid strömmen pĂ„ apparaterna, nĂ€r man kopplar. Mitt ljudkort har endast TRS-utgĂ„ngar, men visst, jag har testat bĂ„de balanserad- och obalanserad kabel. Ingen större skillnad, den obalanserade brummar mer pĂ„ högre volym. Sprakandet finns kvar pĂ„ bĂ„da... Tack för on/of-tips, ska lyssna, och om aktuellt, Ă„tgĂ€rda. Jag tror inte att det Ă€r jag som slarvat den hĂ€r gĂ„ngen, men bra med varning, tack. Mvh, mowgli đ
hegobald Postat 9 mars 2010 Postat 9 mars 2010 Att högtalarna Ă€r magnetiskt skĂ€rmade betyder bara att högtalarna inte "strĂ„lar ut" magnetism som stör t.ex gamla tiders CRT-skĂ€rmar (LCD-skĂ€rmar Ă€r imuna). Du tĂ€nker tvĂ€rt om alltsĂ„... đ Ett test du kan göra Ă€r att koppla ur ingĂ„ngen ur högtalaren som kommer frĂ„n ditt ljudkort och se om det fortfarande stör och knastar.. Gör det inte det sĂ„ Ă€r inte din högtalare kĂ€nsliga för luftburna störningar utan det Ă€r just nĂ„n form av jordloop. Som en transformator ska lösa.. Ok, tack. Kan det vara nĂ„got annat fel, sĂ„ att jag inte köper en transformator helt i onödan? Jag trodde att monitorerna skulle vara immuna mot sĂ„dant hĂ€r ("magnetic shielded")? De reagerar med sprakljud sĂ„ fort nĂ„gonting hĂ€nder pĂ„ skĂ€rmen? đ
mowgli Postat 12 mars 2010 TrĂ„dstartare Postat 12 mars 2010 (redigerat) Att högtalarna Ă€r magnetiskt skĂ€rmade betyder bara att högtalarna inte "strĂ„lar ut" magnetism som stör t.ex gamla tiders CRT-skĂ€rmar (LCD-skĂ€rmar Ă€r imuna). Du tĂ€nker tvĂ€rt om alltsĂ„... đł Ett test du kan göra Ă€r att koppla ur ingĂ„ngen ur högtalaren som kommer frĂ„n ditt ljudkort och se om det fortfarande stör och knastar.. Gör det inte det sĂ„ Ă€r inte din högtalare kĂ€nsliga för luftburna störningar utan det Ă€r just nĂ„n form av jordloop. Som en transformator ska lösa.. Tack, jo jag tĂ€nker helt uppenbart ganska ofta "tvĂ€rt om", bra dĂ„ vet jag vad som menas med "magnetc shielded"? đ Genomförde ditt "test", och alldeles riktigt, högtalarna tystnade direkt, och jag bestĂ€ller sĂ„ledes transformator. Men vilken av de som du lĂ€nkar till Ă€r det jag ska ha? Mvh, mowgli Redigerat 12 mars 2010 av mowgli
Gilbert Postat 12 mars 2010 Postat 12 mars 2010 Tack, jo jag tĂ€nker helt uppenbart ganska ofta "tvĂ€rt om", bra dĂ„ vet jag vad som menas med "magnetc shielded"? đ Genomförde ditt "test", och alldeles riktigt, högtalarna tystnade direkt, och jag bestĂ€ller sĂ„ledes transformator. Men vilken av de som du lĂ€nkar till Ă€r det jag ska ha? Mvh, mowgli Innan du springer och köper en trafo sĂ„ kan du ju försöka fixa loopen. http://www.soundonsound.com/sos/1994_artic...roundloops.html
henk2055 Postat 12 mars 2010 Postat 12 mars 2010 (redigerat) Ignorera mig đ Redigerat 12 mars 2010 av henk2055
mowgli Postat 12 mars 2010 TrĂ„dstartare Postat 12 mars 2010 Innan du springer och köper en trafo sĂ„ kan du ju försöka fixa loopen. http://www.soundonsound.com/sos/1994_artic...roundloops.html Tack för lĂ€nk, ska kolla. Mvh đ
mowgli Postat 12 mars 2010 TrĂ„dstartare Postat 12 mars 2010 Innan du springer och köper en trafo sĂ„ kan du ju försöka fixa loopen. http://www.soundonsound.com/sos/1994_artic...roundloops.html Har nu skummat igenom sidan du lĂ€nkade till, men Ă€r osĂ€ker pĂ„ om jag vill ge mig in i nĂ„got sjĂ€lvpul som lika gĂ€rna kan Ă„tgĂ€rdas med en transformator. Ăr som sagt nybörjare pĂ„ sĂ„dant hĂ€r, och betalar mer gĂ€rna en tusenlapp extra, förutsatt att tingesten verkligen fixar problemet. För det gör den vĂ€l?
dman Postat 12 mars 2010 Postat 12 mars 2010 Ledsen om jag lÀgger mig i och kanske förvirrar lÀget Ànnu mer, men jag blir lite nyfiken pÄ oljudet som det Àr frÄgan om. Det Àr ju lite svÄrt att gissa felorsaker utifrÄn ett ljud, och Ànnu svÄrare att göra sÄ per distans. NÄgonstans tycker jag ÀndÄ att beskrivningen pÄminner lite som om nÀtagg eller nÄt annat i datorn skulle vara orsaken. Fast det Àr ju ÀndÄ bara en totalvid gissning. Nu Àr jag inte alls hemma pÄ mac, men jag har stött pÄ en hel del pc som orsakat brum/ knaster/ knatter eller surr. Fast dÄ oftast pÄ inbygda eller riktigt billiga skrÀpljudkort. Orsaken har förmodligen varit knepig jord i pc'n, och det typiska med dessa störningar har varit att ljudet Àndrat sig aningens nÀr man tex scrollat fönstret i webblÀsaren pÄ en hemsida. NÄgon enstaka gÄng har jag varit med om att fÄ bort ljudet genom att byta ljudkort, plockat bort modem eller helt enkelt bytt psu. Vad som dÀremot kan vara intressant att veta om man nu vill fortsÀtta gissa felorsaker, det kan vara om andra monitorer provats. Brummar de med? Eller brummar Esi'erna om de ansluts till nÄgot annat?
sp0ven (oregistrerad) Postat 12 mars 2010 Postat 12 mars 2010 Har haft samma problem med ESI Near 05 exp. Har du provat att koppla monitorerna till ett helt annat vÀgguttag? Det funkade för mig iaf. /V
henk2055 Postat 12 mars 2010 Postat 12 mars 2010 Nu kommer jag igen hĂ€r đ Jag upplever i princip samma problem som TS och jag har frĂ„gan: Om det nu Ă€r det hĂ€r med jorden som Ă€r boven (rimmet!), hur bĂ€r man sig Ă„t om man bor i en lĂ€genhet som helt saknar jordade eluttag?
hegobald Postat 13 mars 2010 Postat 13 mars 2010 Tar strömmen ur samma eluttag samt vĂ€nder kontakterna sĂ„ fas och nolla Ă€r lika pĂ„ alla.. Eller skaffar en http://www.jenving.se/humbust.htm đ Nu kommer jag igen hĂ€r đ Jag upplever i princip samma problem som TS och jag har frĂ„gan: Om det nu Ă€r det hĂ€r med jorden som Ă€r boven (rimmet!), hur bĂ€r man sig Ă„t om man bor i en lĂ€genhet som helt saknar jordade eluttag?
mowgli Postat 15 mars 2010 TrĂ„dstartare Postat 15 mars 2010 Ledsen om jag lĂ€gger mig i och kanske förvirrar lĂ€get Ă€nnu mer, men jag blir lite nyfiken pĂ„ oljudet som det Ă€r frĂ„gan om. Det Ă€r ju lite svĂ„rt att gissa felorsaker utifrĂ„n ett ljud, och Ă€nnu svĂ„rare att göra sĂ„ per distans. NĂ„gonstans tycker jag Ă€ndĂ„ att beskrivningen pĂ„minner lite som om nĂ€tagg eller nĂ„t annat i datorn skulle vara orsaken. Fast det Ă€r ju Ă€ndĂ„ bara en totalvid gissning. Nu Ă€r jag inte alls hemma pĂ„ mac, men jag har stött pĂ„ en hel del pc som orsakat brum/ knaster/ knatter eller surr. Fast dĂ„ oftast pĂ„ inbygda eller riktigt billiga skrĂ€pljudkort. Orsaken har förmodligen varit knepig jord i pc'n, och det typiska med dessa störningar har varit att ljudet Ă€ndrat sig aningens nĂ€r man tex scrollat fönstret i webblĂ€saren pĂ„ en hemsida. NĂ„gon enstaka gĂ„ng har jag varit med om att fĂ„ bort ljudet genom att byta ljudkort, plockat bort modem eller helt enkelt bytt psu. Vad som dĂ€remot kan vara intressant att veta om man nu vill fortsĂ€tta gissa felorsaker, det kan vara om andra monitorer provats. Brummar de med? Eller brummar Esi'erna om de ansluts till nĂ„got annat? Tack för tips ska kolla! Mvh, m âșïž
Ken KÀngström Postat 15 mars 2010 Postat 15 mars 2010 Missljuden liger dÀr hela tiden som ett svagt brummande och sprakande, beroende pÄ var jag vrider volymknappen. Jag vet inte om jag missuppfattar dig. Sprakar det nÀr de vrider pÄ volymratten? Jag tÀnker pÄ oxider som spökar.
saverman Postat 16 mars 2010 Postat 16 mars 2010 Jag har ocksÄ ett svagt surr i min 05'or och de Àr kopplade frÄn ett Apogee Duet i min iMac. Ojordade uttag i hela lÀgenheten sÄnÀr som i köket. Mitt surr hörs extra tydligt om man drar muspekaren genom docken.
mowgli Postat 17 mars 2010 TrĂ„dstartare Postat 17 mars 2010 (redigerat) Jag vet inte om jag missuppfattar dig.Sprakar det nĂ€r de vrider pĂ„ volymratten? Jag tĂ€nker pĂ„ oxider som spökar. Det tror jag inte, eftersom missljuden försvinner helt, nĂ€r jag drar ur kablarna till ljudkortet, eller? Till alla, sorry om det hĂ€r drar ut pĂ„ tiden, men för tillfĂ€llet har jag fullt upp med div annat, och hinner först nĂ€sta vecka gĂ„ till botten med det hĂ€r. Ăr mycket tacksam för alla tips sĂ„ hĂ€r lĂ„ngt, och Ă€r övertygad om att nĂ„got/nĂ„gra av dem kommer att fixa det hĂ€r. Mvh, mowgli đ Redigerat 17 mars 2010 av mowgli
henk2055 Postat 7 april 2010 Postat 7 april 2010 (redigerat) Skrev precis om det hĂ€r i en annan trĂ„d men tar det igen đ Det hĂ€r beror pĂ„ skillnad i jordpotential mellan dator och högtalare vilket innebĂ€r att det kommer att ligga en spĂ€nning mellan dator och högtalare som orsakar skumma missljud. Detta uppstĂ„r nĂ€r man har en dator med ett sisĂ„dĂ€r nĂ€tagg vilket lĂ€cker ut ström pĂ„ jorden och det finns vĂ€l anledning att tro att detta kan vara kopplat till viss aktivitet hos datorn. Lösningen Ă€r vĂ€ldigt enkel och krĂ€ver knappast en transformator för tusen spĂ€nn. Det Ă€r inte svĂ„rare Ă€n att klippa jorden mellan datorn och högtalare. Finns billigare saker som löser det hĂ€r Ă„t dig. Har du balanserad utrustning och lite fixarvana tar du fram saxen, eltejpen och gott humör och klipper jorden sjĂ€lv. Jorden Ă€r pin 1 pĂ„ en XLR kabel. Det borde vĂ€l annars gĂ„ att isolera pin 1 i sjĂ€lva kontakten om man tĂ€cker för den med tejp eller annat lĂ€mpligt material. Lite pilligt kanske. Annars köper du en sĂ„n hĂ€r (http://www.dolphinmusic.co.uk/product/13134-hosa-xlr-coupler-ground-lift-.html) Har du inte balanserade ut pĂ„ ljudkortet sĂ„ kan du sĂ€tta en DI-box mellan ljudkort och monitor. Viktigt att DI-boxen har en funktion som heter Ground Lift vilken klipper jorden. Enjoy the silence đ Redigerat 7 april 2010 av henk2055
saverman Postat 10 april 2010 Postat 10 april 2010 Annars köper du en sÄn hÀr (http://www.dolphinmusic.co.uk/product/13134-hosa-xlr-coupler-ground-lift-.html) Den dÀr var ny! Vad Àr det exakt den "lyfter"? Jag hÀnger inte med pÄ det. Lyfter bort?
henk2055 Postat 11 april 2010 Postat 11 april 2010 (redigerat) Den dÀr var ny! Vad Àr det exakt den "lyfter"? Jag hÀnger inte med pÄ det. Lyfter bort? Jag vet inte ritkigt varför man kalla det ground lift men man skapar en ny jordpunkt i den dÀr grejen sÄ man kan vÀl sÀga att man lyfter jorden till den punkten, eller nÄt Vad dom dÀr sakerna gör Àr helt enkelt "Pins 2 and 3 are carried through, Pin 1 is not". Pin 1 pÄ en XLR Àr jorden. Edit: Men det Àr i mitt tycke en helt onödig pryl. Att skruva isÀr XLR kontakten och genom ett kirurgiskt litet ingrepp koppla bort pin 1 gör man pÄ en minut. Redigerat 11 april 2010 av henk2055
saverman Postat 22 april 2010 Postat 22 april 2010 ...och det finns vÀl anledning att tro att detta kan vara kopplat till viss aktivitet hos datorn. Det vill jag dÀremot sÀtta mig emot. Flash-objekt och att dra muspekaren över Docken fÄr mitt surr att gÄ lös ordentligt. Att skruva isÀr XLR kontakten och genom ett kirurgiskt litet ingrepp koppla bort pin 1 gör man pÄ en minut. Kirrat! Tackar för tipset!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.