Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, alla!

Har fÄtt hem ett par Esi Near05 frÄn Thoman, och det Àr en del missljud i dem. Det verkar som att de pÄverkas av min dator och/eller sladdlösa mus och tangentbord. Ljudkortet Àr ett nytt E-MU 0202, och datorn Àr en ny iMac 21,5-tums. Högtalarna ska enligt specen vara "magnetic shielded", sÄ i princip ska vÀl inte det hÀr uppstÄ? Jag har testat bÄde balanserad- och obalanserad TRS, men ingen större skillnad. Missljuden liger dÀr hela tiden som ett svagt brummande och sprakande, beroende pÄ var jag vrider volymknappen.

Jag testade att stÀnga av dator och ljudkort helt, och dÄ försvann missljuden. Kan det vara sÄ att det ligger nÄgot fas-/jordfel i lÀgenhetens elsystem, och hur kollar man i sÄ fall det?

Tacksam för svar.

Mvh, mowgli 😄

Annons
Postat
Hej, alla!

Har fÄtt hem ett par Esi Near05 frÄn Thoman, och det Àr en del missljud i dem. Det verkar som att de pÄverkas av min dator och/eller sladdlösa mus och tangentbord. Ljudkortet Àr ett nytt E-MU 0202, och datorn Àr en ny iMac 21,5-tums. Högtalarna ska enligt specen vara "magnetic shielded", sÄ i princip ska vÀl inte det hÀr uppstÄ? Jag har testat bÄde balanserad- och obalanserad TRS, men ingen större skillnad. Missljuden liger dÀr hela tiden som ett svagt brummande och sprakande, beroende pÄ var jag vrider volymknappen.

Jag testade att stÀnga av dator och ljudkort helt, och dÄ försvann missljuden. Kan det vara sÄ att det ligger nÄgot fas-/jordfel i lÀgenhetens elsystem, och hur kollar man i sÄ fall det?

Tacksam för svar.

Mvh, mowgli 🙁

Kolla under ljudkortet sÄ finns det, iallafall pÄ 0404 ett par jordswitchar...kan löna sig att testa Àndra dem.

Postat
...för ingÄngarna...

Ok...dĂ„ sprack det dĂ„... 🙁

Postat

Blir ofta problem med jordloopar och elÀnde dÄ man kopplar in högtalare till datorer.. En lösning pÄ problemet Àr att anvÀnda en 1:1 transformator.. Svenska Supra har en för strax under tusenlappen som funkar fint. Kolla in http://www.jenving.se/humbust.htm

Postat
Blir ofta problem med jordloopar och elÀnde dÄ man kopplar in högtalare till datorer.. En lösning pÄ problemet Àr att anvÀnda en 1:1 transformator.. Svenska Supra har en för strax under tusenlappen som funkar fint. Kolla in http://www.jenving.se/humbust.htm

Intressant. Ska kolla det, om nu inte hyresvÀrden kan skicka hit en elektriker som kan ÄtgÀrda. Tack.

Mvh, mowgli

Postat

Nope.. Inget hyresvÀrden kan fixa tyvÀrr.

Det enda hyresvÀrden eventuellt kan fixa Àr jordade eluttag men det lÀr inte lösa ditt problem tyvÀrr.. :rolleyes:

Intressant. Ska kolla det, om nu inte hyresvÀrden kan skicka hit en elektriker som kan ÄtgÀrda. Tack.

Mvh, mowgli

Postat

Har du testat obalanserade kablar, dvs en vanlig gitarrkabel, istÀllet för xlr?

Ett annat missljud pÄ ESI, Àr att on/offknappen lÀcker luft, har sjÀlv inte ÄtgÀrdat detta, men jag tror att vanligt varmlim, eller byggfog, kan fÄ tyst pÄ detta pysljud.

Var försiktig att koppla in saker, samtidigt som du har strömmen pÄ, till en stationÀr dator, det kan förstöra apparater, om man kopplar in ljudkablarna, samtidigt som man har stöm pÄ, sÄ stÀng alltid strömmen pÄ apparaterna, nÀr man kopplar.

Postat
Nope.. Inget hyresvÀrden kan fixa tyvÀrr.

Det enda hyresvĂ€rden eventuellt kan fixa Ă€r jordade eluttag men det lĂ€r inte lösa ditt problem tyvĂ€rr.. 😉

Ok, tack. Kan det vara nĂ„got annat fel, sĂ„ att jag inte köper en transformator helt i onödan? Jag trodde att monitorerna skulle vara immuna mot sĂ„dant hĂ€r ("magnetic shielded")? De reagerar med sprakljud sĂ„ fort nĂ„gonting hĂ€nder pĂ„ skĂ€rmen? 😕

Postat
Har du testat obalanserade kablar, dvs en vanlig gitarrkabel, istÀllet för xlr?

Ett annat missljud pÄ ESI, Àr att on/offknappen lÀcker luft, har sjÀlv inte ÄtgÀrdat detta, men jag tror att vanligt varmlim, eller byggfog, kan fÄ tyst pÄ detta pysljud.

Var försiktig att koppla in saker, samtidigt som du har strömmen pÄ, till en stationÀr dator, det kan förstöra apparater, om man kopplar in ljudkablarna, samtidigt som man har stöm pÄ, sÄ stÀng alltid strömmen pÄ apparaterna, nÀr man kopplar.

Mitt ljudkort har endast TRS-utgÄngar, men visst, jag har testat bÄde balanserad- och obalanserad kabel. Ingen större skillnad, den obalanserade brummar mer pÄ högre volym. Sprakandet finns kvar pÄ bÄda...

Tack för on/of-tips, ska lyssna, och om aktuellt, ÄtgÀrda. Jag tror inte att det Àr jag som slarvat den hÀr gÄngen, men bra med varning, tack.

Mvh, mowgli 😕

Postat

Att högtalarna Ă€r magnetiskt skĂ€rmade betyder bara att högtalarna inte "strĂ„lar ut" magnetism som stör t.ex gamla tiders CRT-skĂ€rmar (LCD-skĂ€rmar Ă€r imuna). Du tĂ€nker tvĂ€rt om alltsĂ„... 😉

Ett test du kan göra Àr att koppla ur ingÄngen ur högtalaren som kommer frÄn ditt ljudkort och se om det fortfarande stör och knastar.. Gör det inte det sÄ Àr inte din högtalare kÀnsliga för luftburna störningar utan det Àr just nÄn form av jordloop. Som en transformator ska lösa..

Ok, tack. Kan det vara nĂ„got annat fel, sĂ„ att jag inte köper en transformator helt i onödan? Jag trodde att monitorerna skulle vara immuna mot sĂ„dant hĂ€r ("magnetic shielded")? De reagerar med sprakljud sĂ„ fort nĂ„gonting hĂ€nder pĂ„ skĂ€rmen? 😕
Postat (redigerat)
Att högtalarna Ă€r magnetiskt skĂ€rmade betyder bara att högtalarna inte "strĂ„lar ut" magnetism som stör t.ex gamla tiders CRT-skĂ€rmar (LCD-skĂ€rmar Ă€r imuna). Du tĂ€nker tvĂ€rt om alltsĂ„... 😳

Ett test du kan göra Àr att koppla ur ingÄngen ur högtalaren som kommer frÄn ditt ljudkort och se om det fortfarande stör och knastar.. Gör det inte det sÄ Àr inte din högtalare kÀnsliga för luftburna störningar utan det Àr just nÄn form av jordloop. Som en transformator ska lösa..

Tack, jo jag tĂ€nker helt uppenbart ganska ofta "tvĂ€rt om", bra dĂ„ vet jag vad som menas med "magnetc shielded"? 🙂

Genomförde ditt "test", och alldeles riktigt, högtalarna tystnade direkt, och jag bestÀller sÄledes transformator. Men vilken av de som du lÀnkar till Àr det jag ska ha?

Mvh, mowgli

Redigerat av mowgli
Postat
Tack, jo jag tĂ€nker helt uppenbart ganska ofta "tvĂ€rt om", bra dĂ„ vet jag vad som menas med "magnetc shielded"? 😕

Genomförde ditt "test", och alldeles riktigt, högtalarna tystnade direkt, och jag bestÀller sÄledes transformator. Men vilken av de som du lÀnkar till Àr det jag ska ha?

Mvh, mowgli

Innan du springer och köper en trafo sÄ kan du ju försöka fixa loopen.

http://www.soundonsound.com/sos/1994_artic...roundloops.html

Postat
Innan du springer och köper en trafo sÄ kan du ju försöka fixa loopen.

http://www.soundonsound.com/sos/1994_artic...roundloops.html

Har nu skummat igenom sidan du lĂ€nkade till, men Ă€r osĂ€ker pĂ„ om jag vill ge mig in i nĂ„got sjĂ€lvpul som lika gĂ€rna kan Ă„tgĂ€rdas med en transformator. Är som sagt nybörjare pĂ„ sĂ„dant hĂ€r, och betalar mer gĂ€rna en tusenlapp extra, förutsatt att tingesten verkligen fixar problemet. För det gör den vĂ€l?

Postat

Ledsen om jag lÀgger mig i och kanske förvirrar lÀget Ànnu mer, men jag blir lite nyfiken pÄ oljudet som det Àr frÄgan om.

Det Àr ju lite svÄrt att gissa felorsaker utifrÄn ett ljud, och Ànnu svÄrare att göra sÄ per distans. NÄgonstans tycker jag ÀndÄ att beskrivningen pÄminner lite som om nÀtagg eller nÄt annat i datorn skulle vara orsaken. Fast det Àr ju ÀndÄ bara en totalvid gissning.

Nu Àr jag inte alls hemma pÄ mac, men jag har stött pÄ en hel del pc som orsakat brum/ knaster/ knatter eller surr. Fast dÄ oftast pÄ inbygda eller riktigt billiga skrÀpljudkort. Orsaken har förmodligen varit knepig jord i pc'n, och det typiska med dessa störningar har varit att ljudet Àndrat sig aningens nÀr man tex scrollat fönstret i webblÀsaren pÄ en hemsida. NÄgon enstaka gÄng har jag varit med om att fÄ bort ljudet genom att byta ljudkort, plockat bort modem eller helt enkelt bytt psu.

Vad som dÀremot kan vara intressant att veta om man nu vill fortsÀtta gissa felorsaker, det kan vara om andra monitorer provats. Brummar de med? Eller brummar Esi'erna om de ansluts till nÄgot annat?

sp0ven (oregistrerad)
Postat

Har haft samma problem med ESI Near 05 exp.

Har du provat att koppla monitorerna till ett helt annat vÀgguttag? Det funkade för mig iaf.

/V

Postat

Nu kommer jag igen hĂ€r 🙂

Jag upplever i princip samma problem som TS och jag har frÄgan: Om det nu Àr det hÀr med jorden som Àr boven (rimmet!), hur bÀr man sig Ät om man bor i en lÀgenhet som helt saknar jordade eluttag?

Postat

Tar strömmen ur samma eluttag samt vĂ€nder kontakterna sĂ„ fas och nolla Ă€r lika pĂ„ alla.. Eller skaffar en http://www.jenving.se/humbust.htm 😕

Nu kommer jag igen hĂ€r 🙂

Jag upplever i princip samma problem som TS och jag har frÄgan: Om det nu Àr det hÀr med jorden som Àr boven (rimmet!), hur bÀr man sig Ät om man bor i en lÀgenhet som helt saknar jordade eluttag?

Postat
Ledsen om jag lÀgger mig i och kanske förvirrar lÀget Ànnu mer, men jag blir lite nyfiken pÄ oljudet som det Àr frÄgan om.

Det Àr ju lite svÄrt att gissa felorsaker utifrÄn ett ljud, och Ànnu svÄrare att göra sÄ per distans. NÄgonstans tycker jag ÀndÄ att beskrivningen pÄminner lite som om nÀtagg eller nÄt annat i datorn skulle vara orsaken. Fast det Àr ju ÀndÄ bara en totalvid gissning.

Nu Àr jag inte alls hemma pÄ mac, men jag har stött pÄ en hel del pc som orsakat brum/ knaster/ knatter eller surr. Fast dÄ oftast pÄ inbygda eller riktigt billiga skrÀpljudkort. Orsaken har förmodligen varit knepig jord i pc'n, och det typiska med dessa störningar har varit att ljudet Àndrat sig aningens nÀr man tex scrollat fönstret i webblÀsaren pÄ en hemsida. NÄgon enstaka gÄng har jag varit med om att fÄ bort ljudet genom att byta ljudkort, plockat bort modem eller helt enkelt bytt psu.

Vad som dÀremot kan vara intressant att veta om man nu vill fortsÀtta gissa felorsaker, det kan vara om andra monitorer provats. Brummar de med? Eller brummar Esi'erna om de ansluts till nÄgot annat?

Tack för tips ska kolla!

Mvh, m â˜ș

Postat
Missljuden liger dÀr hela tiden som ett svagt brummande och sprakande, beroende pÄ var jag vrider volymknappen.

Jag vet inte om jag missuppfattar dig.

Sprakar det nÀr de vrider pÄ volymratten?

Jag tÀnker pÄ oxider som spökar.

Postat

Jag har ocksÄ ett svagt surr i min 05'or och de Àr kopplade frÄn ett Apogee Duet i min iMac. Ojordade uttag i hela lÀgenheten sÄnÀr som i köket. Mitt surr hörs extra tydligt om man drar muspekaren genom docken.

Postat (redigerat)
Jag vet inte om jag missuppfattar dig.

Sprakar det nÀr de vrider pÄ volymratten?

Jag tÀnker pÄ oxider som spökar.

Det tror jag inte, eftersom missljuden försvinner helt, nĂ€r jag drar ur kablarna till ljudkortet, eller? Till alla, sorry om det hĂ€r drar ut pĂ„ tiden, men för tillfĂ€llet har jag fullt upp med div annat, och hinner först nĂ€sta vecka gĂ„ till botten med det hĂ€r. Är mycket tacksam för alla tips sĂ„ hĂ€r lĂ„ngt, och Ă€r övertygad om att nĂ„got/nĂ„gra av dem kommer att fixa det hĂ€r.

Mvh, mowgli 😉

Redigerat av mowgli
  • 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Skrev precis om det hĂ€r i en annan trĂ„d men tar det igen 🙂

Det hÀr beror pÄ skillnad i jordpotential mellan dator och högtalare vilket innebÀr att det kommer att ligga en spÀnning mellan dator och högtalare som orsakar skumma missljud. Detta uppstÄr nÀr man har en dator med ett sisÄdÀr nÀtagg vilket lÀcker ut ström pÄ jorden och det finns vÀl anledning att tro att detta kan vara kopplat till viss aktivitet hos datorn.

Lösningen Àr vÀldigt enkel och krÀver knappast en transformator för tusen spÀnn. Det Àr inte svÄrare Àn att klippa jorden mellan datorn och högtalare. Finns billigare saker som löser det hÀr Ät dig. Har du balanserad utrustning och lite fixarvana tar du fram saxen, eltejpen och gott humör och klipper jorden sjÀlv. Jorden Àr pin 1 pÄ en XLR kabel. Det borde vÀl annars gÄ att isolera pin 1 i sjÀlva kontakten om man tÀcker för den med tejp eller annat lÀmpligt material. Lite pilligt kanske. Annars köper du en sÄn hÀr (http://www.dolphinmusic.co.uk/product/13134-hosa-xlr-coupler-ground-lift-.html)

Har du inte balanserade ut pÄ ljudkortet sÄ kan du sÀtta en DI-box mellan ljudkort och monitor. Viktigt att DI-boxen har en funktion som heter Ground Lift vilken klipper jorden.

Enjoy the silence 🙂

Redigerat av henk2055
Postat (redigerat)
Den dÀr var ny! Vad Àr det exakt den "lyfter"? Jag hÀnger inte med pÄ det. Lyfter bort?

Jag vet inte ritkigt varför man kalla det ground lift men man skapar en ny jordpunkt i den dÀr grejen sÄ man kan vÀl sÀga att man lyfter jorden till den punkten, eller nÄt :rolleyes:

Vad dom dÀr sakerna gör Àr helt enkelt "Pins 2 and 3 are carried through, Pin 1 is not". Pin 1 pÄ en XLR Àr jorden.

Edit: Men det Àr i mitt tycke en helt onödig pryl. Att skruva isÀr XLR kontakten och genom ett kirurgiskt litet ingrepp koppla bort pin 1 gör man pÄ en minut.

Redigerat av henk2055
  • 2 veckor senare...
Postat
...och det finns vÀl anledning att tro att detta kan vara kopplat till viss aktivitet hos datorn.

Det vill jag dÀremot sÀtta mig emot. Flash-objekt och att dra muspekaren över Docken fÄr mitt surr att gÄ lös ordentligt.

Att skruva isÀr XLR kontakten och genom ett kirurgiskt litet ingrepp koppla bort pin 1 gör man pÄ en minut.

Kirrat! Tackar för tipset!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.