Jump to content
Annons

Nya iMac i7


Sonefors

Recommended Posts

Hej på Er,

Jag går i planerna på att införskaffa den nya iMac i7, men har inte vågat ta steget ännu. Har sökt på diverse forum och hittat lite bra info, men jag tänkte kolla om det är någon här som använder den professionellt. Jag sitter med en Macpro 2.8 GHz Quad-Core Intel Xeon i studion idag, men jag känner att den inte riktigt orkar alla mina projekt längre och om jag har förstått det rätt så ska nya iMac i7 vara bättre än den rent prestandamässigt?

Anledningen till att jag inte vill köpa en Macpro är för att jag gillar iMac bättre. Datorn i studion är min kollegas och jag tycker Macpro är lite klumpiga och iMac är snyggare. Har en iMac (2,4ghz, 2008) hemma som dock inte orkar några större projekt. Innan nya iMac kom så kände jag att jag var tvungen att köpa en Macpro, men nu köper jag en iMac direkt om jag blir övertygad om att den klarar min projekt och lite till 😠

Är det någon här som arbetar professionellt med iMac i7 idag? Alltså tunga projekt med multitracking och projekt med många tunga AU's. Mixprojekt på 80-120 spår (både audio och au)? Samt slask vocalinspelning i samma logic session som du producerat/skrivit musiken?

Not: Jag kommer att använda datorn tillsammans med ett Apogee Duet, RME Fireface 400 och en extern WD på 500gb och med Firewire.

Edit: Kommer att köra den med Logic 8 till att börja med. Men det kanske är dumt. 9:an kanske är bättre optimerad?

Hoppas ni kan dela med Er av lite bra info. Tack på förhand.

EDIT: Jag kapar min egen tråd med en ny fråga: Vad är det för skillnad på Mac Pro 2.8 Quad-Core Intel Xeon (2008 version 3.1) och Den senaste Mac Pro (2009). Är den nya bättre fastän den har lägre klockfrekvens. Har sökt massor, men hittar inga bra svar. Någon här som kan komma med lite svar? 😉 Är det så att processorerna bygger på en annan teknologi?

Med vänlig hälsning

Fredrik

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har väldigt svårt att tro att en i7-processor skulle vara snabbare än två hyffsat nya quad core Xeon-processorer. I Mac Pro har du ju dessutom möjlighet att bygga ut med t.ex. UAD-kort för att avlasta systemet. Jag håller med om att 27" iMac är läcker, men jag har som sagt svårt att tro att den skulle vara ett uppköp i prestanda jämfört med en Mac Pro.

Edit: insåg just att du kanske inte har två proppar i din Mac Pro. Då är det förmodligen annat läge. Jag skulle ivf hellre byggt ut Mac Pro än bytt till iMac.

Redigerat av gumpbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har väldigt svårt att tro att en i7-processor skulle vara snabbare än två hyffsat nya quad core Xeon-processorer. I Mac Pro har du ju dessutom möjlighet att bygga ut med t.ex. UAD-kort för att avlasta systemet. Jag håller med om att 27" iMac är läcker, men jag har som sagt svårt att tro att den skulle vara ett uppköp i prestanda jämfört med en Mac Pro.

Edit: insåg just att du kanske inte har två proppar i din Mac Pro. Då är det förmodligen annat läge. Jag skulle ivf hellre byggt ut Mac Pro än bytt till iMac.

1 st i7 är snabbare än 2 st Xeon vid låga latencys

http://www.soundonsound.com/sos/feb09/arti...npowerdawpc.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har väldigt svårt att tro att en i7-processor skulle vara snabbare än två hyffsat nya quad core Xeon-processorer. I Mac Pro har du ju dessutom möjlighet att bygga ut med t.ex. UAD-kort för att avlasta systemet. Jag håller med om att 27" iMac är läcker, men jag har som sagt svårt att tro att den skulle vara ett uppköp i prestanda jämfört med en Mac Pro.

Edit: insåg just att du kanske inte har två proppar i din Mac Pro. Då är det förmodligen annat läge. Jag skulle ivf hellre byggt ut Mac Pro än bytt till iMac.

Jag såg bara en del benchmark tester och tror det framgick att den nya iMac i7 var snabbare. Men jag har inte sett några siffror från benchmarktestet som "firechild" gjort, som många kör på Logicpro forumet. Kanske någon här som gjort det? Jag vet givetvis att Mac Pro går att bygga ut på ett helt annat sätt, men jag är inte så intresserad av det. Förutom att det skulle vara skönt med någon extra disk. Men det är inte något jag prioriterar.

Det jag undrar är alltså. Jag sitter på en Mac Pro 2.8 GHz Quad-Core Intel Xeon idag. Är den nya iMac i7 snabbare? Andra för och nackdelar kan alltid diskuteras, men dom har jag redan funderat på.

Mvh

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

En i7 på PC hårdvara som kör osx blir ju nåt mitt emellan. Inte lika snygg som en Imac men mer utbyggbar, typ på samma sätt som man normalt kan med en PC. Överklockad så då ligger den väl över 60 tracks i det där testet om jag inte minns fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter på en Mac Pro 2.8 GHz Quad-Core Intel Xeon idag. Är den nya iMac i7 snabbare?

Jodå, det stämmer. Det var lite skriverier när de lanserades att i7-modellen var snabbare än instegsmodellen i Mac Pro-serien.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det handlar inte bara om CPU. Det ska till IO och minnesbus kapacitet också. IO så vinner macpro över imac men

minnesbussen är imac bättre. Jag hoppas att apple byter till Beckton CPU:er mycket snart i sina macpro.

Då blir det ett ganska stort prestanda språng. Fast det är väl även en ganska stor risk att även priset tar ett språng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Processorn är ju snabbare enligt många benchmarks. Mata in tillräckligt mycket ram.

Sitter man med över 100 kanaler och plugins kan de vara smart att kanske skaffa någon form av dsp-kraft!

Ok, då kanske man skulle ta och se över vilka möjligheter som finns med dsp kraft. Jag kör ljudkortet via FW 400 idag, direkt in i hårddisken och från hårdisken till dator. Där har jag redan tagit upp dom totalt 800 som finns om jag förstått det rätt? Jag kan väl inte koppla in ytterligare en instans?

Jodå, det stämmer. Det var lite skriverier när de lanserades att i7-modellen var snabbare än instegsmodellen i Mac Pro-serien.

Tack, det var det jag ville höra 😆

Det handlar inte bara om CPU. Det ska till IO och minnesbus kapacitet också. IO så vinner macpro över imac men

minnesbussen är imac bättre. Jag hoppas att apple byter till Beckton CPU:er mycket snart i sina macpro.

Då blir det ett ganska stort prestanda språng. Fast det är väl även en ganska stor risk att även priset tar ett språng.

Okej! Vad är IO? Och hur mycket påverkar det prestandan i Logic?

Mvh

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör dig själv en tjänst och testa UAD innan du köper en iMac...

Grabbarna i Studion brevid har UAD, så jag ska fråga dom vad dom tycker. Har annars väldigt bra med pluggar som ska motsvara UAD. Sen har vi den där Liquid Mix 32, men jag använder den aldrig. Men du talar alltstå för Mac Pro p.g.a dess möjligheter att bygga ut? Är den någon mening att köpa en Mac Pro nu? Det lär väl komma en ny vilken vecka som helst?

//Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle i ditt fall absolut överväga ett UAD Quad och om detta inte skulle räcka (d v s att du behöver mer CPU-kraft för andra saker som t ex instrument) så skulle jag kolla på en beggad Mac Pro Dual. Att förutom UAD, kunna stoppa in fler interna diskar och möjligheten att köra internt ljudkort är stora fördelar (enl. mig). Enda nackdelen med Mac Pro (förutom priset) är att den väsnas en del.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 st i7 är snabbare än 2 st Xeon vid låga latencys

http://www.soundonsound.com/sos/feb09/arti...npowerdawpc.htm

Jag trodde fel mao 🙂

Jag skulle i ditt fall absolut överväga ett UAD Quad och om detta inte skulle räcka (d v s att du behöver mer CPU-kraft för andra saker som t ex instrument) så skulle jag kolla på en beggad Mac Pro Dual. Att förutom UAD, kunna stoppa in fler interna diskar och möjligheten att köra internt ljudkort är stora fördelar (enl. mig). Enda nackdelen med Mac Pro (förutom priset) är att den väsnas en del.

Håller med Gilbert. Kan man inte dessutom trycka i flera UAD-kort och få dem att samarbeta för ännu mer kräm?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...