Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

detta Àr min första postning i detta eminenta forum. Vet dock inte om det Àr pÄ rÀtt plats. Kanske nÄgon kan flytta annars?

För lÀnge sedan sÄ började jag min musikaliska bana pÄ min gamla Amiga 2000. Jag körde ett program som hette typ Aegis Sonic (Sonix?!?!) och sparade mina poplÄtar pÄ diskett (smÄ filer).

TyvÀrr sÄ brann Amigan upp till slut och allt förpassades till soprummet, utom mina disketter med lÄtar.

HÀr kommer min frÄga: Vet ni om det gÄr att konvertera dessa filer till pc-lyssningsbart? Finns programet att ladda ner nÄnstans ifrÄn (Aegis)? Kanske en Amiga emulator? Hur fÄr jag pc'n att lÀsa Amiga-diskarna?

Blev dock mĂ„nga frĂ„gor nu, men jag Ă€r tacksam för alla svar. Det kanske ligger en RadioRix-rökare pĂ„ nĂ„gon diskett 😆

Mvh

/Hans

Annons
Postat

WinUAE lÄter som den rÀtta medicinen. Det Àr freeware, men tror inte AmigaOS Àr det. Googla lite.. UAE lÀser amigaformaterade diskar, och tillochmed hÄrddiskar om du kopplar pÄ nÄn gammal amigaHD pÄ IDE-slingan.

Postat

Hmm, jag har det gamla programmet pĂ„ nĂ„gra gamla diskar nĂ„nstans... Vet inte om det fungerar pĂ„ min A1200 dock.. Kan juh prova att köra det i WinUAE och sen MP3-konvertera dina lĂ„tar nĂ€r jag har ork och tid.. 😕

/Daniel

Postat

Fast detta verkar krÀva att man har ett AmigaOS liggandes. Och det har ju inte jag (slÀngt allt).

Jag skulle behöva nÄgot sÄ jag kan lÀsa innehÄllet pÄ diskarna, utan OS. Samt ett konverteringsprogram frÄn Aegis->wav,mp3 etc

/Hans

Postat

Det Àr nog enda sÀttet skulle jag tro tyvÀrr. Tvivlar pÄ att nÄgon har gjort en Aegis->Wav konverter.

En A500 kostar max 500:- . Köp en och spela in via amigans utgÄng.

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Det Àr omöjligt att lÀsa Amiga-diskar med en PC-floppy.

Ditt alternativ Àr antingen att skaffa en extradrive och köpa eller bygga ett interface sÄ du kan koppla in driven till PCn och föra över filerna, alternativt kan du skaffa en amiga och föra över filerna frÄn den till PCn.

• 2 veckor senare...
Postat

Jo, men med UAE sĂ„ mĂ„ste man Ă€ndĂ„ ha diskarna som ADF-filer, och ADF-filer kan man enbart skapa via en Amigadrive 😉 ... Ska se om jag kan rota fram disketterna nĂ„gon dag ...

/Daniel

• 3 veckor senare...
spline (oregistrerad)
Postat

Deliplayer kanske klarar formatet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.